• Anonym (Funderar)

    Snälla svara

    Hej !

    Märker man av 5 mg dos minskning av morfin tabletter i veckan - varannan vecka ?

    Oxynorm

    Glömde fylla i anonyma svar

  • Svar på tråden Snälla svara
  • EpicF

    Det är individuellt och inget man kan svara på. Några märker, andra märker inte.

  • Anonym (Funderar)

    Tack, när kan man förvänta sig det värsta ?

    Sista mg en eller redan på mitten ? Eller enbart i slutet !

    Jag är lite av en kontroll person och hatar sådana här saker ??. Tack snälla för du svarade

  • EpicF
    Anonym (Funderar) skrev 2021-10-24 12:26:28 följande:

    Tack, när kan man förvänta sig det värsta ?

    Sista mg en eller redan på mitten ? Eller enbart i slutet !

    Jag är lite av en kontroll person och hatar sådana här saker ??. Tack snälla för du svarade


    Det är individuellt.
  • Anonym (A)
    EpicF skrev 2021-10-24 12:19:12 följande:
    Det är individuellt och inget man kan svara på. Några märker, andra märker inte.
    Det har du rätt i, jag märkte inget alls
  • klyban
    Anonym (Funderar) skrev 2021-10-24 12:05:55 följande:
    Hej !
    Märker man av 5 mg dos minskning av morfin tabletter i veckan - varannan vecka ?

    Oxynorm

    Glömde fylla i anonyma svar

    Menar du att du ska minska en 5mg kapsel i veckan, eller en per dag?


    För är det det första, så nej, du kommer inte märka nått alls.
    Är det en mindre sådan varje dag så får man kolla på mer parametrar.
    Som hur lång varaktighet, hur stod dos var dag osv...

    Kör man en långsam nedtrappning och vid en lång varaktighet, så kan en lätt oro i kroppen uppstå vid en minskning.
    Och har man en smärta som behöver medicineras, så kan den bli mer tydlig.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Funderar)

    Kyban

    5 mg i veckan från en start dos på 40 mg oxynorm

    Märker man Inte mkt abstinens då?kanske t.o.m. varannan vecka . Jag vill undvika det smärtsammaste. Ätit detta ett par år

    Skriv gärna råd du verkar så kunnig

  • klyban
    Anonym (Funderar) skrev 2021-10-25 17:34:10 följande:
    Kyban

    5 mg i veckan från en start dos på 40 mg oxynorm
    Märker man Inte mkt abstinens då?kanske t.o.m. varannan vecka . Jag vill undvika det smärtsammaste. Ätit detta ett par år

    Skriv gärna råd du verkar så kunnig

    Det kommer var i två plan när du sätter ut mediciner som oxy, ena fysiskt och andra psykiskt.
    Fysiskt kommer du knappt känna av dessa 5mg på en såpass stor dos som 40mg dagligen(delat på fyra intag per dygn?
    Psykiskt kommer du tänka annorlunda och tro, kanske inte vid denna sänkning, men definitivt senare.
    Börja med ta bort 5mg och första dosen för dagen.
    Och den sista den på kvällen, och detta för att få en chans att sova så väl det går.
    Du kommer stöta på en abstinens, för det går aldrig undvika(dock de allra värsta får man inte), längre fram och stålsätt dig och bara resonera detta är nått jag måste göra.

    Psykiskt kommer du resonera med dig själv att ta bara en till, desto mer du är medveten om den, desto större chans är det att du kan slå bort dom tankarna.

    Hur lång varaktighet med denna dos har du haft?
    Det ger en signal på vilken nivå du har att förvänta dig.
    Jag vet vi ca6-8 veckor varaktig ordingering av läkare, så uppstår abstinens som varar i max halvdag och sen bara ökar allt eftersom tiden går.
    Sen har man en halvdag till med att man känner sig lite hängig.
    Nu pratar jag om cold turkey(Och inte din utsättning), och där kan man förvänta sig upp mot 14 dagars rätt svår abstinens efter ett års varaktig medicinering, och en seghet i upp mot liknande.

