• Anonym (Mobil)

Använda privat mobil på arbetstid

Vad tycker ni om att använda mobilen till privata saker på arbetstid?

Hur många timmar i veckan räknar ni ungefär att ni tar från er arbetsgivare för att surfa och hänga här och facebooka, spela spel, kolla nyheter osv?

Vad tycker ni om kollegor som surfar istället för att jobba?

Hur mycket är rimligt för trivseln?

• Svar på tråden Använda privat mobil på arbetstid
  • Anonym (Dötid)

Jag gör det enbart när jag har dötid (alltså inte har arbetsuppgifter utan väntar på svar från någon för att kunna fortsätta).

Jag har inga åsikter om andras mobilanvändning på arbetstid.

• Nutid

Jag tänker att man ska försöka göra sitt bästa när man jobbar men man jan inte vara effektiv hela tiden och om man behöver ringa ett samtal är det bättre att man gör det istället för att ha dålig samvete för att man inte fixat det man måste privat så kan man fokusera på jobbet sen.

Om man fokuserar och kör fast kan det

vara bra att rensa hjärnan lite, snacka med en kollega, promenera i någon minut, ta en kopp kaffe eller checka telefonen. Är rimligt för att totalt vara produktiv och ge företaget bästa möjliga ekonomiska nytta av mitt arbete över tid av de timmar jag jobbar.

Som en klok äldre kollega när jag var ganska ny "känns det som du jobbat på bra, då har du jobbat bra!"

• Anonym (Massvis….. ibland)

Jag jobbar natt på äldreboende, jag går min ronder/städar det jag ska/tvättar//går på larm osv

När det är lugnt så sitter jag med mobilen eller kollar på tv, för mig spelar det noll roll vad mina kollegor gör under passet så länge de gör det som de ska ha gjort så väljer de att läsa/mobil/tv/slumra så gör det mig absolut inget.

Men skulle någon prioritera telefon/tv/tidning/slumra framför att svara på larm osv så skulle jag gå i taket.

Vissa nätter kan jag surfa massor medans andra hinner man knappt med att få något i magen

• silbart

Eftersom min arbetsgivare tar väldigt mycket tid av mig så jämnar d t ut sig i längden. Jag menar hur många börjar inte arbeta innan passen egentligen börjar eller jobbar över en liten stund. Den som dollar om att arbetstagare stjäl tid av AG vid micropauset är antingen ett troll eller en misslyckad och bitter företagare.

• Anonym (Jonna)

Egentligen borde svaret vara noll. En har ingen rätt överhuvudtaget att nyttja sin privata telefon på arbetstid. Den tiden "äger" arbetsgivaren och du har betalt för att ge av den tiden, utöver när du har rast eller tar en paus. Det finns arbeten där det är väldigt tydligt när det är möjligt att använda sin egen telefon och när det inte är det. Står du vid ett produktionsled eller arbetar som lärare så faller det sig naturligt. Medan har ett annat arbete där du bara förväntas agera "när något händer" så kan du komma åt stunder av egentid trots att du arbetar.

Det blir väl egentligen inte ett problem förrän någon uppfattar att du väljer din telefon framför ditt arbete. Det är ingen som kallar på dig eller behöver din hjälp men om du såg dig omkring så fanns det kanske annat du skulle kunna göra.
    Som en person på en vårdavdelning tex, det är ingen som larmat. Men du skulle kunna passa på att bädda om i tre av sängarna inför imorgon, du skulle kunna gå och blanda saft så att det finns till natten, du skulle kunna vattna blommorna, du skulle kunna byta blad i schemapärmen så att de som ska sätta sig och planera slipper osv. Det är precis som hemma, där ena parten fixar och donar medan den andra är helt blind för allt som skulle kunna bli gjort om man bara såg det....
    Där hade jag blivit extremt irriterad om jag hade kollegor som satte sig i fikarummet med sin telefon istället för att göra jobbet. Men det är en chefsfråga, det ska finnas tydliga riktlinjer att luta sig emot om man har detta problem på sin arbetsplats.

Personligen så har jag inte så mycket att göra med telefonen, jag håller inte på så mkt med facebook eller vad det nu är. Däremot kan jag när jag utför mer rutinmässiga sysslor ha på en ljudbok i lurarna. Det stör ingen och jobbet blir gjort ändå så att säga.

• Drottningen1970

Så länge folk får sitt jobb gjort och att slösurfande inte drabbar andra så skulle det aldrig falla mig in att lägga näsan i blöt.

