• Skicka112

    Hjälp mig, blir galen

    Hej. För att göra en lång historia kort. Träffade eventuellt en psykopat (?) i somras. Vi sågs, fick ett smycke första daten. Vi hängde i 4 dagar nonstop sen sen dumpade han mig. Två veckor senare kommer han tillbaka och vi börjar ses dagligen i ca 4 veckor. Under den här tiden berättar han att han stalkade mig, han hade stått utanför min lägenhet en gång, han kollade upp mina sociala medier (är privat överallt och vi hade inte varandra på sociala medier under den tiden vi inte sågs osc). Tyckte väl att det var småcharnigt till en början. Under den här tiden vi ses, dessa 4 veckor, är det till och från. Vissa dagar hörde han inte av sig alls, kunde gå 2-4 dagar och sen när man väl sågs var det kanon. Han uttryckte STARKA känslor för mig. Han berättade vid ett tillfälle att hans ex hört av sig och ville ha tillbaka han och jag sa att följ ditt hjärta. Han säger att hjärtat är hos mig. Tre dagar senare ska han träffa mina föräldrar för första gången men dumpar mig över sms. Jag svarar inte och försöker gå vidare här i livet. Efter 4 veckor hör han av sig via Instagram (skriver meddelande) och vi återupptar kontakten.. han säger att han ångrar sig stort att han släppte mig och han säger att han klickar inte med någon som mig osv. Vi börjar ses och det har varit både bra och mindre bra sedan dess. I helgen hade vi en diskussion och jag skrev att jag orkade inte det här lägre , det är för mycket till och från melllan oss. Han lägger ut på sin Snapchat att han hänger med en tjej(?) och hör inte av sig. Dagen efter, i slndags, ringer han och han vill prata. Vi ses coh han säger att han vill försöka ha någon form av seriöst med mig men han vet inte . Vi kommer inte fram till sådär jättemycket mer än stt han vill att vi ska fortsätta ses (som jag förstod det på honom). Nu har har dock ghostat mig igen i två dagar.

    Jag vet TJEJER att jag borde sticka 100gge om. Men varför gör de såhär? Varför vill han ha mig (och jag tror verklgien de stunderna vi är ihop så tycker han det funkar) men så fort vi är ifrån varandra, så blir han helt annann och träffar andra? Jag vet att han är osäker så in i bängen som person. Men ska man kämpa på med honom? Ska man tro på det han säger? Ska man bita ihop och kämpa eller är det bästa alternativet att dra innan jag geåter ännu mer över det här? Pls? hjälp mig

  • Svar på tråden Hjälp mig, blir galen
  • Anonym (M)

    Nej du ska inte kämpa. Att du har tagit den här skiten fram tills nu fascinerar mig. Varför? Är du inte värd bättre?

    Han har dig som back up när han inte har något bättre för sig. Han kommer inte ändra beteende.

  • Skicka112

    Jag har själv mått ganska kasst ett tag och hade det här varit för ett år sedan hade jag dragit tidigare. Men jag är väl sjukligt naiv och tror det bästa om folk och vill väl typ fixa han, antar jag. Men jag inser väl mer och mer att det är ett lost call så att säga.

  • Jonnynilsson

    Helt otroligt vad folk utsätter sig för frivilligt!

  • Anonym (Varningsklocka)

    För det första, snälla kolla vad psykopat är innan du slänger runt såna termer. Stalker ja. Farlig antagligen. Lägg benen på ryggen och spring. 

  • Jemp

    Nej, du ska inte kämpa vidare utan stå upp för dig själv och avbryta.

    Han tycker säkert det är trevligt att hänga emellanåt men vill inte ha nåt seriöst.

  • Anonym (Kim)

    Den där killen ska du inte ha i din närhet. Antingen bara försvinner du. Alltså hör inte av dig när han försöker ta kontakt. Blocka honom helt.

    Alt är att du talar om för honom att du inte vill ses mer och sätter punkt. Är det läge så berätta varför.

    Men att bara ghosta honom är nog det bästa. Om du konfronterar honom vet man ju inte om han blir farlig. Det där känner du som vet hur han är.

    Hur som helst ska han bort ur dit liv. Han är väldigt manipulativ och vet precis hur han ska spela på dina känslor för att få som han vill. Akta dig. Spring fort åt andra hållet.

  • Vandraren80
    Anonym (Kim) skrev 2021-10-27 08:06:23 följande:

    Den där killen ska du inte ha i din närhet. Antingen bara försvinner du. Alltså hör inte av dig när han försöker ta kontakt. Blocka honom helt.

    Alt är att du talar om för honom att du inte vill ses mer och sätter punkt. Är det läge så berätta varför.

    Men att bara ghosta honom är nog det bästa. Om du konfronterar honom vet man ju inte om han blir farlig. Det där känner du som vet hur han är.

    Hur som helst ska han bort ur dit liv. Han är väldigt manipulativ och vet precis hur han ska spela på dina känslor för att få som han vill. Akta dig. Spring fort åt andra hållet.


    Håller med ovanstående. No contact är det enda gångbara alternativet. Eventuellt med ett sista mess där du förklarar att du inte vill mer, och lämnar. Men efter det, svara inte, klipp HELT.

    Han känns inte som en psykopat, han känns dock väldigt narcissistisk i sitt beteende. Narcissister, oavsett overt eller covert typ följer oftast ett mönster..

