• Anonym (Villbörjaspara)

Era bästa spartips

Hej, behöver er hjälp!

Det är så att jag tänkte spara till en insats.

Får ut ca 20, utgifterna uppgår till ca 11 tusen varje månad. Är själv.

Detta är hyra, el, bredband, försäkring, CSN lån, busskort och mobil. Jag har dom billigaste abonnemangen jag kunnat hitta, förutom hyran som jag inte kan göra något åt förutom att söka ny lägenhet.

Hur ska jag fördela resten på bästa sätt?

Jag gör matlådor varje helg men matkostnaderna ligger ändå på ca 4 tusen varje månad, då är jag en person, kvinna på ca 60 kg.. vet inte hur det går till.

Äter ut ca 3 gånger per månad. Ej dyr mat. Rör på mig mycket på fritiden så köper gärna ordentlig mat.

Hur ska jag hitta disciplinen att spara och dra ner på matkostnaderna? Varit en sån som lever för dagen och ej lärt mig att hantera ekonomi. Hur gör ni?

Tacksam för tips och råd.

• Svar på tråden Era bästa spartips
  • EpicF
    Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 20:23:18 följande:

Det är inte så svårt att lyckas med det, det räcker ju att man lagar några avancerade maträtter i veckan och köper det man är sugen på så drar det iväg. Jag är oförskämt bortskämd med att maten ska vara god eftersom jag äter matlådor. Men självklart vill jag kunna ändra på detta då det inte känns hållbart längre.

Ja, jag har kvar mina försäkringar sen studietiden så har det lägsta möjliga, har jämfört massor. Har även allt via banken för att slippa pappersfakturor.

Varför jag endast nämnde maten är eftersom att jag inte har några specifika nöjen/utgifter utöver det jag nämnt. Har tränat och lagt ca 500 kr på träningskort, det enda som finns här det jag bor men avvaktar med det nu.

Kläder köper jag ibland men det varierar lite, någon månad är det frisören, en annan lite ny inredning.

Så utöver det jag nämnt så har jag egentligen inget mer jag behöver handla men spenderar det ändå.

Verkar vara svårt för andra att förstå, i vissa saker har man inte insikter, spelar ingen roll hur du inte lyckas förstå, så är det bara. Önskar inget hellre än att jag kunde ha mer konsekvenstänk kring pengar men det har jag inte och nu vill jag ändra på detta.

God mat är inte synonymt med dyrt. Man kan få bra, näringsrik och god mat på billiga råvaror.

Börja med att se över dina kvitton, se vad som är dyrt, vad du har spontanköpt (oftast är det spontanköpen som drar iväg kostanden). Handlar du varje dag eller veckohandla? Ett annat tips är att ta ut matbudgeten i kontanter, dela upp och lägg i 4 kuvert. Då har du ett kuvert för varje vecka. Det du har över från varje vecka sparar du.
    Anonym (K) skrev 2021-10-23 21:15:24 följande:

Precis. Eftersom jag har rätt bra koll på min ekonomi för jag över en tusenlapp i taget numera men jag rekommenderar att du verkligen tänker efter innan du för över hur mycket du tror att du kommer göra av med.

Om du har flera ekonomiska mål kanske du ska skapa tre olika? Ditt fuck off-konto är vad jag skulle se som buffert, ett halvårs lön ska räcka för om du blir arbetslös får du också a-kassa. Bil, fundera på vad som är rimligt pris, man måste inte ha en bil för ett par hundra tusen för att ta sig fram här i livet. Huvudsaken den är i gott skick och är pålitlig, och helst hyfsat billig att laga, att reservdelar är lätta att få tag i osv. Insats, fundera på vad du max vill lägga på ett boende, räkna ut vad 15 % av det är och ha det som mål för just det kontot. Vet inte hur din ekonomi ser ut om ett tag men börja med att ha autoöverföring till samtliga på 500-1000:- per månad. Konkreta mål är bra iaf.

När det gäller inredning, less is more, oftast. Du kan få mysig känsla rätt snabbt mha rätt belysning, en härlig filt, ett par tavlor med rätt utstrålning och lite personliga saker. De där prydnadssakerna är oftast bortkastade pengar, faktiskt. Men det är ok att köpa ett par värmeljus ;)

Okej, ja det skulle kunna vara en bra grej som håller mig från att småhandla iallafall. Att separera pengarna. Kanske bara ha 500 kr är gången på kontot.

Ja precis, det är det jag tänkt, 3-6 månaders lön. Även fast jag har a kassa.

Bil är egentligen inget måste, för nu har jag turen att bo centralt men det jag funderar över är om jag ska flytta till billigare boende då kanske jag kommer behöva bil. Men dom slår ju ut varandra egentligen. Har cykel. Jag har haft bil förut och tyckte det var så mycket kostnader och lagningar så jag gjorde mig av med den i våras. Man kan ju få en bil ganska billigt. Men kanske kan ha lite mindre sparande på just den och mer på dom andra. 3 tusen kan jag nog börja lägga undan direkt. Är bara rädd att behöva ta, men vad jag vet ska jag inte behöva det.

