• Anonym (Bilåkande)

Nu när bensinen har höjts…

Blir ni väldigt drabbade utav det?

Är ni i behov av att åka bil eller kan ni istället välja andra alternativ som kollektivtrafik, cykel, samåkning?

Hur långt har ni till arbete/skola? Bor ni på landet eller i stan?

Jag blir inte speciellt drabbad då jag trots nästan 3 mil till jobbet kan ta bussen, vilket jag tjänar nästan en tusenlapp i månaden mot om jag hade åkt bil till jobbet.

Däremot får jag gå eller cykla till och från resecentrum 2 km var dag då när jag ska jobba. Men det är ju absolut värt det.

• Svar på tråden Nu när bensinen har höjts…
  • Anonym (M)

Jag blir väldigt drabbad då jag har 8 mil enkel väg till jobbet. Bor på landsbygden. Här finns ingen kollektivtrafik inom 1 mils radie och dessutom är den dyrare än att ta bilen trots höjningen.

Miljöpolitiken är utformad av storstadsbor för storstadsbor utan en enda tanke på att Sverige består av allt annat än Stockholm. klimatminister Per Bolunds kommentar om att han har "full förståelse" kan han torka sig i röven med. Hans "fulla förståelse" betyder inte ett skit när transportkostnaderna gör att man kanske inte har råd med basala saker som tex mediciner eller klimatsmarta livsmedel.

• riboflavin

Vi använder vår bil främst på fritiden. Har familjen 2 resp. 4 timmar bort så den körs främst på helgerna. Vi bor så att både jag och sambon kan gå/cykla/ta buss till jobbet och hade om det inte var för att vi har 3 hundar klarat oss utan bil, men många kollektivtrafikföretag har restriktioner på antal hundar ombord så det är oerhört opraktiskt att hoppas på det bästa och försöka åka buss/tåg om vi behöver komma fram.

Vi märker knappt av ökningen, vi kör max 100 mil i månaden och skillnaden från när bensinen kostade 15 kr till de 17,40 jag betalade sist jag tankade är med andra ord max 100 kr/mån.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Bilåkande)
    Anonym (M) skrev 2021-10-25 12:34:04 följande:

Jag blir väldigt drabbad då jag har 8 mil enkel väg till jobbet. Bor på landsbygden. Här finns ingen kollektivtrafik inom 1 mils radie och dessutom är den dyrare än att ta bilen trots höjningen.

Miljöpolitiken är utformad av storstadsbor för storstadsbor utan en enda tanke på att Sverige består av allt annat än Stockholm. klimatminister Per Bolunds kommentar om att han har "full förståelse" kan han torka sig i röven med. Hans "fulla förståelse" betyder inte ett skit när transportkostnaderna gör att man kanske inte har råd med basala saker som tex mediciner eller klimatsmarta livsmedel.

Får jag fråga var i landet du bor där kollektivtrafiken är dyrare än att åka bil?

Här där jag bor kan man komma åka 10 mil på 34:- med kollektivtrafiken.
  • Anonym (xyz)

Miljöpartiet har fått precis som de vill. De vill ha höga priser på bensin/diesel/el.
    Socialdemokraterna är egentligen inte så extrema, men vi vet ju att de går med på vad som helst för att få sitta vid makten.
    S lovade inför valet att inte höja bränsleskatten, men vi vet sedan tidigare att deras löften inte är värda något. Löftet om EU's lägsta arbetslöshet talar man tyst om nu när vi nästan har EU's högsta arbetslöshet.
    MP är åtminstone ärliga med sina tokerier.

S var en gång ett arbetarparti. Nu är de ett bidragstagar-parti som låter MP styra i viktiga frågor.

• Don3

Har tre mil till jobbet. Finns ingen kollektivtrafik och den hade ändå varit dyrare än att åka bil.

• Anonym (M)
    Anonym (Bilåkande) skrev 2021-10-25 12:38:50 följande:
    Får jag fråga var i landet du bor där kollektivtrafiken är dyrare än att åka bil?
    Här där jag bor kan man komma åka 10 mil på 34:- med kollektivtrafiken.
    Västra Götaland.

Okej.Jag blev ilsken där ett tag.
    Innan de gjorde om zoner var det dyrare.

Idag har de sänkt priserna för oss i yttre zonerna men det är så dyrt att jag sparar hela 10kr/timmen med kollektivtrafiken.
    Vad jag menar är att det tar 2 timmar extra per dag att åka kollektivt och slår man ut merkostnaden för att ta bilen så sparar man motsvarande 10kr/timmen.
  • Anonym (Bilåkande)
    Anonym (M) skrev 2021-10-25 12:51:34 följande:

Västra Götaland.

Okej.Jag blev ilsken där ett tag.

Innan de gjorde om zoner var det dyrare.

Idag har de sänkt priserna för oss i yttre zonerna men det är så dyrt att jag sparar hela 10kr/timmen med kollektivtrafiken.

Vad jag menar är att det tar 2 timmar extra per dag att åka kollektivt och slår man ut merkostnaden för att ta bilen så sparar man motsvarande 10kr/timmen.

Ok. Bor också i västra Götaland. Passar inte tiderna så är det ju som det är. Men annars funkar det så är inte 34 :- inte dyrt om man ska ta sig längre bort. Däremot så finns det inte en chans att man tar stadsbussen för den summan. Inte ens när den kostade 25:-. Inte värt det för fem öre?.
  • Elin pelin

Min man kör till jobbet, det går inga bussar dit... Han har drygt 2,5 mil till jobbet. Han har ingen han kan samåka med. Jag går eller cyklar till jobbet, men ibland jobbar jag drygt 4 mil bort och åker då kollektivt. Det kostar 55 kr enkel väg. Hade jag haft en bil så hade jag nog kört då kollektivtrafiken på vintern är lite svajig...

• Anonym (A)

Jag har 30 minuter till jobbet med bil, och ofta kör jag in om med mannen till hans jobb och hämtar honom, så totalt kanske 35 min enkel väg. Ibland kör mannen själv med den lilla bilen. Så vi påverkas av priserna. Men vi har det bra ställt, vi klarar det. 

• Anonym (Nja)

Vi har bra kommunikationer här och vi åker kommunalt till skola och jobb. Till fritidsaktiviteter är det blandat, gå, cykla, kommunalt, bil. Men det är nära, inga sträckor.

Långresor seglar ju iväg lite, har släkt 40 mil bort, och vi åker ofta till fjällen då vi är skidintresserade. Men det gör man ju inte så ofta något av det så vi påverkas inte nämnvärt av prisökningen.

Svar på tråden Nu när bensinen har höjts…