    1, Elevation (lovebombing, "smekmånad")

    2, Devaluation (de nedvärderar dig, pikar dig, etc)

    3, Discard (de gör slut, oftast väldigt lätt och abrupt)

    4, Hoovering (de hör av sig igen efter en tid)

    Denna cykel tenderar att upprepa sig om man tar narcissisten tillbaka vid steg 4.

    Känns detta igen så kan det vara så att du har att göra med en narcissist. Säker kan man ju inte vara, och det spelar faktiskt mindre roll. Psykisk misshandel är psykisk misshandel.

    No contact, klipp, gå vidare. Blocka honom överallt.
  • Skicka112

    Tack för svar..

    Garanterat en narcissist och inte psykopat. Tyvärr är jag naiv och dum och tror såklart på allt han säger . Jag jobbar på att ta mig ur det .

    Han har hotat med att slå mig om jag skulle vara otrogen eller om jag skulle vara otrogen så kommer han göra saker 100gge värre säger han . Varför gör man så?

  • Friger
    Skicka112 skrev 2021-11-19 15:01:46 följande:

    Tack för svar..

    Garanterat en narcissist och inte psykopat. Tyvärr är jag naiv och dum och tror såklart på allt han säger . Jag jobbar på att ta mig ur det .

    Han har hotat med att slå mig om jag skulle vara otrogen eller om jag skulle vara otrogen så kommer han göra saker 100gge värre säger han . Varför gör man så?


    Att man kollar upp folk på sociala medier o så är inte så ovanligt. Den biten kan jag köpa. Att åka och hänga utanför lägenheten är lite ovanligare och lite varningsklocka.

    Det som borde få brandlarmet att tjuta för fullt är att han hotar med att slå dig eller värre om du är otrogen. Anta att du inte är otrogen, men han tror det?

    Det normala om någon är otrogen är att göra slut.
  • Vandraren80
    Skicka112 skrev 2021-11-19 15:01:46 följande:

    Tack för svar..

    Garanterat en narcissist och inte psykopat. Tyvärr är jag naiv och dum och tror såklart på allt han säger . Jag jobbar på att ta mig ur det .

    Han har hotat med att slå mig om jag skulle vara otrogen eller om jag skulle vara otrogen så kommer han göra saker 100gge värre säger han . Varför gör man så?


    Han låter som en malign narcissist. De kan ibland vara farligare än t.o.m en psykopat p.g.a de är oförutsägbara och ofta inte tänker på konsekvenser.

    Varför gör man så? Ja du.. Narcissisten drivs av ett behov av konstant behov av "supply" från andra människor. Supply är förenklat bekräftelse, men inte bara den vanliga sunda bekräftelsen vi alla kan ge varandra, deras behov går långt över det. De söker reaktioner, rädsla, glödje, kärlek, drama, förtvivlan, etc. All uppmärksamhet är bra uppmärksamet, och framför allt vill de ha kontroll.

    Ska man djupdyka lite så saknar en narcissist ett "true self", de har helt enkelt inget eget "jag". Detta innebär att de konstant behöver andra för att bekräfta deras grandiösa bild av sig själv. För att åstadkomma detta skapar narcissisten ett eller flera "false selves", falska personligheter, ofta skräddarsydda för att passa in där och då (t.ex för stt snärja någon).

    Du är inte naiv och dum, han är bara väldigt väldigt slipad och duktig på att projicera och få dig att känna så. Det är vad de gör.

    Jag skulle råda dig att kolla in Richard Grannons videos på Youtube, han pratar mycket om narcissistisk psykisk misshandel, och är väldigt kunnig inom det.
  • Anonym (Jackie)
    Vandraren80 skrev 2021-11-19 18:25:25 följande:
    Han låter som en malign narcissist. De kan ibland vara farligare än t.o.m en psykopat p.g.a de är oförutsägbara och ofta inte tänker på konsekvenser.

    Varför gör man så? Ja du.. Narcissisten drivs av ett behov av konstant behov av "supply" från andra människor. Supply är förenklat bekräftelse, men inte bara den vanliga sunda bekräftelsen vi alla kan ge varandra, deras behov går långt över det. De söker reaktioner, rädsla, glödje, kärlek, drama, förtvivlan, etc. All uppmärksamhet är bra uppmärksamet, och framför allt vill de ha kontroll.

    Ska man djupdyka lite så saknar en narcissist ett "true self", de har helt enkelt inget eget "jag". Detta innebär att de konstant behöver andra för att bekräfta deras grandiösa bild av sig själv. För att åstadkomma detta skapar narcissisten ett eller flera "false selves", falska personligheter, ofta skräddarsydda för att passa in där och då (t.ex för stt snärja någon).

    Du är inte naiv och dum, han är bara väldigt väldigt slipad och duktig på att projicera och få dig att känna så. Det är vad de gör.

    Jag skulle råda dig att kolla in Richard Grannons videos på Youtube, han pratar mycket om narcissistisk psykisk misshandel, och är väldigt kunnig inom det.
    Gammal tråd men ditt inlägg var så bra. Vill du utveckla ytterligare detta med true self? Narcissiter är väl ändå människor, med en egen livshistoria? Hur kan de då inte ha ett eget jag? Jag förstår inte 
Svar på tråden Hjälp mig, blir galen