Ja men det har du verkligen rätt i! Mina värmeljus kommer från Ikea så dom är billiga och bra. Känner mig lite mer motiverad att börja nu faktiskt. Kul!
    Anonym (Loppis) skrev 2021-10-23 21:26:31 följande:

Vi måste också åka bil till loppis. Finns en 4 km bort iofs, men de har inte allt och framför allt inte mycket barnkläder. Blir att vi åker 3 mil bort, men vi kombinerar det med annat. Handla på Citygross tex eller andra affärer som inte finns här. När vi väl handlar på loppis försöker jag köpa så mycket som det bara går.

Ja det är ju suveränt. Men jag har ju ingen bil tyvärr. Annars är loppis toppen verkligen.
  • Anonym (Loppis)
    Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 21:30:48 följande:
    Ja det är ju suveränt. Men jag har ju ingen bil tyvärr. Annars är loppis toppen verkligen.
    Åk med en kompis.  Glad
    EpicF skrev 2021-10-23 21:28:35 följande:

God mat är inte synonymt med dyrt. Man kan få bra, näringsrik och god mat på billiga råvaror.

Börja med att se över dina kvitton, se vad som är dyrt, vad du har spontanköpt (oftast är det spontanköpen som drar iväg kostanden). Handlar du varje dag eller veckohandla? Ett annat tips är att ta ut matbudgeten i kontanter, dela upp och lägg i 4 kuvert. Då har du ett kuvert för varje vecka. Det du har över från varje vecka sparar du.

Oj, vad bra tips. Det skulle jag vilja testa. Kanske ta ut en 500 hundring och ha en för varje vecka. Känns mer konkret att ha det kontant än på kortet. Det blir lätt att jag struntar i det för det är så lätt att dra kortet. Tack!
  • EpicF
    Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 20:34:37 följande:

Jag tror det är lite mer impuls, spontanhandlingar som gör det. Men tänkte planera bättre inför varje vecka och sen inte handla det jag är sugen på utöver det jag handlat. Tror det blivit lite av en tröst.

Kläder vill jag ha totalstopp på. Har bestämt mig att inte handla mer kläder alls. Frisören behöver jag inte gå till pga färgar håret själv, kompis kan klippa mig.

Tror det är ströhandling som rör till det. Alltså jag brukar ju lägga undan, och har ett litet sparkontot men lyckas liksom ta från dom ibland. Vet inte vart man kan söka mer hjälp för detta. Vill verkligen förändra detta.

Med inredningen, nej inte flera tusen men småsummor, det är det som blir mycket som jag inte märker av. Är bara glad att det inte blivit värre. Har alltid pengar kvar innan lön och haft ett sparande förut som rasande i samband med separation och byte av bostad osv.

Det jag (och sambon gör) är att när lönen kommer så sätter vi lika del pengar på gemensamma sparkontot och endel på det privata (jag sparar där mer än sambon). Sätter in lika till räkningarna och lika till matbudgetet/nöjen. Sedan har vi våra egna pengar. Det jag sedan gör i slutet av månaden det är att för över det jag har kvar av lönen till sparkontot så art jag börjar på noll när lönen kommer. Så har du pengar över när nästa lön kommer, sätt in dem på sparkontot. Sedan har jag också ett sk microspar, där man avrundar uppåt på alla köp och de pengarna går in på sparkontot. Där kommer det in 5 kr här och 10 kr där etc men i slutändan så blir det endel sparande.
  • Anonym (K)
    Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 21:29:14 följande:
    Okej, ja det skulle kunna vara en bra grej som håller mig från att småhandla iallafall. Att separera pengarna. Kanske bara ha 500 kr är gången på kontot.

Ja precis, det är det jag tänkt, 3-6 månaders lön. Även fast jag har a kassa.

Bil är egentligen inget måste, för nu har jag turen att bo centralt men det jag funderar över är om jag ska flytta till billigare boende då kanske jag kommer behöva bil. Men dom slår ju ut varandra egentligen. Har cykel. Jag har haft bil förut och tyckte det var så mycket kostnader och lagningar så jag gjorde mig av med den i våras. Man kan ju få en bil ganska billigt. Men kanske kan ha lite mindre sparande på just den och mer på dom andra. 3 tusen kan jag nog börja lägga undan direkt. Är bara rädd att behöva ta, men vad jag vet ska jag inte behöva det.

Ja men det har du verkligen rätt i! Mina värmeljus kommer från Ikea så dom är billiga och bra. Känner mig lite mer motiverad att börja nu faktiskt. Kul!
    Ja, ska du flytta till något billigare kan det bli problem med cykel förstås men sånt får man ha koll på. Går det bussar. Kan man cykla till sina vanligaste platser. Sånt. Men, en billig bil kanske funkar, om den inte måste lagas så ofta.

