Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 20:34:37 följande:
Jag tror det är lite mer impuls, spontanhandlingar som gör det. Men tänkte planera bättre inför varje vecka och sen inte handla det jag är sugen på utöver det jag handlat. Tror det blivit lite av en tröst.
Kläder vill jag ha totalstopp på. Har bestämt mig att inte handla mer kläder alls. Frisören behöver jag inte gå till pga färgar håret själv, kompis kan klippa mig.
Tror det är ströhandling som rör till det. Alltså jag brukar ju lägga undan, och har ett litet sparkontot men lyckas liksom ta från dom ibland. Vet inte vart man kan söka mer hjälp för detta. Vill verkligen förändra detta.
Med inredningen, nej inte flera tusen men småsummor, det är det som blir mycket som jag inte märker av. Är bara glad att det inte blivit värre. Har alltid pengar kvar innan lön och haft ett sparande förut som rasande i samband med separation och byte av bostad osv.
Då ska du få några fler tips. Jag har flera konton, men ett där pengar kommer in och ett till mitt kontokort. Jag har alltid levt med tanken att aldrig ta med mig mer än jag tänkt spendera på ett ungefär. Då blir det inte lika mkt impulsköp.
Skriv en inköpslista och storhandla en gång i veckan, du kanske måste komplettera med någon grönsak, smör eller så under veckan men det är ok. Håll dig till listan. Och på listan ska det så klart bara finns nödvändiga matvaror.
Om du kollar i garderoben och är ärlig mot dig själv så behöver du antagligen inte köpa kläder på ett bra tag. Visst, nåt plagg kan gå sönder eller man behöver nya strumpor eller nåt, men i stort sett.
Bra att du sparar, kolla det där med fonder som du fick tips om. Det ska finnas konton för sparande som man låser x år, det kan vara nåt för dig. Eller så bestämmer du bara att du har ett konto som är totalt off limit, nånting du sparar till vore bra, något större mål. Kanske insats till ägt boende? En jorden runt-resa? Eller bara för att ha en buffert av 3-6 månaders inkomst, det är iaf prio.
När du blir sugen på att köpa nånting till inredningen, fråga dig själv: Behöver jag verkligen den här? Kommer jag att gilla den om ett halvår? Vad i mitt hem skulle jag istället göra mig av med i utbyte mot att tillåta mig själv att köpa den här? Och sälj av saker du redan har som du inte behöver eller vill ha längre.