• Anonym (Villbörjaspara)

Era bästa spartips

Hej, behöver er hjälp!

Det är så att jag tänkte spara till en insats.

Får ut ca 20, utgifterna uppgår till ca 11 tusen varje månad. Är själv.

Detta är hyra, el, bredband, försäkring, CSN lån, busskort och mobil. Jag har dom billigaste abonnemangen jag kunnat hitta, förutom hyran som jag inte kan göra något åt förutom att söka ny lägenhet.

Hur ska jag fördela resten på bästa sätt?

Jag gör matlådor varje helg men matkostnaderna ligger ändå på ca 4 tusen varje månad, då är jag en person, kvinna på ca 60 kg.. vet inte hur det går till.

Äter ut ca 3 gånger per månad. Ej dyr mat. Rör på mig mycket på fritiden så köper gärna ordentlig mat.

Hur ska jag hitta disciplinen att spara och dra ner på matkostnaderna? Varit en sån som lever för dagen och ej lärt mig att hantera ekonomi. Hur gör ni?

Tacksam för tips och råd.

• Svar på tråden Era bästa spartips
  • Anonym (K)
    Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 20:34:37 följande:
    Jag tror det är lite mer impuls, spontanhandlingar som gör det. Men tänkte planera bättre inför varje vecka och sen inte handla det jag är sugen på utöver det jag handlat. Tror det blivit lite av en tröst.

Kläder vill jag ha totalstopp på. Har bestämt mig att inte handla mer kläder alls. Frisören behöver jag inte gå till pga färgar håret själv, kompis kan klippa mig.

Tror det är ströhandling som rör till det. Alltså jag brukar ju lägga undan, och har ett litet sparkontot men lyckas liksom ta från dom ibland. Vet inte vart man kan söka mer hjälp för detta. Vill verkligen förändra detta.

Med inredningen, nej inte flera tusen men småsummor, det är det som blir mycket som jag inte märker av. Är bara glad att det inte blivit värre. Har alltid pengar kvar innan lön och haft ett sparande förut som rasande i samband med separation och byte av bostad osv.
    Då ska du få några fler tips. Jag har flera konton, men ett där pengar kommer in och ett till mitt kontokort. Jag har alltid levt med tanken att aldrig ta med mig mer än jag tänkt spendera på ett ungefär. Då blir det inte lika mkt impulsköp.

Skriv en inköpslista och storhandla en gång i veckan, du kanske måste komplettera med någon grönsak, smör eller så under veckan men det är ok. Håll dig till listan. Och på listan ska det så klart bara finns nödvändiga matvaror.

Om du kollar i garderoben och är ärlig mot dig själv så behöver du antagligen inte köpa kläder på ett bra tag. Visst, nåt plagg kan gå sönder eller man behöver nya strumpor eller nåt, men i stort sett.

Bra att du sparar, kolla det där med fonder som du fick tips om. Det ska finnas konton för sparande som man låser x år, det kan vara nåt för dig. Eller så bestämmer du bara att du har ett konto som är totalt off limit, nånting du sparar till vore bra, något större mål. Kanske insats till ägt boende? En jorden runt-resa? Eller bara för att ha en buffert av 3-6 månaders inkomst, det är iaf prio.

När du blir sugen på att köpa nånting till inredningen, fråga dig själv: Behöver jag verkligen den här? Kommer jag att gilla den om ett halvår? Vad i mitt hem skulle jag istället göra mig av med i utbyte mot att tillåta mig själv att köpa den här? Och sälj av saker du redan har som du inte behöver eller vill ha längre.
    Anonym (K) skrev 2021-10-23 20:49:14 följande:

Då ska du få några fler tips. Jag har flera konton, men ett där pengar kommer in och ett till mitt kontokort. Jag har alltid levt med tanken att aldrig ta med mig mer än jag tänkt spendera på ett ungefär. Då blir det inte lika mkt impulsköp.

