• Merlin74

    Är jag lurad av hyresvärden?

    Hej!
    Har sedan 1:a okt 2020 hyrt en privatbostad, villa. Hyran bestämdes till 9500 i kallhyra, alltså exkl. allt som t.ex vatten och sopor, sotning och andra obskyra avgifter. De motiverade hyran med att de hyr ut 5 rok på 129m2 och så står det även i kontraktet. Nyligen fick jag veta att det inte stämmer, huset är 3 rok, 81m2 och de har räknat med ett litet rum som är sammanbyggt med carporten, en oisolerad gäststuga på tomten samt en stuga som bara är en bastu. Biytor alltså, inte boyta.
    Jag har baserat, på min begränsade kunskap, känt att hyran är hög men skälig för 5 rok men söker jag på sajter som räknar ut skälig hyra så ska jag på min adress betala mellan 5400-7000:-. Kan jag kräva reduktion av hyran eller står det en privat uthyrare fritt att ta ut vilken hyra hen vill? Jag känner mig, baserat på att de hyrt ut som 5rok och 129m2 när det i själva verket är 3rok och 81m2, utsatt för ocker. Vad anser expertisen? Har hyresvärden gjort sig skyldig till något då jag har ett kontrakt som avser 5rok/129m2 när det i själva verket rör sig om 3rok/81m2?
    Vidare undrar jag vad som gäller när det kommer till uppsägning. Kontraktet gällde i 1 år med förlängning 6 månader i taget om ingen uppsägning sker. Jag är alltså nu i första 6-mån perioden. Jag läste att uppsägningstid vid denna typ av uthyrning är 3 mån gentemot hyresgäst och 1 månad gentemot hyresvärd. Kontraktet säger bara 3 mån uppsägning. Vad gäller?
    Mvh 
  • Svar på tråden Är jag lurad av hyresvärden?
  • Merlin74
    LadyJane skrev 2021-10-22 14:42:50 följande:

    Varför tar du inte kontakt med experterna på området, hyresnämnden?
    Tror du, ärligt, att du får vettigare åsiktssvar på familjeliv än de som har alla fakta på sin hand?
    Ännu mer ärligt så skulle du ha fått korrekt svar om du googlade...


    Har googlat, ger inget. 
    Hyresnämnden tar en enorm tid och jag tänker att någon kanske har varit i en liknande situation och kan råda. Samtidigt så blandar jag in värden direkt om jag går den vägen så man vill trots allt veta att man har på fötterna innan man tar det steget...
  • LadyJane
    Merlin74 skrev 2021-10-22 14:47:56 följande:
    Har googlat, ger inget. 
    Hyresnämnden tar en enorm tid och jag tänker att någon kanske har varit i en liknande situation och kan råda. Samtidigt så blandar jag in värden direkt om jag går den vägen så man vill trots allt veta att man har på fötterna innan man tar det steget...
    Nähä.
    Och hur hade du tänkt dig att tvinga igenom en hyresreduktion om inte genom hyresnämnden?

    Du påstår att du "vill ha på fötterna" men struntar i de som har fakta och vänder dig istället till de med åsikter som stämmer överens med dina egna?

    Well, du kommer troligen att bli uppsagt eftersom ingen privat hyresvärd vill ha att göra med krångelpellar som endast har åsikter men ingen fakta i bagaget.

    Bara en sådan enkel sak som är relevant för dig, vilken hyra tar de ut i närmsta omgivningen?
  • LadyJane
    Merlin74 skrev 2021-10-22 14:45:43 följande:
    Well, de motiverade ju förvisso hyran med att det är skäligt för 5rok och storleken.. Då kan den ju knappast vara skälig för 3rok och betydligt mindre boyta..
    Jag skrev på ett kontrakt där det står att jag hyr 5rok och 129m2. Det är 81m2 och 3rok.. Är kontraktet då ens giltigt? 
    Vidare detta med uppsägningstiden. Kontraktet säger bara 3 mån uppsägning men läser man privatuthyrningslagen så gäller 3 månader gentemot hyresgäst och 1 månad gentemot värd. Kontraktet specar inte gentemot vem som 3 månader gäller utan säger alltså bara 3 månader. Betyder det att jag bara har en månads uppsägning?
    Du har godkänt kontraktet.