    Din utsättning kommer också ge en del abstinens, men mer hanterbara mestadels och pga din långsamma utsättning.
    Men var förberedd att det kommer bli en jobbig resa, för det är enda sättet att få bort sitt kemiska beroende utan att fallera.
    För samma sekund du ger upp för att det är för jobbigt, det är då det tar månader och år innan du vågar igen att sätta ut oxy´n.

    Och fråga på bara, jag hjälpt många med detta att bli av med sitt kemiska beroende av opiater/opioider, både här på FL och på andra ställen.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Funderar)

    Tack! Så bra att veta lite mer , men vad är

    Det för slags symtom jah kan förvänta mig i varje dos sänkning? På ett ungefär ? Jag skall försöka vara så mkt på gymmet jag orkar . Är det bra ? Kan man jobba ?

    Detta är nervöst . Men jag vill verkligen detta nu. Flera års användning. Men denna dos ca 4 mån just nu. Tidigare 20 oxy ett år innan . Innan dess högre igen . Men slutade med en viss dos i samband med andra hemska saker så vet inte vad som vad vad.

    5 mg var annan vecka ok då tror du ? Hur ser ens sommar ut då tro ? Deppig ? Eller livet är okej ??

    Mkt ångest under detta ? Usch, det stressar mig mest . Och låg/ deprimerad . Man läser ju mycket hemskt på forum med . Så vart lite feg

  • klyban

    Tror du kanske tom kan ta 5mg i veckan de första veckorna, och du kan nog kanske förvänta en lätt slöhet och en lätt oro i kroppen.
    Och det finns ju en klar chans att du inte ens känner den första 5mg som du tar bort, psykiskt är en annan sak, där kan man inbilla sig saker som inte existerar.(med psykiskt menar jag att man tror att det man minskat med inte går, man försöker liksom intala sig att ta en ändå, så inget med deprimerad eller annan psykisk ohälsa som man aldrig haft innan.)

    Jag tycker du testar att ta bort 5mg i per vecka de närmaste tre veckorna, jag tror du kommer inte känna av det speciellt mycket.
    Sen kan du fortsätta  tabort en till veckan efter tills du känner av det kommer en större absintens och att det känns om lite för mycket, och sen tar du två veckor mellan varje 5mg bort istället.
    Du kommer troligen komma till en punkt där du känner av det mer och mer, man kan då välja med att fortsätta att dra en tab med en viss intervall, eller så kör man cold turkey det absolut sista.
    En sak som är positivt är att du tar i förhållandet rätt låg dagsdos du har, tiden är lite negativt då det berättar att du har ett väl manifesterat kemiskt beroende.
    Kom ihåg när du närmar dig slutet, så är det kvälls dosen som är den sista du tar bort, för sova är det viktigaste.

    Vad kan man göra och inte, träna inga problem, men tänk inte som att du ska göra träningspass ala som du alltid gjort, du får ha andra krav på dig själv där.
    Och du får acceptera ett lägre tempo och hårdhet på träningen, men går det bra så kan du givetvis köra på som vanligt, menar här att du ska lyssna på kroppen.
    Promenera funkar också, men ta inga långpromenader så du är långt ifrån hemmet, gå hellre cirklar runt istället, så du alltid här nära hem om du blir för seg eller för trött och matt, så är du nästan redan hemma ändå än flera kilometer.

    Jobba, går säkerligen bra vid denna typen av långsam utsättning du kör, det är med vid cold turkey det kan bli jobbigt.
    Själv kört cold turkey några ggr, och då har jag slutat på torsdagen/fredagen, och sen sjukskriver jag mig veckan efter.
    Men självfallet har man haft en väldigt lång och varaktig ordination av läkare, så kommer man fortfarande efter den tiden ha lite svår absintens kvar att hantera efter den veckan man sjukskrev sig, och sen den efterföljde tröttheten som följer när den svåra abstinensen är borta.
    Oxy upplevde jag inte gör dig deppad som tramadolen gör med en, tramadol används tom som en antidepp för vissa och en del länder, tror inte det görs här.