Skriv en inköpslista och storhandla en gång i veckan, du kanske måste komplettera med någon grönsak, smör eller så under veckan men det är ok. Håll dig till listan. Och på listan ska det så klart bara finns nödvändiga matvaror.

Om du kollar i garderoben och är ärlig mot dig själv så behöver du antagligen inte köpa kläder på ett bra tag. Visst, nåt plagg kan gå sönder eller man behöver nya strumpor eller nåt, men i stort sett.

Bra att du sparar, kolla det där med fonder som du fick tips om. Det ska finnas konton för sparande som man låser x år, det kan vara nåt för dig. Eller så bestämmer du bara att du har ett konto som är totalt off limit, nånting du sparar till vore bra, något större mål. Kanske insats till ägt boende? En jorden runt-resa? Eller bara för att ha en buffert av 3-6 månaders inkomst, det är iaf prio.

När du blir sugen på att köpa nånting till inredningen, fråga dig själv: Behöver jag verkligen den här? Kommer jag att gilla den om ett halvår? Vad i mitt hem skulle jag istället göra mig av med i utbyte mot att tillåta mig själv att köpa den här? Och sälj av saker du redan har som du inte behöver eller vill ha längre.

Okej, så du överför till det kontot som du drar kortet med då eller hur menar du?

Ja, detta behöver verkligen testa. Det är perfekt att göra det inför veckan eftersom jag inte har handlat ännu. Ska sätta mig och skriva lista på mat jag ska laga imorgon och se till att jag har allt hemma så att jag inte ens behöver gå till affären i veckan.

Det med kläderna håller jag med om, det känns ganska lätt att avstå då jag har allt jag behöver!

Ja, jag får kolla upp det. Jag har konto på Avanza som jag haft pengar i förut men det är ett vanlig sparkonto med lite högre ränta. Det som var bra där var att när jag vill ta ut pengar så tog det några dagar innan jag fick det till kontot.

Det jag vill spara till är insats, bil och ett fuckoff konto. Frågan är om man ska ta lite i varje eller bara börja med ett?

Det med inredningen, det är nog för att jag inte bott i min lägenhet så länge så har inte den där mysiga hemkänslan, men jag avstår gärna det om jag kan spara och bo bättre.

Tack för att du tar dig tid att skriva, uppskattar det.
  • Anonym

Kolla kilopriset när du köper grönsaker och frukt.
    Gör sallad på ett vitkålshuvud, då har du grönsaker i ett par veckor, behövs lite matolja och vinäger, salt. Ät en frukt med billigt kilopris så drygar du ut måltiden.
    Kolla även kilopris när du köper kött och fisk. tex fiskpinnar och sej har bra kilopris. köttfärs kan du laga många olika rätter av. 
    Kolla även kilopris när du köper knäckebröd och mjukt bröd. Knäckebröd kan du ha till mellanmål eller dryga ut mat
    Potatis har bra kilopris
    Ägg är ett bra och billigt livsmedel
    Efter jul brukar de sälja ut julskinkor jättebilligt. DEt kan man ha i många rätter. pyttipanna, risotto, pajer, pizzor, såser, skivor på bröd

• Anonym (Spara och slösa)

Ts, du har alltså 15 000 kr du lägger på månaden i fasta utgifter inkl. mat. Då kan du sätta av 5 000 kr som fast överföring på ett sparkonto (eller exempelvis 4 000 kr på ett sparkonto och 1000 kr på ett fondsparande eller mindre summa). Du behöver säkert en buffert till tandläkarbesök, mediciner etc. som man kan behöva ibland.

Jag har valt att ha ett sparkonto för långsiktigt sparande och ett för kortsiktigt sparande så som tandläkarbesök som inte sker så ofta. Då försvinner inte det långsiktiga sparandet för jag har inte gett mig själv rätten att röra de pengarna.