    Kontrakt är inte som toalettpapper man använder bara när man behöver det men annars struntar man i det och slänger det.

    Varför tror du att familjelivare är jurister som kan tolka ditt kontrakt på ett riktigt sätt? Du ställer så pass detaljerade frågor som bara en jurist kan svara på. Jurister får dessutom se avtalet för att kunna göra en riktig bedömning.

    Jag bara undrar varför du jobbar så hårt på att skapa problem för dig själv?
  • Merlin74
    LadyJane skrev 2021-10-22 14:51:40 följande:
    Nähä.
    Och hur hade du tänkt dig att tvinga igenom en hyresreduktion om inte genom hyresnämnden?

    Du påstår att du "vill ha på fötterna" men struntar i de som har fakta och vänder dig istället till de med åsikter som stämmer överens med dina egna?

    Well, du kommer troligen att bli uppsagt eftersom ingen privat hyresvärd vill ha att göra med krångelpellar som endast har åsikter men ingen fakta i bagaget.

    Bara en sådan enkel sak som är relevant för dig, vilken hyra tar de ut i närmsta omgivningen?
    Varför så aggressiv? Det du skriver bemötte jag i mitt tidigare inlägg. Driver jag mot värden i hyresnämnden så blir värden inkopplad och jag blir just en krångelpelle i hens ögon. Därför vill jag såklart söka input INNAN jag tar det steget och det handlar inte alls om att jag vill att man håller med. Jag vill bara veta om någon vet vad som gäller UTAN att värden kopplas in. Om konsensus är att värden har rätt så är det ju så. Det verkar såklart märkligt att skriva ett kontrakt där man hyr ut 5rok, och tar betalt för det, när det i själva verket rör sig om 3rok och det känns som att jag borde kunna lyfta problemet. Är det inte så så är det inte, jag söker primärt inte att flytta härifrån (då hade jag ju bara sagt upp) utan jag bor gärna kvar men till en skälig hyra. 
    I omgivningen är jämförelseobjekten få men hyran jag betalar skälig. Om det varit 5rok och 129m2. 3rok/81m2 ligger 3-4kkr lägre i pris. 
  • Merlin74
    LadyJane skrev 2021-10-22 14:58:54 följande:
    Du har godkänt kontraktet.

    Kontrakt är inte som toalettpapper man använder bara när man behöver det men annars struntar man i det och slänger det.

    Varför tror du att familjelivare är jurister som kan tolka ditt kontrakt på ett riktigt sätt? Du ställer så pass detaljerade frågor som bara en jurist kan svara på. Jurister får dessutom se avtalet för att kunna göra en riktig bedömning.

    Jag bara undrar varför du jobbar så hårt på att skapa problem för dig själv?
    Nu är du bara dum... Jag har skrivit på ett kontrakt som säger att jag hyr 5rok då jag alltså inte visste att man inte kan räkna med biytor som boyta. Jag tror förövrigt ingenting om familjelivare förutom att vissa av dem förefaller snabba med att dra felaktiga slutsatser.. Forumdelen heter juridik så man kan ju anta att de som svarar faktiskt vet vad de talar om? Du kanske ska gå vidare, alltså..
  • Friger

    Du var och tittade på huset och godkände 9.500kr. Du tyckte det var värt pengarna då får vi anta. Annars hade du kunnat säga nej tack.

    Uppsägningstiden har ni kommit överens om, det är lika åt båda håll antar jag. Då tror jag inte du har så mycket att vinna på det heller.

    Flytta efter dom där 6 månaderna om du är missnöjd.

    Tycker spontant att hyran inte var så farlig. Det kostar pengar att ha ett hus också. Bara byta tak motsvarar ju 2 årshyror. Sen har du kapitalkostnad.

  • Merlin74
    Friger skrev 2021-10-22 15:09:17 följande:

    Du var och tittade på huset och godkände 9.500kr. Du tyckte det var värt pengarna då får vi anta. Annars hade du kunnat säga nej tack.