• Anonym (Förskolläraren)

Endast på raster och toalettbesök. Meddelar kollegor och chef om jag har något viktigt samtal och att min mobil kommer ha ljud på samt ha mobilen lättillgänglig.

Men jag jobbar på en förskola och jag skulle aldrig ha mobilen framme när jag är i barngrupp, vilket är ca. 99% av min arbetsdag. Jag kan kika på den när jag går på toaletten men thats it.

• LaFontaine
    Drottningen1970 skrev 2021-10-26 07:59:40 följande:

Så länge folk får sitt jobb gjort och att slösurfande inte drabbar andra så skulle det aldrig falla mig in att lägga näsan i blöt.

Precis så!
  • Anonym (Mobil)
    silbart skrev 2021-10-25 23:33:21 följande:

Eftersom min arbetsgivare tar väldigt mycket tid av mig så jämnar d t ut sig i längden. Jag menar hur många börjar inte arbeta innan passen egentligen börjar eller jobbar över en liten stund. Den som dollar om att arbetstagare stjäl tid av AG vid micropauset är antingen ett troll eller en misslyckad och bitter företagare.

Du menar att du inte får betalt när din arbetsgivare ber dig att komma tidigare eller stanna över?

Det kan ju aldrig bli arbetsgivarens ansvar om du väljer att börja jobba innan din arbetstid eller väljer att stanna över.

Låter som en bitter arbetsplats om man känner ty man måste ta av varandras tid för att få rättvisa.
  • Friger

Är arbetsgivare.

Vet att mina anställda drar lite tidigare när jag inte är på plats. Lika så fattar jag att dom pysslar med lite annat på datorerna också. Youtube, facebook och säkert andra saker. Går inte igenom vad dom gör på sina arbetsdatorer men jag fattar det ändå.

Att dom går tidigare när jag inte är där vet jag eftersom larmbolaget skickar meddelande till mig när det larmar på. Det vet dom inte om men jag vill ha det där meddelandet så att jag vet att det är larmat över helger och så. Vi har mycket dyr utrustning.

Så länge det håller sig inom rimliga gränser håller jag käft och låter det vara. Dom ställer upp mycket när jag behöver det också.

Sitter själv och slösurfar en del på arbetstid. Men jag jobbar kvällar och helger också så det jämnar ut sig med viss marginal.

• Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2021-10-26 07:59:40 följande:
    Precis 
  • Mrs Moneybags

Jag gör mitt jobb och mer därtill, ingen har något att klaga över.

Jag vet att mina kollegor gör detsamma och därmed tycker jag inte att det är något problem att någon surfar eller gör något privat på arbetstid. Vi är >>>så här<<< nära att ha förtroendetid på vår arbetsplats och då spelar det ju ingen roll längre. 

• Anonym (Frihet under ansvar.)

Jag har på min telefon under dagen och gör smågrejer när det passar.

Precis som jag lägger några minuter på min fritid och tänka och även maila min jobbmail om jag kommer på något jobbrelaterat på fritiden.

• Anonym (c)
    Anonym (Mobil) skrev 2021-10-26 10:51:40 följande:
    Du menar att du inte får betalt när din arbetsgivare ber dig att komma tidigare eller stanna över? Det kan ju aldrig bli arbetsgivarens ansvar om du väljer att börja jobba innan din arbetstid eller väljer att stanna över. Låter som en bitter arbetsplats om man känner ty man måste ta av varandras tid för att få rättvisa.

Du har aldrig funderat på hur det funkar i vården? Få där kan välja om de vill börja tidigare eller inte
  • Anonym (Mobil)
    Anonym (c) skrev 2021-12-07 08:27:17 följande:

Du har aldrig funderat på hur det funkar i vården? Få där kan välja om de vill börja tidigare eller inte

Vad menar du?

Jag jobbar i vården själv och vet att vi har fasta arbetstider precis som andra branscher.

Jag stämplar in när jag kommer och går. De som inte har flexavtal har fast schema och stannar de över så är det frivilligt utan lön, alternativt kostar övertid. Ingen eller få jobbar gratis, inte ens i vården.

Om det är så illa att en vårdpersonal inte kan gå hem när de slutar sitt pass så är det arbetsgivaren som har ansvar att se till att det finns personal som kan ta över i tid.

Inte ens akuten har så de måste stanna över. Inte ens under pandemin.

Ända gången vi är skyldiga att inställa oss är om vi blir beordrade av chef alternativt vid terrorattack eller motsvarande. Tills dess har du som anställd ingen skyldighet att jobba över gratis (i betalning mot att använda mobil på arbetstid?)
Svar på tråden Använda privat mobil på arbetstid