Det kommer nog fixa sig, men oftast handlar det om att lägga om sina vanor med sånt här. Du äter ute ca tre ggr i månaden, det kanske snarare räcker med en gång var tredje månad eller nåt, så du ändå har kvar lite vardagslyx att unna dig. Man måste inte leva ett platt liv för att man är ekonomisk :) Du spontanhandlar, lär dig att säga nej till dig själv och påminn dig om vad du sparar till, ha en mental bild av dina mål, känn friheten och tryggheten av en ägd bostad och lite fuck off-pengar, kanske en liten bil också. Du ska se att det kommer vara annorlunda om ett halvår redan!
  • Anonym (Spara och slösa)
    Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 21:17:28 följande:

Tack för ditt svar. Känns som att du förstår mig bra.

Det låter bra att dela upp det så eftersom det varit i vissa situationer som jag ju just behövt ta från sparpengarna men vill ju ha en buffert till det också. Till oförutsedda utgifter. Låter som en bra idé med långsiktigt och kortsiktigt. Men frågan är om jag behöver bygga upp det kortsiktiga sparandet först så det inte blir att jag behöver ta av det andra?

Vilka bra tips du kommer med. Ja, det skulle jag kunna testa, lyxa till det på helgen bara. Jag gillar också vegetarisk mat, har inget behov egentligen av specifikt mat mer än att det ska vara gott. Tänkte testa att laga vegetariska grytor i veckan. Tror jag behöver planera mer.

Problemet eller vad man ska säga är ju att det är så himla ointressant för mig med pengar, eller att läsa på om fonder och så. Det känns mest krångligt. Har som sagt lyckats spara tidigare men gjort mig av med det. Men tänker att det kanske blir roligare om jag har ett sparande, att det blir mer intressant då att lära sig mer om det.

Jag tror ju tyvärr det handlar om mer än kunskap för min del. Kan liknas vid att säga åt en alkoholist att läsa på om hur man slutar dricka. Lite så känns det. Tror själva handlingen för mig är viktigare, att börja och känna att jag har ett sparande. För när jag hade det sist blev jag mer noga med att spara. Tack igen för bra svar.

Min man blir bättre på att spara ju mer han ser att pengarna växer så det ligger nog mycket i det att endel behöver se resultatet framför sig istället för att se att man interim kommer ha si och så mycket om man sparar i 5 år.

Jag valde att börja spara på både långsiktigt och kortsiktigt samtidigt. Först la jag av mer på det kortsiktiga fram till ca 15 000 kr och mindre summa på det långsiktiga. Sen bytte jag och satte mer på det långsiktiga och mindre på det kortsiktiga. Jag tror det för din del är smartast att göra på liknande sätt eftersom du skriver att du har lite svårt för detta med ekonomi. Jag tänker att det säkert är bra att visualisera och se med egna ögon att pengarna går in på sparkontona. Sätt över automatiska överföringar. Och tillåt dig inte att fuska från det långsiktiga sparkontot!

Jag försökte läsa på om fonder och aktier. Gick till och med en kurs. Det jag tycker inte det är intressant att spekulera i hur spekulationerna kommer te seg om diverse bolag. . . Ingenting för mig heller tyvärr även om jag i teorin gärna investerat och tjänat pengar på mina sparpengar men så blir det icke här heller.

Detta kommer du köra galant!
  • EpicF
    Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 21:34:18 följande:

Oj, vad bra tips. Det skulle jag vilja testa. Kanske ta ut en 500 hundring och ha en för varje vecka. Känns mer konkret att ha det kontant än på kortet. Det blir lätt att jag struntar i det för det är så lätt att dra kortet. Tack!

Ja,fördelen med kontanter är att man fysiskt ser att pengarna försvinner och kan reflektera och se vad allt kostar på ett annat sätt.
  • Aliona
    Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 20:37:47 följande:

Tack för bra tips. Och skönt att höra att maten får kosta, den kan jag ju ändå dra ner på såklart.

Ska testa detta inför lön nu, att sätta undan direkt och låtsas att det försvinner. Kaffe får vi gratis på jobbet och har alltid vattenflaska.

Måste man inte ha mycket pengar för att det ska vara värt att spara i fonder?

Nej, man behöver inte ha mycket pengar för att spara i fonder. Alla fonder jag har sett har 100 kr som minsta summa per månad. Däremot kan ju fonder gå upp och ner, så man ska ha lite tidshorisont. Tror de brukar säga att pengar som ska användas inom ett år ska inte vara på börsen. Själv har jag en liten buffert på bankkonto för oförutsedda utgifter, resten av sparandet i fonder. Man kan ju ta olika stora risker (fonders risker graderas 1-7 där 5-7 är högrisk). Jag vet inte hur lång tid du tänker att det ska ta för dig att spara ihop till insatsen, men är det upp till tre år så bör du ta mindre risk, är det runt fyra-fem år kan du ta högre. I vilket fall som helst så går du bara back om du har pengarna på konto pga den obefintliga räntan och inflationen, så fonder är mycket bättre alternativ.
Svar på tråden Era bästa spartips