    Uppsägningstiden har ni kommit överens om, det är lika åt båda håll antar jag. Då tror jag inte du har så mycket att vinna på det heller.

    Flytta efter dom där 6 månaderna om du är missnöjd.

    Tycker spontant att hyran inte var så farlig. Det kostar pengar att ha ett hus också. Bara byta tak motsvarar ju 2 årshyror. Sen har du kapitalkostnad.


    Jag godkände 9500 för 5rok. Utan att veta att det som är utanför huset alltså inte är boyta. Blir bekymmer när man angett en boyta, som stipuleras i kontrakt, när den inte stämmer.. Tänk FK..
    Vi har inte kommit överens om någon uppsägningstid utan det står helt enkelt bara 3mån, inte åt vilket håll, medan lagen säger 3 mån mot gäst och 1mån mot värd.. Gäller kontrakt eller lag? Googlat men finner inte något om att tid mot värd kan omförhandlas, bara gentemot gäst...
  • Ruter
    Merlin74 skrev 2021-10-22 15:14:55 följande:

    Jag godkände 9500 för 5rok. Utan att veta att det som är utanför huset alltså inte är boyta. Blir bekymmer när man angett en boyta, som stipuleras i kontrakt, när den inte stämmer.. Tänk FK..

    Vi har inte kommit överens om någon uppsägningstid utan det står helt enkelt bara 3mån, inte åt vilket håll, medan lagen säger 3 mån mot gäst och 1mån mot värd.. Gäller kontrakt eller lag? Googlat men finner inte något om att tid mot värd kan omförhandlas, bara gentemot gäst...


    Men om du antar att allting skulle stå med. Så kan det ju vara så att även dom antog att de skulle räknas med som boyta. Eftersom de är privatpersoner och som du kanske inte har helt koll på läget så kan ju de också gjort misstag att räkna med allring. Du fick ju trots allt se allting och visste precis vad du fick för pengarna sen vad det står på pappret gällande antal rum är skit samma.

    www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/hyra-ut-egen-bostad/

    Där det står

    "Hyresvärden kan som tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet tre månader efter uppsägningen. Detta gäller om parterna inte har avtalat om någon uppsägningstid.

    Hyresgästen kan tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet en månad efter uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats, eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån"

    Minsta uppsägningstiden som gäller är 1 månad, man kan alltså inte skriva kontrakt på kortare uppsägningstid. Man kan däremot skriva in i kontraktet att längre uppsägningstid gäller. Vilket nu gjort i ditt kontrakt. Det står att det är 3 månaders uppsägningstid. De gäller därmed 3 månader åt båda hållen och är helt riktigt enligt lagen, så 3 månaders uppsägning gäller för dig. Vilket också är det vanligaste att man avtalat om.
  • LadyJane
    Merlin74 skrev 2021-10-22 15:01:38 följande:
    Varför så aggressiv? Det du skriver bemötte jag i mitt tidigare inlägg. Driver jag mot värden i hyresnämnden så blir värden inkopplad och jag blir just en krångelpelle i hens ögon. Därför vill jag såklart söka input INNAN jag tar det steget och det handlar inte alls om att jag vill att man håller med. Jag vill bara veta om någon vet vad som gäller UTAN att värden kopplas in. Om konsensus är att värden har rätt så är det ju så. Det verkar såklart märkligt att skriva ett kontrakt där man hyr ut 5rok, och tar betalt för det, när det i själva verket rör sig om 3rok och det känns som att jag borde kunna lyfta problemet. Är det inte så så är det inte, jag söker primärt inte att flytta härifrån (då hade jag ju bara sagt upp) utan jag bor gärna kvar men till en skälig hyra. 
    I omgivningen är jämförelseobjekten få men hyran jag betalar skälig. Om det varit 5rok och 129m2. 3rok/81m2 ligger 3-4kkr lägre i pris. 
    Jag är rak och bäddar inte in budskap i rosa fluff. Det är inte det minsta aggressivt. Det låter som att du blir kränkt bara för att jag ifrågasätter dina metoder att leta reda på fakta. Sluta med det och sluta projicera dina känslor på mig.

