• Anonym (Agrabah)

THE SECRET - tror du att lagen om attraktion fungerar?

Läst en bok som heter The Secret. Den beskriver något som kallas "lagen om attraktion". Lagen om attraktion går kort och gott ut på att man kan få eller bli det man vill genom att tänka/känna/uppleva sig som det, att man drar till sig saker. Att om man visualiserar något riktigt mycket, och man också känner det och tror på det så kan det bli verklighet. 
    Det viktigt att betona att de som ligger bakom The Secret inte själva hittat på lagen om attraktion, utan mer att de uppmärksammat den för att tjäna pengar på den. 

Tror ni på lagen om attraktion? Kan det vara så att den fungerar i någon utsträckning eller är det bara hittepå? 
    Alla vet ju att barn dör i olyckor eller får cancer trots att de omöjligt kan ha dragit det till sig, eller föds fattiga. Men måste det indirekt betyda att lagen om attraktion inte är sann i någon utsträckning? Måste det ena utesluta det andra? 

• Svar på tråden THE SECRET - tror du att lagen om attraktion fungerar?
  • Anonym (Ulrika)

Till viss del tror jag att det funkar. Om jag tänker att jag är snygg och populär kommer jag kanske att sträcka på mig, le, välja kläder med omsorg, söka kontakt med andra, visa självförtroende, ta plats i samtal, osv. Då ser jag snyggare ut och blir mer populär. (om jag gör dessa saker på ett vettigt sätt)
    Däremot kan jag nog inte inbilla mig att jag är fotbollsproffs...

• Anotherone

Det finns en viss sanning i detta.
    Inte så att "jag önskar mig en porsche" och så står det en där på parkeringen nästa morgon. Inte alls så.
    Men däremot så kan det vara bias, som inom psykologin kan förklaras som att man är benägen att tolka allt som är önskvärt och som kommer i ens väg som tecken. Och att de föreställningar, åsikter och tankar som man redan har kommer att påverka hur man tar in och tolkar saker som sker eller som man råkar ut för.
    32:40 in i den här lektionen ifrån Yale finns ett exempel som är ganska talande:

">16. A Person in the World of People: Self and Other, Part I - YouTube

• Tecum

Jag tror mer på lagen om att erbjuda vilsna människor en quick fix för att få ett bättre liv - och tjäna bra med pengar på kuppen! Det finns en stor och till synes outtömlig marknad för självhjälpsböcker och då gäller det att lyfta fram mer eller mindre obskyra teorier på ett smakfullt sätt. Fast det är nonsens.

Att positiva personer med bra självförtroende har lättare att få det man vill är ingen lag utan ett välkänt faktum. 

• Anonym (B)

Nej, det funkar inte så. Det finns liksom ingen magi som manifesterar saker man önskar sig. Men om man har ett mål i sikte och jobbar mot det så har man större chans att nå det. Om man är trevlig och beter sig bra mot andra får man bättre relationer. I slutänden handlar det om vad man själv gör som gör skillnaden, inte nån kosmisk attraktionskraft.

• Anonym (Ja)

Japp!

Jag måste svara "ja" på frågan. Hur skeptiskt och vetenskaplog jag än vill vara normalt så har jag fått så många erfarenheter och berättelser om att det fungerar att jag nu är helt säker på att svaret är "ja".

När jag började med LOA letade jag (så klart) efter vetenskpliga förklaringar hela tiden, och jag hittade dem! Men med tiden blev det allt svårare att förklara alla olika händelser och fenomen vetenskapligt och jag fick ge efter allt mer för allt mer "flummiga" förklaringar.

Attraktionslagen fungerar. Jag vet inte riktigt hur eller varför, men den gör det!

• Anonym (Jo)

Nej, det tror jag inte på

• Anonym (Ulrik)

Nu har jag inte läst boken. Men att om man upplever sig själv som intelligent eller vacker så utstrålar man en självsäkerhet och förmedlar den säkerheten till sin omgivning som då uppfattar en på samma sätt. Sen om man faktisk är smart eller snygg har ingen betydelse när omgivningen upplever det på det viset. Skönhet är svårt att säga något absolut om eftersom det är högst individuellt.

Sen finns de dem som intalar sig saker och lever i en verklighet som uppenbarligen är skev. De som faktisk tror de är miljardärer och framställer sig som de men är arbetslösa utan ett öre på banken. De brukar genomskådas efter en stund men inte nödvändigtvis vid första mötet.

Placeboeffekten skulle då vara en delmängd av lagen om attraktion? Det är för mig snarlikt.

Jag tror inte att bara för att man önskar och ber till gud om en Mercedes-Benz så kommer man få en.

• Anonym (Rik)
    Anonym (Agrabah) skrev 2021-10-25 18:00:20 följande:

Läst en bok som heter The Secret. Den beskriver något som kallas "lagen om attraktion". Lagen om attraktion går kort och gott ut på att man kan få eller bli det man vill genom att tänka/känna/uppleva sig som det, att man drar till sig saker. Att om man visualiserar något riktigt mycket, och man också känner det och tror på det så kan det bli verklighet. 
    Det viktigt att betona att de som ligger bakom The Secret inte själva hittat på lagen om attraktion, utan mer att de uppmärksammat den för att tjäna pengar på den. 

Tror ni på lagen om attraktion? Kan det vara så att den fungerar i någon utsträckning eller är det bara hittepå? 
    Alla vet ju att barn dör i olyckor eller får cancer trots att de omöjligt kan ha dragit det till sig, eller föds fattiga. Men måste det indirekt betyda att lagen om attraktion inte är sann i någon utsträckning? Måste det ena utesluta det andra? 

Ja, men inte att det plötsligt händer.

Däremot kan man genom att fokusera på det man vill prioritera sin livsval som gör att man har bättre möjlighet att nå målet. Det blir en analysfas där man sorterar sin livsval, ser  vägen framåt, sätter delmål mm.

I det ingår att inse vad som krävs, välja bort saker som hindrar, göra saker som krävs mm.

Om jag t ex har som mål/dröm att bli läkare. Genom att fokusera på det kan jag inse att då behövs bra betyg och rätt utbildning. Jag väljer då rätt utbildning och pluggar hårt för att få bra betyg. Jag väljer även bort saker som står iväg t ex hedlöst festande eller någon hobby som tar massor med tid
Svar på tråden THE SECRET - tror du att lagen om attraktion fungerar?