    Om du någon gång skulle välja sluta mer tvärt, så ladda upp med mycket TV/film, och bara ligg och titta på det, det tar bort det värsta då man är upptagen med titta  än tänka på hur jobbigt det är, men visst kan man röra sig flitigt med ben och armar ändå.
    Och sen sova, vid en mer tvär utsättning, så ska man ALLTID sova när kroppen signalerar att den vill sova, för du kommer troligtvis ändå vakna 30min senare och vara klarvaken igen.
    Sen går man upp och fortsätter titta på TV/film och så fort man känner ögonen och huvudet vill sova, så sover man, för det troliga är att du vaknar igen klarvaken efter 30min igen :p

    Har själv ätit oxy i några veckor nu pga smärta i pga inflammation i knäet, men bör inte bli mer än 1-2 veckor till, då får man ingen abstinens som gör det jobbigt för en.
    För jag lärt mig detta sedan innan att dessa kommer vid 6-8 veckor, så om smärtan blir för jobbig igen och du måste ta oxy efter ordniantion av läkare, så kom ihåg aldrig mer än 6-8 veckor, och sen ett uppehåll i en vecka, för det räcker för att få bort det kemiska beroendet som skapats.

    Jag skriver som jag skriver, så om nått är oklart, så fråga bara och det blev långt också, men hoppas det går bra.
    Men jag har hjälpt många som dig, en var tydligen landslagsfortbolls spelare efter karriären, men vem det var vet jag inte, andra visste men brydde mig aldrig om att ta reda på vem det var, men var tydligen nått i media, em orkade inte leta.
    Lycka till och bästa tipset för mig är, inse att det är jobbigt, så blir det ingen överraskning när det sen är jobbigt också.
    (Syftningsfel kan förekomma, då jag har inte korrekturläst, är tvungen att skriva en sådan här sak, då en del jagar mig med en blåslampa och älskar att köra ad hominem över att diskutera sak.)


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Funderar)

    Tackar tackar !

    Jag skall prova med 5 mg i veckan .

    Har jag något negativ med mig att allt under dagen är snabb verkande ? Är det lättare att trappa ner långtidsverkande?

    Jag tar ju konstigt nog allt under tidig morgon - kväll. Jag brukar som senast ta sista ocynormen vid 18:30-19. Aldrig senare. Sover också extremt dåligt på dessa preparat. Fruktansvärt. Oroligt , drömmar och jag känner också att jag sover som

    På ? vattenytan ? låter konstigt men så är det .

    Jag är ju naturligtvis livrädd . Jag är verkligen det & jag oroar mig nu och skapar oroliga känslor -

    Tankar i kroppen . Somnade med en stor klump i halsen i går . Jag har inte heller satt mig i detta ensam . Eller jo, jag har svalt tabletterna . Men har ju ätit dem under läkarkontakt .

    Är det bäst att egentligen gå via en beroende klinik - avvänjning? Eller fixar man detta själv tillsammans med ett bra socialt nätverk. ?

    Vad kommer jag att behöva som receptfria läkemedel?

    Eller behov av andra läkemedel? Lugnande ? Sömntablett osv vid kortast möjliga tid under tiden?

    Tack tack, och bra jobbat med fotbollsspelaren som nu är ren !

  • Anonym (Funderar)

    Ser nu att jag inte sagt att jag har långtidsverkande på 15 på morgonen också.

  • klyban
    Anonym (Funderar) skrev 2021-10-27 04:37:43 följande:
    Ser nu att jag inte sagt att jag har långtidsverkande på 15 på morgonen också.

    Har du två olika depot då?
    Och 5mg depot + 10mg depot, eller 3st 5mg depot?
    Jag funderar på om du kanske ska börja med att sätta ut dom först, eller alternativt börja med ta bort 5mg av dom depot  och sen vänta med ta nästa 5mg depot några veckor och ta bort oxynorm emellan.


    Jag är fundersam på vilket som är enklast att trappa ned av dom, där på ena sidan man har oxynormen som har en rätt snabb verkan, mot depoten som ska släppa ut sitt under 12h tror jag det är.
    Detta är nått jag aldrig tänkt på och när det kommer till oxy, jag försöker nu alltid anamma aldrig mer än 8 veckor varaktigt av sin läkarordination.