    Vad vill du? Ha medhåll eller vill du ha fakta?
    Vill du ha medhåll ska du givetvis fortsätta skriva här och kalla alla som inte ger dig medhåll för aggressiva och dumma.
    Vill du ha fakta så att du gör rätt kontaktar du expertisen som har korrekt fakta, hyresnämnden.

    Det är tyvärr så att man måste som myndig ta ansvar för sina handlingar. Du har skrivit på och godkänt kontraktet. Det går inte att ångra sig bara för att man "kommit på och fått medhåll på familjeliv" utan i ditt fall måste du verkligen vända dig till experterna OM du är intresser4ad av att göra rätt.
  • LadyJane
    Merlin74 skrev 2021-10-22 15:05:13 följande:
    Nu är du bara dum... Jag har skrivit på ett kontrakt som säger att jag hyr 5rok då jag alltså inte visste att man inte kan räkna med biytor som boyta. Jag tror förövrigt ingenting om familjelivare förutom att vissa av dem förefaller snabba med att dra felaktiga slutsatser.. Forumdelen heter juridik så man kan ju anta att de som svarar faktiskt vet vad de talar om? Du kanske ska gå vidare, alltså..
    Det är jag verkligen inte. Du beskriver mer dig själv och hur du reagerar liknande en trotsig 4-åring som blir arg när den inte får medhåll och rätt.
    Skärp dig helt enkelt.

    Du borde innan du skrivit kontraktet upptäckt att det inte rörde sig om 5 rum.  Det och den som är dum är snarare den som skriver på ett sådant kontrakt. Alltså, man kan ju även spekulera i om du gör detta med flit så att du har chans att pressa pengar från hyresvärden. "Jag upptäckte efter ett år att det saknas två rum i lägenheten och nu vill jag ha tillbaka en massa pengar".

    Som jag sa innan: vänd dig till hyresnämnden.
  • Merlin74
    Ruter skrev 2021-10-22 15:53:47 följande:
    Men om du antar att allting skulle stå med. Så kan det ju vara så att även dom antog att de skulle räknas med som boyta. Eftersom de är privatpersoner och som du kanske inte har helt koll på läget så kan ju de också gjort misstag att räkna med allring. Du fick ju trots allt se allting och visste precis vad du fick för pengarna sen vad det står på pappret gällande antal rum är skit samma.

    www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/hyra-ut-egen-bostad/

    Där det står

    "Hyresvärden kan som tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet tre månader efter uppsägningen. Detta gäller om parterna inte har avtalat om någon uppsägningstid.

    Hyresgästen kan tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet en månad efter uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats, eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån"

    Minsta uppsägningstiden som gäller är 1 månad, man kan alltså inte skriva kontrakt på kortare uppsägningstid. Man kan däremot skriva in i kontraktet att längre uppsägningstid gäller. Vilket nu gjort i ditt kontrakt. Det står att det är 3 månaders uppsägningstid. De gäller därmed 3 månader åt båda hållen och är helt riktigt enligt lagen, så 3 månaders uppsägning gäller för dig. Vilket också är det vanligaste att man avtalat om.
    Men..vad lagtexten du visar säger är ju att jag HAR en månad uppsägning..
    "Hyresgästen kan tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet en månad efter uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats, eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån"..
    Hur kan då 3 mån gälla åt båda hållen?

    Jag menar ingen disrespect, jag försöker bara att förstå. I min uppenbarligen korkade hjärna så skriver du att en månad gäller och sedan att det är tre...
    Lady Jane.. Vi får hoppas att du är en respektfull människa och på min seriösa önskan tillmötesgår att du håller dig ur tråden. Jag tror att motsatsen kommer att bevisas men då är det ju för alla att se. 
  • LadyJane
    Merlin74 skrev 2021-10-22 16:55:17 följande:
    Men..vad lagtexten du visar säger är ju att jag HAR en månad uppsägning..
    "Hyresgästen kan tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet en månad efter uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats, eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån"..
    Hur kan då 3 mån gälla åt båda hållen?

