Inlägg från: Törstiga tuppen |Visa alla inlägg
  • Törstiga tuppen

    Tjafs om underhåll

    Underhållet för en ettåring är ju 1800. Vad menar du med inkl. Barnbidrag? Får pappan halva?

  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-22 14:43:07 följande:

    När jag räknade ut på fks hemsida om underhåll fick jag summan 1800 utan barnbidrag. Vi får halva bb var.

    Underhåll är ju inte samma summa för alla utan det baseras ju på inkomster och utgifter. Jag har varit mammaledig nu med en inkomst på ca 10.000kr varav mer än hälften går till hyra. Jag har fått vända kronorna för att få det att gå ihop. Medans pappan lever livet med nya motorfordon och vägrar vara pappaledig för han har inte råd.


    Det betyder inte att ditt ex och du ska ha lika mycket pengar. Underhållet baseras då på BARNETS kostnader och ditt lilla bara kostar inte mer. Dina egna utgifter är helt irrelevanta.
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-22 17:03:20 följande:

    Jag har ju kostnader för mitt barn som bor här heltid. Jag har ett större boende Pga av henne. Köper alla kläder, lagar alla mål mat till henne. Tvättar kläder, köper blöjor osv osv. Du menar att det inte är att uppfylla sin försörjningsskyldighet?

    Sen lever jag på föräldrapenning och kommer iom det ha ut en lägre pension. Jag kommer vabba mer och ha en sämre inkomst än barnets pappa.


    Ja? Ni ska båda bidra till ert barns försörjning. Ditt ex ska däremot inte bidra till DIN försörjning. Att vara föräldraledig och vabba är en del av föräldraskapet. Däremot ska du ha hela barnbidraget och han får inte dra av för mat.
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-22 18:42:53 följande:
    Nej han ska inte bidra till mitt privatliv. Men om det bara är jag som vabbar på vårt gemensamma barn så blir det ju orättvist. Varför är det bara Endel av mitt föräldraskap men inte pappans?
    Så varför nämner du att du kommer att få lägre pension. Hur är det kopplat till barnet. I en relation kan man komma överens om att den som tar mest föräldraledighet ska kompenseras för inkomstbortfall och pension, men det är inte något man kan kräva när man har gjort slut. Du ska ha 1800 i underhåll och hela barnbidraget. När barnet blir äldre och kostar mer kan man försöka få igenom en högre summa utefter barnets reella kostnader. Du behöver inget större boende för en ettåring. Hur mycket anser du att ditt barn kostar/ mån?
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 19:05:09 följande:
    Nej barnet har inga speciella behov. Jag får ihop min ekonomi men det blir plus minus noll ungefär nu när jag är mammaledig. Man räknar med att ett barn från 0-4 år kostar ca 4000kr i månaden utslaget per ett år. Här räknar man med alla kostnader från spjälsäng, blöjor, mat, kläder och förbrukningsvaror.

    Man räknar med att ett barn kostar 1 780 000 kr tills dom är 18 år vilket blir en månadskostnad på ca 8000kr om man slår ut det på alla månader under livstiden.

    seb.se/privat/livet/att-skaffa-barn/sa-paverkar-ett-barn-ekonomin
    Men detta är ju inget du kan kräva mer underhåll för. Räknade du inte med att ekonomin skulle drabbas när du valde att skaffa barn? Barnbidrag, underhåll och din del av underhållet blir mer än 4000.
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 19:55:44 följande:
    Enligt försäkringskassans verktyg för att räkna underhåll ska han betala 1800kr, utan barnbidraget. Det är den uträkningen jag går efter..
    Men det enda du behöver göra är ju att se till att få barnbidraget. Ca 1800 i underhåll har du ju rätt till så det har han inget val än att betala. Varför är då problemet att han köper en skoter?
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 23:03:21 följande:
    Som jag skrev. Jag gjorde en beräkning på försäkringskassans hemsida där jag fyllde i min lön och hans lön, våra utgifter och inkomster. Fick ut att underhållet han skulle betala var 1800 kr utan barnbidrag. Han betalar nu knappt 1200kr utan barnbidrag.