Maten kan du troligtvis dra in på men personligen gillar jag bra mat och jag förstår värdet i att unna sig god mat för man måste ha någon njutning i livet (det kan också vara annat som att unna sig träningskort eller unna sig att läsa böcker (som man lånar på biblioteket)). Jag älskar grönsaker och äter mest vegetariskt så jag kan äta billigt. Jag köper också nästan alltid kött på extrapris och fryser in. Ett tips skulle kunna vara att du äter billigare rätter 4 dagar i veckan och unnar dig godare lite dyrare mat fredag-söndag. Det finns många goda vegetariska recept med linser och rotfrukter. Tasteline.se och Ica.se brukar jag använda för inspiration.

Om du slänger mycket mat som blir gammalt innan du hunnit äta den så är ett tips att göra matsedel och lägga in spännande rätter med resterna som blir över under veckan. Men det låter inte för mig i din text att du slänger mycket mat.

Jag tror det bästa sättet egentligen är att läsa på om aktier och fondsparande och bli duktig hobby day-trader och investera ca 2-3 000 kr i månaden på något som verkligen växer inom några år. Men det fungerar bara om du faktiskt tycker det är intressant (jag personligen tycker det är ganska tråkigt för att vara ärlig och när jag testat så har mina pengar inte växt). Oavsett investera också i ett vanligt sparkonto så du inte sitter med noll pengar om det skulle krisa.

Anonym skrev 2021-10-23 21:00:54 följande:

Kolla kilopriset när du köper grönsaker och frukt.

Gör sallad på ett vitkålshuvud, då har du grönsaker i ett par veckor, behövs lite matolja och vinäger, salt. Ät en frukt med billigt kilopris så drygar du ut måltiden.

Kolla även kilopris när du köper kött och fisk. tex fiskpinnar och sej har bra kilopris. köttfärs kan du laga många olika rätter av. 

Kolla även kilopris när du köper knäckebröd och mjukt bröd. Knäckebröd kan du ha till mellanmål eller dryga ut mat

Potatis har bra kilopris

Ägg är ett bra och billigt livsmedel

Efter jul brukar de sälja ut julskinkor jättebilligt. DEt kan man ha i många rätter. pyttipanna, risotto, pajer, pizzor, såser, skivor på bröd

Tack för bra tips! Kan strunta i dom lite dyrare grönsakerna och frukterna som jag unnar mig. Brukar inte tänka på priset alls utan handlar det som är gott.. just när det gäller frukt och grönsaker.
  • Anonym (Loppis)

Köp billigare alternativ på maten utan att göra avkall på smak. Vi har tex hittat en billig leverpastej på Willys som är godare än alla andra vi nånsin köpt. Glad
    Kolla svinnlådor och utförsäljningslådor på mataffärerna. Närmar sig sista-datum kan man frysa in.
    Köp på second hand. Jag minns inte ens när sist jag köpte kläder till mig själv i en vanlig klädbutik. Köper även till barnen på loppis. Och porslin, inredning, möbler och böcker och en massa annat.
    Om du bara kan- sy eget. Gardiner, dukar, sy om kläder.
    Köp aldrig krukväxter. Dela, ta skott, gör sticklingar, byt till dig av bekanta.
    Plocka bär och gör egen sylt, saft och kräm
    Skriv alltid inköpslista när du handlar mat.
    Släng ingen mat.

Så här lever vi och sparar massor med pengar. Maken investerar i aktier också, men där kan jag tyvärr inte bistå med tips. Tungan ute

• Anonym (K)
    Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 20:58:23 följande:
    Okej, så du överför till det kontot som du drar kortet med då eller hur menar du?

Ja, detta behöver verkligen testa. Det är perfekt att göra det inför veckan eftersom jag inte har handlat ännu. Ska sätta mig och skriva lista på mat jag ska laga imorgon och se till att jag har allt hemma så att jag inte ens behöver gå till affären i veckan.

