Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 21:29:14 följande:
Okej, ja det skulle kunna vara en bra grej som håller mig från att småhandla iallafall. Att separera pengarna. Kanske bara ha 500 kr är gången på kontot.
Ja precis, det är det jag tänkt, 3-6 månaders lön. Även fast jag har a kassa.
Bil är egentligen inget måste, för nu har jag turen att bo centralt men det jag funderar över är om jag ska flytta till billigare boende då kanske jag kommer behöva bil. Men dom slår ju ut varandra egentligen. Har cykel. Jag har haft bil förut och tyckte det var så mycket kostnader och lagningar så jag gjorde mig av med den i våras. Man kan ju få en bil ganska billigt. Men kanske kan ha lite mindre sparande på just den och mer på dom andra. 3 tusen kan jag nog börja lägga undan direkt. Är bara rädd att behöva ta, men vad jag vet ska jag inte behöva det.
Ja men det har du verkligen rätt i! Mina värmeljus kommer från Ikea så dom är billiga och bra. Känner mig lite mer motiverad att börja nu faktiskt. Kul!
Ja, ska du flytta till något billigare kan det bli problem med cykel förstås men sånt får man ha koll på. Går det bussar. Kan man cykla till sina vanligaste platser. Sånt. Men, en billig bil kanske funkar, om den inte måste lagas så ofta.
Det kommer nog fixa sig, men oftast handlar det om att lägga om sina vanor med sånt här. Du äter ute ca tre ggr i månaden, det kanske snarare räcker med en gång var tredje månad eller nåt, så du ändå har kvar lite vardagslyx att unna dig. Man måste inte leva ett platt liv för att man är ekonomisk :) Du spontanhandlar, lär dig att säga nej till dig själv och påminn dig om vad du sparar till, ha en mental bild av dina mål, känn friheten och tryggheten av en ägd bostad och lite fuck off-pengar, kanske en liten bil också. Du ska se att det kommer vara annorlunda om ett halvår redan!