    Jag menar ingen disrespect, jag försöker bara att förstå. I min uppenbarligen korkade hjärna så skriver du att en månad gäller och sedan att det är tre...
    Lady Jane.. Vi får hoppas att du är en respektfull människa och på min seriösa önskan tillmötesgår att du håller dig ur tråden. Jag tror att motsatsen kommer att bevisas men då är det ju för alla att se. 
    Vi får hoppas att du är en respektfull människa som förstår att du skriver i ett publikt forum som är öppen för alla och allas olika åsikter. Jag hoppas att du är en respektfull människa som förstår värdet av att alla tycker olika.
    Jag hoppas vidare att du är en respektfull människa som förstår att du inte kan styra vilka som skriver i trådarna eller vad.

    Nu tror jag att du tillmötesgår min seriösa önskan att du håller dig någorlunda korrekt i forum i allmänhet och tråden i synnerhet.

    Jag undrar fortfarande varför du vägrar vända dig till experter och de som verkligen har kunskaper, till hyresnämnden. Går det bra att skippa skitsnacket och svara på frågan nu istället?
  • KaptenOhoy

    Jag förstår ärligt talat inte heller varför du ställer frågan till ett forum som familjeliv. Skummar igenom svaren och ser att du BARA får en massa lösa kill-gissningar, ingen här som har en aning om vad som verkligen gäller. Ta kontakt med en jurist om du inte vill ta det med hyresnämnden direkt, så får du svar du faktiskt har nytta av.

  • Fiakakan

    TS, har du läst igenom Jordabalken kap 12? Den kallas hyreslagen. Det är hyresvärden som ansvarar för att bostadens skick på tillträdesdagen uppfyller vad som har avtalats.

    Ett tips att gå med i hyresgästföreningen, för där kan du få hjälp med dina frågor.

  • LadyJane
    KaptenOhoy skrev 2021-10-27 09:26:45 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte heller varför du ställer frågan till ett forum som familjeliv. Skummar igenom svaren och ser att du BARA får en massa lösa kill-gissningar, ingen här som har en aning om vad som verkligen gäller. Ta kontakt med en jurist om du inte vill ta det med hyresnämnden direkt, så får du svar du faktiskt har nytta av.
    Jag har från första början ställt denna fråga och fått svar från TS att jag är respektlös och denne har sedan bett mig att inte skriva i tråden.
    Det sista är rent absurt som visar att TS inte förstått hur forum fungerar. Det visar också att TS bara vill ha de åsikter som bekräftar hennes åsikter snarare än att TS vill veta fakta.
    Fiakakan skrev 2021-10-27 10:10:42 följande:
    TS, har du läst igenom Jordabalken kap 12? Den kallas hyreslagen. Det är hyresvärden som ansvarar för att bostadens skick på tillträdesdagen uppfyller vad som har avtalats.
    Ett tips att gå med i hyresgästföreningen, för där kan du få hjälp med dina frågor.
    TS hyr av en privatvärd då gäller delvis andra lagar och vissa inte alls. Hyreslagen är i främsta hand utformat för hyreslägenheter i företagsverksamhet, alltså olika typer och former av hyresbolag.

    Hyr man av privatvärd är tex besittningsrätten inte garanterad alls trots allt som står i hyreslagen. Du kan åka ut utan varsel om du har otur. Till exempel kan hyresvärden säga att fastigheten ska säljas. Då åker du ut i samma stund hyresvärden skriver på köpekontraktet. Och det kan handla om en teknisk lösning som att hyresvärden säljer sitt hus för en krona till sitt barn.

    Som hyresgäst har man i detta fall en långtgående eget ansvar, tex har TS godkänt kontraktet. Och som jag skrev innan så är det  ingen överraskning att det fattas två rum utan det är något TS godkänt från början.

    Min poäng är att hyreslagen i mångt och mycket inte är tillämplig i fall som för TS.
  • LadyJane
    Merlin74 skrev 2021-10-22 15:05:13 följande:
    Forumdelen heter juridik så man kan ju anta att de som svarar faktiskt vet vad de talar om?..
    Du tror på fullt allvar att det är jurister som sitter och svarar? Att du kommer att få juridiskt rätta svar på dina explicita frågor?

    Det kanske är så att du får ta konsekvenserna av ditt eget agerande.
Svar på tråden Är jag lurad av hyresvärden?