    Anonym (Funderar) skrev 2021-10-27 04:36:33 följande:
    Tackar tackar !
    Jag skall prova med 5 mg i veckan .
    Har jag något negativ med mig att allt under dagen är snabb verkande ? Är det lättare att trappa ner långtidsverkande?
    Jag tar ju konstigt nog allt under tidig morgon - kväll. Jag brukar som senast ta sista ocynormen vid 18:30-19. Aldrig senare. Sover också extremt dåligt på dessa preparat. Fruktansvärt. Oroligt , drömmar och jag känner också att jag sover som
    På vattenytan låter konstigt men så är det .

    Jag är ju naturligtvis livrädd . Jag är verkligen det & jag oroar mig nu och skapar oroliga känslor -
    Tankar i kroppen . Somnade med en stor klump i halsen i går . Jag har inte heller satt mig i detta ensam . Eller jo, jag har svalt tabletterna . Men har ju ätit dem under läkarkontakt .

    Är det bäst att egentligen gå via en beroende klinik - avvänjning? Eller fixar man detta själv tillsammans med ett bra socialt nätverk. ?

    Vad kommer jag att behöva som receptfria läkemedel?
    Eller behov av andra läkemedel? Lugnande ? Sömntablett osv vid kortast möjliga tid under tiden?

    Tack tack, och bra jobbat med fotbollsspelaren som nu är ren !

    Ja, alla opiater/opioider har det problemen med sömnen.
    Enda gång det funkar, det är om man tar en precis innan man ska somna, då kan det bli mer mot omvänt och du sover bättre.
    Men då ska man också hinna somna innan det börjar verkar, och det är inte alltid så enkelt med en smärta samtidigt.
    För mig som hade ont i ryggen var detta nödvändigt att ta när man lade sig och för att få en chans att sova under natten.
    Din kvällsdos är då den tiden du säger du tar den sista.
    Det finns tom ett uttryck för denna svårighet att sova du skriver om och kallas för nodda, missbrukar han tar så mycket att han uppnår detta i vaket tillstånd, medans vi som har det ordinerat ifrån läkare får detta om man tar det när man ska sova, men som du säger, sover gör man då inte bra på dom.

    Du har ätit denna medicin pga du har en smärtproblematik, förresten är den smärtan över nu, eller finns det fortfaran kvar i någon grad, eller kanske nästan allt kvar?

    Så det är smärta som satt dig här, men vetenskapen om max ta 6-8 veckor varaktigt, det är ett sätt att aldrig komma till en punkt där abstinensen blir lång, och för mig är det vid 6-8 veckor en halvdag med svår oro i kroppen(ej huvudet) och max en dags seg trötthet efter detta.

    Du ser redan är psyket på dig att försöka intala dig att detta går inte, jag lovar dig det går, men det kommer uppstå stunder det kommer bli jobbigt.
    Jag har själv funnit att förstå vad det handlar om, gör det enklare att tackla problemen sen när dom kommer och att de problemen blir lite lättare att hantera och att man vet om att det är övergående.

    Jag tycker du ska göra ett försök själv först, steg två be en närstående om hjälp, och är det omöjligt, ja då tar du ett sista steg.
    Och det är väl rätt stor chans att läkaren sen slutar skriva ut till dig, och du blir forcerad på så sätt och sluta.
    Så ta dina steg själv först är mitt råd, men ska säga att detta är inte för alla, men du är motiverad hör jag och jag tror på dig att du kommer klara detta.
    Bor du tillsammans med någon som du litar på att hjälpa dig, det behöver nödvändigtvis inte var en partner man älskar, för det i sig är inte alltid vad du behöver, utan en som har integritet att följa ett upplagt schema utan att vika från detta.