    Varför ska jag ha ut hälften av min lön för att han vägrar vara pappaledig? Barnet kan inte börja förskolan innan 1 år. Varför ska jag vara den som tar allt ansvar för barnet när pappan knappt vill vara med barnet? Det är mina frågor.
    För att du har valt en oengagerad pappa till ditt barn. Du behöver inte ens räkna på dina och hans utgifter. Gå genom försäkringskassan så får du ju typ 1800 + barnbidrag. Du gör det krångligt för dig. När barnet är så litet har det inga höga kostnader så du kommer inte få igenom högre än så.
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-25 18:34:23 följande:
    Nej det är det inte. Men om jag gör en uträkning på försäkringskassans hemsida tycker jag man ska gå efter den. Oavsett vad barnet kostar. Då slipper man tjafsa utan håller sig till försäkringskassans riktlinjer. Endel är ju experter på att ha låga utgifter för barnen, men det ska inte spela någon roll i detta fall. Eller tycker vissa att man då ska betala tillbaks överskottet till pappan? Samtidigt som jag inte skulle kräva mer pengar av pappan om jag skulle välja att köpa dyra märkeskläder till mitt barn.
    Men varför fortsätter du att tjata om uträkningar? Se bara till att få barnbidraget och lagstadgat underhåll genom försäkringskassan. Sedan släpper du hans ekonomi. Den har du inte med att göra.
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-26 08:36:47 följande:
    Jag ser skillnaden. Tycker ändå det är fel att säga att man inte har råd att betala för sitt barn (den summa som fk?s räkningsverktyg har tagit fram) och sen gå och köpa ett fordon. Men jag kanske ska köpa en ny bil och säga att jag inte har råd med vinterkläder för barnet och säga att han får betala det.
    Du skriver gång på gång att du förstår men fortsätter ändå att tjattra om orättvisor, skotrar och vabb. Betalar pappan underhållet ( 1700 ) så anser man att han bidrar med sin del oavsett om han köper en ny skoter i månaden. Att du betalt större delen av spädbarnsutrustningen när ni var tillsammans är inget du kan kräva kompensation för i efterhand.
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-26 17:06:12 följande:

    Vill tillägga att det står på försäkringskassans hemsida att den förälder som tjänar mer ska bidra mer till barnets kostnader. som jag förstår det av dom flesta här så tycker ni det är rimligt att pappan som har ut 25000kr ska betala samma summa för barnet som jag, som har ut drygt 10000kr i månaden.

    Så klart kommer jag inte kräva pengar i efterhand, jag har själv gått med på ett avtal men hade inte kunskaperna jag har nu.

    Barnbidraget kommer gå till mig. Han kommer att få betala underhållsbidrag eller så ansöker jag om underhållsstöd. Sen löser sig resten förhoppningsvis. Har han barnet mer än 5 dygn på rad eller totalt 6 dygn i månaden så kommer han få göra avdrag med 1/40 per dygn. Då går vi efter regler och lagar och det blir inget ner tjafs.

    Det betyder inte att jag ska behöva så för hennes kostnader hos pappan utan har han en skyldighet att se till att hon har det hon behöver hos honom. Kläder kommer jag skicka med., men förbrukningsvaror och mat får han fixa själv.


    Men ditt barn kostar inte mer än 1700+1700+1250 kr i månaden, så vilka kostnader fiskar du efter!
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-26 18:33:36 följande:
    Jag vill barnbidrag och underhåll till mitt mat ska vara precis enligt dom lagar och regler som försäkringskassan säger.
    Hur mycket anser du att din ettåring kostar i snitt per månad? Om du själv inte bidrar med en enda krona är underhållet som du får ( genom försäkringskassan om ni ej kommer överens ) och barnbidraget 2950 kr. Bidrar du själv med 1/3 av det pappan gör har du 3550 kr. HUR ska du motivera att din ettåring kostar mer än så? I reell kostnad.
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-26 19:02:14 följande:
    Jag har gjort uträkning på försäkringskassans hemsida där jag fyllt i kostnader för barnet och våra inkomster och utgifter. Det är min motivering.
    Så du kan inte ens skriva summan du kommit fram till?
Svar på tråden Tjafs om underhåll