Det med kläderna håller jag med om, det känns ganska lätt att avstå då jag har allt jag behöver!

Ja, jag får kolla upp det. Jag har konto på Avanza som jag haft pengar i förut men det är ett vanlig sparkonto med lite högre ränta. Det som var bra där var att när jag vill ta ut pengar så tog det några dagar innan jag fick det till kontot.

Det jag vill spara till är insats, bil och ett fuckoff konto. Frågan är om man ska ta lite i varje eller bara börja med ett?

Det med inredningen, det är nog för att jag inte bott i min lägenhet så länge så har inte den där mysiga hemkänslan, men jag avstår gärna det om jag kan spara och bo bättre.

Tack för att du tar dig tid att skriva, uppskattar det.
    Precis. Eftersom jag har rätt bra koll på min ekonomi för jag över en tusenlapp i taget numera men jag rekommenderar att du verkligen tänker efter innan du för över hur mycket du tror att du kommer göra av med.

Om du har flera ekonomiska mål kanske du ska skapa tre olika? Ditt fuck off-konto är vad jag skulle se som buffert, ett halvårs lön ska räcka för om du blir arbetslös får du också a-kassa. Bil, fundera på vad som är rimligt pris, man måste inte ha en bil för ett par hundra tusen för att ta sig fram här i livet. Huvudsaken den är i gott skick och är pålitlig, och helst hyfsat billig att laga, att reservdelar är lätta att få tag i osv. Insats, fundera på vad du max vill lägga på ett boende, räkna ut vad 15 % av det är och ha det som mål för just det kontot. Vet inte hur din ekonomi ser ut om ett tag men börja med att ha autoöverföring till samtliga på 500-1000:- per månad. Konkreta mål är bra iaf.

När det gäller inredning, less is more, oftast. Du kan få mysig känsla rätt snabbt mha rätt belysning, en härlig filt, ett par tavlor med rätt utstrålning och lite personliga saker. De där prydnadssakerna är oftast bortkastade pengar, faktiskt. Men det är ok att köpa ett par värmeljus ;)
    Anonym (Spara och slösa) skrev 2021-10-23 21:04:05 följande:

Ts, du har alltså 15 000 kr du lägger på månaden i fasta utgifter inkl. mat. Då kan du sätta av 5 000 kr som fast överföring på ett sparkonto (eller exempelvis 4 000 kr på ett sparkonto och 1000 kr på ett fondsparande eller mindre summa). Du behöver säkert en buffert till tandläkarbesök, mediciner etc. som man kan behöva ibland.

Jag har valt att ha ett sparkonto för långsiktigt sparande och ett för kortsiktigt sparande så som tandläkarbesök som inte sker så ofta. Då försvinner inte det långsiktiga sparandet för jag har inte gett mig själv rätten att röra de pengarna.

Maten kan du troligtvis dra in på men personligen gillar jag bra mat och jag förstår värdet i att unna sig god mat för man måste ha någon njutning i livet (det kan också vara annat som att unna sig träningskort eller unna sig att läsa böcker (som man lånar på biblioteket)). Jag älskar grönsaker och äter mest vegetariskt så jag kan äta billigt. Jag köper också nästan alltid kött på extrapris och fryser in. Ett tips skulle kunna vara att du äter billigare rätter 4 dagar i veckan och unnar dig godare lite dyrare mat fredag-söndag. Det finns många goda vegetariska recept med linser och rotfrukter. Tasteline.se och Ica.se brukar jag använda för inspiration.

Om du slänger mycket mat som blir gammalt innan du hunnit äta den så är ett tips att göra matsedel och lägga in spännande rätter med resterna som blir över under veckan. Men det låter inte för mig i din text att du slänger mycket mat.