    Och kom ihåg om du tar hjälp av en närstående, börja för guds skull inte manipulera dom, för det kan göra saken värre för dig och smussllandet som följer.
    Även var gärna öppen med detta till den absolut innersta kretsen, så slipper man skapa medberoende på andra i sin närhet, och frågan någon utanför varför du är så trött och seg eller vad det nu må vara, var ärlig och berätta, och det kan också vara en motivation att andra i sin närhet vet om vad du ska göra.
    Det värsta är att börja ljuga, och man ska inte gå runt och berätta för alla man ser, bara när det är viktigt att säga, och kanske folk som undrar varför du är mindre aktiv så slipper du lägga kraft på att dölja och ha full uppmärksamhet på din utsättning av oxy.
    Och visst kommer någon säkert prata med andra om detta, men är har du inställningen att jag har inget att dölja här, så vet du alltid var du ska svara och tex "Ja, jag har nu gått ned till 20mg i dag och fortskrider långsamt", så behöver du aldrig känna vad ska jag säga nu och vad har jag sagt till denna personen.
    Detta besparar dig otroligt mycket irrelevans som tar kraft ifrån dig och din motivation att sluta.
    Men du får avgöra detta själv vilken nivå du går till, för det ska inte bli så att det går och andra hållet heller, att du ser detta som jobbigt istället.
    Jag har funnit för mig är ärlighet det bästa, men alla på jorden måste inte veta om din utsättning heller.


    Det är aldrig bra att byta en beroendeframkallande mediciner mot en annan och när man ska sluta med såna här mediciner, även om de är ordinerade av läkare.
    Och är det benzo vi talar om, så absolut inte mer än någon dag i rad max om du nu har detta ordinerat.
    För benzo ger bra värre abstinens än oxy och om man får ett kemiskt beroende där.
    Z-medicinerna är insomningstabletter främst, tror inte dom kommer vara till större hjälp här och om det är abstinens som håller dig vaken.
    Vet en del tar atarax som är en antihistamin, jag klarar inte v att ta den, då den säker mig i 2-3 dagar efteråt, även i den allra mista dosen.
    Men har du såna så kan du testa, den gör dig trött och ska göra så det är enklare att somna säger en del, inte för mig dock.
    En del äter loperamid som också är en opioid och receptfri mot diarré, men en som inte klarar av att passera blod-->hjärnbarriären så bra(betyder då att du inte blir påverkad av dom som opioiden oxy), mot nästan inte alls.
    Lopeprmid kan också vara till hjälp om man får kass mage och om man måste ta sig ut och göra saker, och slipa vara orolig att en diarré kommer.
    Och dom kan hjälpa mot den lösa magen man får, men det är mest tydligt om man kör cold turkey.

    Var inte rädd, och det du är rädd för, planera bort den rädslan.
    Du är motiverad, och får mer och mer förståelse, jag tror du klarar detta.
    Och var inte rädd för ett bakslag om du gör ett en dag, bara gå tillbaka direkt till din plan igen.
    Börja med att plocka bort en 5mg redan idag är mitt råd, för det är dax nu och sluta prata nu och gå till handling istället.
    Första 5mg dosen kommer du troligtvis inte märka av att du ens slutar med, och märker du av den, så kommer det inte vara speciellt mycket.


    Och om inte idag, så börjar du sätta ut en nu på fredag, för det är dax att börja nu.
    Och vi pratar mer när frågor uppstår, jag är stödjer dig fullt ut och tror på dig pga din motivation är hög.

    Har inte pratat med denna fotbollsspelare på många år nu, men hoppas att han är ren, för han kände det var ett stort ok att bära för sig själv och vara slav under dessa mediciner och när han inte hade smärta längre.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

    Ser det blir väldigt långa texter, kanske du ska gå över till mer enskilda och mer specifika frågor nu.
    För vi har tagit upp det mesta nu i sin helhet.
    Det kan bli så att vi får ta något i pm senare, om det är okey för dig och du kan lita på din anonymitet kommer vara till 100% förbli anonym för alla andra.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

    Idag är det Fredag och hopas du nu tar bort en 5mg, för finns ingen anledning att skjuta upp det längre.
    Och jag tror på dig också att du fixar detta, då du är såpass motiverad.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Funderar)

    Godmorgon . 
    Tack så innerligt av dina svar.  Du är ju så fantastisk. 

    jag ber så hemskt mkt om ursäkt för att jag inte har svarat dig och kommer nu ett halvår senare. 


    skäms enormt! 

