• Anonym (Bilåkande)

Nu när bensinen har höjts…

Blir ni väldigt drabbade utav det?

Är ni i behov av att åka bil eller kan ni istället välja andra alternativ som kollektivtrafik, cykel, samåkning?

Hur långt har ni till arbete/skola? Bor ni på landet eller i stan?

Jag blir inte speciellt drabbad då jag trots nästan 3 mil till jobbet kan ta bussen, vilket jag tjänar nästan en tusenlapp i månaden mot om jag hade åkt bil till jobbet.

Däremot får jag gå eller cykla till och från resecentrum 2 km var dag då när jag ska jobba. Men det är ju absolut värt det.

• Svar på tråden Nu när bensinen har höjts…
  • Anonym (Skogen)

Ja, vi blir väldigt drabbade. Bor på landet och finns ingen kollektivtrafik. Går omöjligt cykla, för långt och svårt. Miljömupparna är inte bara korkade, de är rent av farliga för landet i förlängningen. De måste bort nästa val.

• Mrs Moneybags

Jag märker ingen större skillnad, kör inte så långt varje dag och kan välja kollektivtrafik om jag vill. Tyvärr kommer man ju ändå ta bilen dit man vill och måste åka. Så ökningen slår lite fel. 

• Anonym (RR)

Har 1,5 mil till jobbet, tyvärr inga cykelmöjligheter. Med bil tar det en kvart dörr-dörr och kostar med ett bensinpris på 18:- och om jag avrundar förbrukningen uppåt knappt 19:-. Sen cyklar sambon sista lilla biten till sitt jobb (där finns alltså cykelväg, tar kanske en kvart till). Totalt per dag under 40:-.

Med buss, cirka en timme enkel väg för mig med bytestid osv. För sambon drygt en halvtimme. Enkel resa 54:-/person (Uppsala län) Totalt per dag alltså 216:-. Busskort för 2 personer 2100:-/månad. Räknat 22 arbetsdagar/månad blir det då 95:-/dag. 

Kostar alltså dubbelt så mycket även med busskort och blir 1,5h extra restid för mig per dag, också svårare att handla på hemvägen, få med grejer som behövs till jobbet osv. Kan såklart också åka på helger med busskort, men det väger inte upp priset per månad ändå även om parkeringskostnader tillkommer. 

Väldigt tråkigt, tycker det är ganska trevligt att åka buss och skulle gärna göra det om det inte var så krångligt och vansinnigt dyrt. 

• Anonym (Jag)

Vi blir väldigt påverkade av denna höjning. Vi bor på landet och kollektivtrafiken är värdelös här ute. Och vi måste lämna/hämta barnen på 2 olika ställen. Hade Vi försökt åka kollektivtrafik hade restiden blivit över 3ggr så lång. Vi har båda två ca 3 mil enkel resa till jobbet och kör alltså 12 mil om dagen sammanlagt.

Tycker bensinpriserna är helt galna nu. Senast jag tankade fick jag betala 17,59/liter. Horribelt!

• KCL

Vi bor på landet utan kollektivtrafik så vi måste köra bil. Jag har 1,5 mil till jobbet och mannen har 3 km till jobbet. Mannen hade kunnat cykla till jobbet men då han lämnar/hämtar barnen och använder bilen i arbetet så kör han. Barnen åker skolbuss de dagar de inte har fritids.

Ja, priset påverkar oss. Vi tänker till innan vi kör och försöker ordna samåkning om barnen ska iväg på något. Jag passar alltid på att sköta ärenden om jag ändå ska till/från jobbet tex. Vi har turen att ha en lanthandel i närheten så vi slipper köra varje gång vi ska handla. Men det är dyrare att handla där så matkostnaden har ju ökat. 

• Anonym (A)

Ni som bosätter er på landet med dåliga kollektivförbindelser, trodde ni att priset skulle vara samma för alltid?
    Jag blir alltid lika förundrad över människor som inte har luft i sin ekonomi, som gör sig beroende av vissa kostnader. Hur ska ni göra när räntorna går upp? Hur löser ni en arbetslöshet eller sjukskrivning?

• Anonym (Skogen)
    Anonym (A) skrev 2021-10-25 13:55:47 följande:
    Ni som bosätter er på landet med dåliga kollektivförbindelser, trodde ni att priset skulle vara samma för alltid?
    Jag blir alltid lika förundrad över människor som inte har luft i sin ekonomi, som gör sig beroende av vissa kostnader. Hur ska ni göra när räntorna går upp? Hur löser ni en arbetslöshet eller sjukskrivning?
    Bensinpriset var en ickefråga vad gällde att flytta ut på landet. Maken ville äga skog och jag ville också bo på landet. Det var det avgörande. Vi skulle vantrivas så själen dog av att bo nån annanstans! Vad gäller lån och räntor lägger vi betydligt mindre på det per månad än vad folk gör på hyror. Arbetslöshet och sjukskrivning är inte aktuellt. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Skogen) skrev 2021-10-25 14:04:12 följande:
    Bensinpriset var en ickefråga vad gällde att flytta ut på landet. Maken ville äga skog och jag ville också bo på landet. Det var det avgörande. Vi skulle vantrivas så själen dog av att bo nån annanstans! Vad gäller lån och räntor lägger vi betydligt mindre på det per månad än vad folk gör på hyror. Arbetslöshet och sjukskrivning är inte aktuellt. 
    Hur kunde bensinpriset vara en ickefråga, antog ni bara att det skulle vara samma pris i all evighet? Vad menar du med sjukskrivning, att det inte är aktuellt? Blir du påkörd imorgon är bensinpriset ditt minsta problem, rent ekonomiskt. Men jag tolkar det som att ni inte har råd med det heller, och väljer därför att tro att sjukdom inte kan drabba er. 
  • Mandel

Är ensamstående kvinna i eget hus med tonårsbarn varannan vecka och mina utgifter på el och diesel har stigit med ca 2.000kr i månaden sedan förra sommaren och det stiger för varje vecka som går. Det känns!
    Bor i mindre samhälle utanför större storstad där jag jobbar.
    Skulle jag åka kollektivt så skulle mina dagar ifrån hemmet förlängas med minst 2-3 timmar per dag och jag skulle bli tvungen att avsluta mitt engagemang som tränare för barn och ungdomar eftersom jag inte skulle hinna hem till träningens tid.

Börjar faktiskt kännas surt! Som om inte ensamheten vore nog psykiskt utan nu ska det inte ens gå att leva ensam ekonomiskt...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Nu när bensinen har höjts…