Jag tror det bästa sättet egentligen är att läsa på om aktier och fondsparande och bli duktig hobby day-trader och investera ca 2-3 000 kr i månaden på något som verkligen växer inom några år. Men det fungerar bara om du faktiskt tycker det är intressant (jag personligen tycker det är ganska tråkigt för att vara ärlig och när jag testat så har mina pengar inte växt). Oavsett investera också i ett vanligt sparkonto så du inte sitter med noll pengar om det skulle krisa.

Tack för ditt svar. Känns som att du förstår mig bra.

Det låter bra att dela upp det så eftersom det varit i vissa situationer som jag ju just behövt ta från sparpengarna men vill ju ha en buffert till det också. Till oförutsedda utgifter. Låter som en bra idé med långsiktigt och kortsiktigt. Men frågan är om jag behöver bygga upp det kortsiktiga sparandet först så det inte blir att jag behöver ta av det andra?

Vilka bra tips du kommer med. Ja, det skulle jag kunna testa, lyxa till det på helgen bara. Jag gillar också vegetarisk mat, har inget behov egentligen av specifikt mat mer än att det ska vara gott. Tänkte testa att laga vegetariska grytor i veckan. Tror jag behöver planera mer.

Problemet eller vad man ska säga är ju att det är så himla ointressant för mig med pengar, eller att läsa på om fonder och så. Det känns mest krångligt. Har som sagt lyckats spara tidigare men gjort mig av med det. Men tänker att det kanske blir roligare om jag har ett sparande, att det blir mer intressant då att lära sig mer om det.

Jag tror ju tyvärr det handlar om mer än kunskap för min del. Kan liknas vid att säga åt en alkoholist att läsa på om hur man slutar dricka. Lite så känns det. Tror själva handlingen för mig är viktigare, att börja och känna att jag har ett sparande. För när jag hade det sist blev jag mer noga med att spara. Tack igen för bra svar.
    Anonym (Loppis) skrev 2021-10-23 21:08:54 följande:

Köp billigare alternativ på maten utan att göra avkall på smak. Vi har tex hittat en billig leverpastej på Willys som är godare än alla andra vi nånsin köpt. 

Kolla svinnlådor och utförsäljningslådor på mataffärerna. Närmar sig sista-datum kan man frysa in.

Köp på second hand. Jag minns inte ens när sist jag köpte kläder till mig själv i en vanlig klädbutik. Köper även till barnen på loppis. Och porslin, inredning, möbler och böcker och en massa annat.

Om du bara kan- sy eget. Gardiner, dukar, sy om kläder.

Köp aldrig krukväxter. Dela, ta skott, gör sticklingar, byt till dig av bekanta.

Plocka bär och gör egen sylt, saft och kräm

Skriv alltid inköpslista när du handlar mat.

Släng ingen mat.

Så här lever vi och sparar massor med pengar. Maken investerar i aktier också, men där kan jag tyvärr inte bistå med tips. 

Tack för bra tips. Second hand älskar jag. Det lite jobbiga är att jag bor i en ganska liten stad och våra loppisar ligger en bit utanför stan, behöver bil dit så blir inte att jag väljer det i första hand. Krukväxter älskar jag också men har haft mina trogna vänner i några år, men kan absolut ta mer skott.
  • Anonym (Loppis)
    Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 21:21:20 följande:
    Tack för bra tips. Second hand älskar jag. Det lite jobbiga är att jag bor i en ganska liten stad och våra loppisar ligger en bit utanför stan, behöver bil dit så blir inte att jag väljer det i första hand. Krukväxter älskar jag också men har haft mina trogna vänner i några år, men kan absolut ta mer skott.
    Vi måste också åka bil till loppis. Finns en 4 km bort iofs, men de har inte allt och framför allt inte mycket barnkläder. Blir att vi åker 3 mil bort, men vi kombinerar det med annat. Handla på Citygross tex eller andra affärer som inte finns här. När vi väl handlar på loppis försöker jag köpa så mycket som det bara går.
Svar på tråden Era bästa spartips