• Näng

    Vad vill du ha i julklapp av din chef? Najs och bajs!

    Hej!

    Jag är verksamhetschef på en vårdcentral och ska nu köpa julklappar till mina medarbetare. Jag vill ge dem något riktigt bra! Så berätta vad du hade velat ha samt vad du absolut inte vill ha.

    De kommer få en jättefest med allt inkluderat samt julbord på lunchen men jag vill ge något annat med.

    Tack!

  • Svar på tråden Vad vill du ha i julklapp av din chef? Najs och bajs!
  • Anonym (Korg)

    Jag fick en fin korg med hantverksmat på ett jobb. Det var väldigt uppskattat. Det fanns lite allt möjligt, ost, marmelad, korv, senap, must, choklad. Allt lokalt mathantverk, packat i fin korg med sånt där lockigt träspån eller vad man ska kalla det. Och det här var inget jätteföretag ens. Sen får man ju gärna ha i åtanke att det ska finnas nåt för alla, även veg.

  • Anonym (Io)

    Presentkort från Gogift, bättre blir det inte.

  • Anonym (.)

    Vi fick sommarpresent av vår verksamhetschef med presentkort på ett stort köpcenter i samma stad som vi jobbar (och de flesta också bor). Det var väldigt uppskattat. Vissa planerade vad de skulle unna sig som de längtade efter men inte hade prioriterat, andra (som jag) pustade ut och fick plötsligt en lösning hur vi skulle få ihop månaden med mat efter att min partner blivit arbetslös i samband med pandemin. Det var en enorm lättnad och jag var så evigt tacksam. Tänk de som oroar sig för att inte kunna köpa julklappar till sina barn eller nån julmat och sen får ett presentkort några dagar innan jul. Jag har aldrig uppskattat en annan present mer.

  • Anonym (E)

    Presentkort. Här finns ett särskilt presentkort som gäller i nästan alla butiker, caféer och restauranger i stan. Något sånt.

  • Anonym (Julia)

    Vår chef skänkte pengar till välgörenhet (läkare utan gränser om jag minns rätt). Det var uppskattat. De flesta tyckte klapparna tidigare varit onödiga och legat oanvända.

    Tidigare har vi fått broddar (som jag uppskattade iof men det var jag ganska ensam om), reflexväst (jag hade redan en så det var onödigt), en bag (den har jag knappt använt), universal presentkort på 500 kr (bra för varje anställd kan välja även om det är lite tråkigt. För min del köpte jag saker till barnen för det och inte något till mig själv).

    Jag tycker det är väldigt svårt att köpa något som passar alla. Ätbart som någon ovan nämnde uppskattar de flesta (det fick alltid min pappa när jag var liten och det var lika spännande varje gång). Presentkort är bra men lite tråkigt enligt mig. Personliga kaffekoppar till fikarummet kan vara kul beroende på om det behövs och vad dina anställda gillar.

    Min man fick en gång välja mellan fyra saker (några glass, en gjutjärnsgryta, bestick och något annat). Det var bra för att vi behövde just en gjutjärnsgryta precis då.

    Annars brukar upplevelser fungera bra. Åka luftballong, vinprovning, flyga segelflyg, hoppa fallskärm etc.

    Hoppas du kommer på något riktigt bra att ge dem! God jul!

  • Anonym (Presentkort)

    Presentkort som gäller i många olika butiker är bra.

    I somras fick vi en sommarpresent genom ett presentkort på hela 2000 kronor som gäller på väldigt många olika butiker i stan. De flesta städer har någon slags handelsförening och sådana presentkort. Det presentkortet var väldigt uppskattat och även oväntat med stor summa.

    Tänk även på att fram till 31 december i år är gränsen för skattefrihet för gåva från arbetsgivaren höjd till 2000 kronor. Dessutom kan den vanliga skattefriheten för julgåva på max 500 kronor kombineras med detta så en julgåva kan i år alltså vara värd max 2500 kronor.

    Så har ni ekonomi har ni all möjlighet att verkligen visa er uppskattning till era anställda.

  • Fjäril kär

    Absolut big NO-NO ever är ju julklappar kopplat till yrket. Det skriker verkligen snåljåp även om syftet är gott. Så absolut inga broddar, gåstavar, reflexvästar, osthyvlar för reumatiker, smarta bärhandtag, muggar med namn eller annat som man kan köpa i hjälpmedelsbutiker... Spöstraff på sånt.

    Presentkort kan vara bra om det är genomtänkt ... Fantastisk kul present att få tycker jag men se till att det är kopplat till nån galleria eller stormarknad. Och absolut inte till hälskostkedjor, traktens gym eller dagcentrets handelsbod....

    Min bästa julklapp kopplat till jobbet är min nuvarande arbetsplats där vi varje år får en pappkasse knökfull med delikatesser och matvaror av olika slag.

  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Julia) skrev 2021-10-28 19:50:35 följande:

    Vår chef skänkte pengar till välgörenhet (läkare utan gränser om jag minns rätt). Det var uppskattat. De flesta tyckte klapparna tidigare varit onödiga och legat oanvända.

    Tidigare har vi fått broddar (som jag uppskattade iof men det var jag ganska ensam om), reflexväst (jag hade redan en så det var onödigt), en bag (den har jag knappt använt), universal presentkort på 500 kr (bra för varje anställd kan välja även om det är lite tråkigt. För min del köpte jag saker till barnen för det och inte något till mig själv).

    Jag tycker det är väldigt svårt att köpa något som passar alla. Ätbart som någon ovan nämnde uppskattar de flesta (det fick alltid min pappa när jag var liten och det var lika spännande varje gång). Presentkort är bra men lite tråkigt enligt mig. Personliga kaffekoppar till fikarummet kan vara kul beroende på om det behövs och vad dina anställda gillar.

    Min man fick en gång välja mellan fyra saker (några glass, en gjutjärnsgryta, bestick och något annat). Det var bra för att vi behövde just en gjutjärnsgryta precis då.

    Annars brukar upplevelser fungera bra. Åka luftballong, vinprovning, flyga segelflyg, hoppa fallskärm etc.

    Hoppas du kommer på något riktigt bra att ge dem! God jul!


    Nu är jag ju på tok för cynisk. Men är det någon som kollar så att pengarna kommer in också?
  • Anonym (3 mån)

    Vi fick presentkort till lokala butiker/frisörer/massörer. Det gällde tre endast månader. Flera hann inte utnyttja dem däribland jag.

    Bra gåva annars.

Svar på tråden Vad vill du ha i julklapp av din chef? Najs och bajs!