    Har inte slutat. Har samma dos. Har extremt ont !
    Nära till att det håller på att blir galet . 


    Jag har ev ännu en operation på gång pga stora missar med föregående. Så ledsamt , men så är det . Hon som op mig hade gjort  mindre än vad som krävdes och massvis med saker kom efteråt . strunt samma. 

    nu går  jag emot en sommar med vila och plane lite framåt, har motivationen lite mer nu än sist , dock hade Jag väldigt mkt sist med . Men nu är det massor ! 


    jag är rädd jag inte kommer fixa det pga smärtan, men ibland tror jag att jag får mer smärta av dessa mediciner? 


    har 10 mg morgon ( oxycontin ) 
    15 mg morgon oxynorm
    10 mg oxynorm em
    10 mg oxynoem kväll 
    55 mg 
    Ipren - paracetamol vb. 


    jag känner mig inte sugen på medicinen 
    jag tar aldrig mer
    Har stenkoll på tiderna jag äter dem 
    och är livrädd för att börja nu. Samti som jag vill .
    när jag känner mig redo nu, kan du hjälpa mig via PM? 


    Ha en bra dag. 


    återigen det var så snällt av dig och förlåt för sent svar. 

    ps . Jag har så mkt ondare nu än innan. 
    hqr inte höjt utan har samma styrka sedan maj 2021. 


    dock hade jag 15 mg långtidsverkande. 

  • Anonym (Håll ut)

    Det viktigaste är att ta det i lungt tempo,det måste ta tid om det ska hålla i längden räkna med 2-4 månader , kommer att vara jobbigt i mitten av processen sedan ju mindre du har i kroppen desto lättare blir det,gå inte ner försnabbt, väldigt viktigt att det anpassas just efter dig ,och det kommer att gå bra ska du se.

  • Anonym (Och därmed basta)
    Anonym (Funderar) skrev 2021-10-27 04:36:33 följande:

    Tackar tackar !

    Jag skall prova med 5 mg i veckan .

    Har jag något negativ med mig att allt under dagen är snabb verkande ? Är det lättare att trappa ner långtidsverkande?

    Jag tar ju konstigt nog allt under tidig morgon - kväll. Jag brukar som senast ta sista ocynormen vid 18:30-19. Aldrig senare. Sover också extremt dåligt på dessa preparat. Fruktansvärt. Oroligt , drömmar och jag känner också att jag sover som

    På ? vattenytan ? låter konstigt men så är det .

    Jag är ju naturligtvis livrädd . Jag är verkligen det & jag oroar mig nu och skapar oroliga känslor -

    Tankar i kroppen . Somnade med en stor klump i halsen i går . Jag har inte heller satt mig i detta ensam . Eller jo, jag har svalt tabletterna . Men har ju ätit dem under läkarkontakt .

    Är det bäst att egentligen gå via en beroende klinik - avvänjning? Eller fixar man detta själv tillsammans med ett bra socialt nätverk. ?

    Vad kommer jag att behöva som receptfria läkemedel?

    Eller behov av andra läkemedel? Lugnande ? Sömntablett osv vid kortast möjliga tid under tiden?

    Tack tack, och bra jobbat med fotbollsspelaren som nu är ren !


    Be läkaren att remittera dig till en beroendeklinik.

    Hen måste ta ansvar hela vägen efter att hen skrivit ut, ordinerat och nu slutar skriva ut. Dvs remittera dig dit där du får hjälp att vänja dig av med tabletterna.

    De ska inte skriva ut och sedan inte ta ansvar fullt ut hela vägen för att du nu är beroende, de ansvarar för avvänjningen så att du inte börjar köpa pillerna på torget sedan, tack vare att de från början ordinerade dig tabletter som din kropp nu är beroende av. Det är inte bara att sluta skriva ut utan behandla beroendet nu efteråt också! 
Svar på tråden Snälla svara