• CellieHanna

Blödning vecka 13 - missfall?

Hej!
    Idag var jag på KUB-ultraljud och allt såg bra ut. Fick låg sannolikhet på kromosomavvikelser. 
    Det gick sedan några timmar och helt plötsligt fick jag en blödning, blodrött. Jag hade trosskydd på mig sedan innan och hela trosskyddet var helt rött. Det kom också massa blod på pappret när jag torkade mig. 
    Hur kan man ha sådan otur, två timmar efter att vi precis varit och sett att allt såg bra ut?
    Jag ringde akut till GYN som inte tyckte jag borde bekymra mig allt för mycket. Hon tyckte att det inte lät allvarligt på min beskrivning och menade att det är vanligt med blödningar samt att om det hade varit missfall så hade det varit mycket mer och jag hade också haft väldigt ont. Jag har inte ont men känner av molvärk lite lätt i bakgrunden sådär (tycker också det blivit lite mer nu än tidigare). Jag fick därför inte komma in igen. Hon sa åt mig att söka akut om det skulle bli värre.
    Nu oroar jag mig väldigt mycket för att jag ändå fått ett missfall. Blödningen har inte blivit värre. Det har inte kommit något rött igen, däremot blir det fortfarande lite brunt när jag torkar mig när jag kissat.
    Hur hade ni gjort, åkt till akuten ändå för att kolla upp det eller avvaktat? Oavsett vad så kan de ju inte göra någonting åt det, men jag vill ju gärna veta om det är ett missfall jag fått eller som jag håller på att få.
    Jag är i vecka 13 (12+1). 
    Är själv väldigt orolig och nedstämd :( jag hoppas verkligen inte detta är ett missfall. Sitter bara och väntar på att blödningen ska starta igen....

• Svar på tråden Blödning vecka 13 - missfall?
  • Jag är bara jag

Absolut inte ett pågående missfall. Det hade jag v.14 och då pratar vi regelrätta värkar, enorma mängder blod, tjocka klumpar och ligga på golvet och vilja dö typ. Brunt blod betyder att själva blödningen avtagit. Det är positivt! Det är oerhört ovanligt med m.f efter att ha sett ett levande barn v.13. Risken är nere i 0,5%.
    Tycker du ska avvakta. Många får ofarliga blödningar som gravida. Hade jag v.7 med första barnet. Blödde ganska mycket. V.18 igen, men då mindre.

• S23
    Jag är bara jag skrev 2021-10-29 18:00:27 följande:

Absolut inte ett pågående missfall. Det hade jag v.14 och då pratar vi regelrätta värkar, enorma mängder blod, tjocka klumpar och ligga på golvet och vilja dö typ. Brunt blod betyder att själva blödningen avtagit. Det är positivt! Det är oerhört ovanligt med m.f efter att ha sett ett levande barn v.13. Risken är nere i 0,5%.

Tycker du ska avvakta. Många får ofarliga blödningar som gravida. Hade jag v.7 med första barnet. Blödde ganska mycket. V.18 igen, men då mindre.

Nu vet jag inte hur det skiljer mellan veckorna. Men jag fick missfall vecka 10+0 och det började under dagen med ett blodigt trosskydd och sedan i princip bara blod i toaletten. Betydligt mindre än en mens, och smärta som knappt var kännbar (mindre än mensvärk).

Sedan tycker jag också att ts kan avvakta lite av anledningen att om hon åker in och kollar nu och allt är bra och hon sedan får mer blödningar så kommer ju oron uppstå igen. Men att säga att det definitivt inte är ett missfall som är på gång kan varken du eller jag göra
  • CellieHanna
    Jag är bara jag skrev 2021-10-29 18:00:27 följande:

Ja det var ungefär så kvinnan på GYN-mottagningen beskrev det också. Hon gick ändå och rådfrågade sina kollegor och alla tyckte likadant att jag skulle avvakta. Jag menar två timmar tidigare hade jag sett en bebis på skärmen som sprattlade och verkade må hur bra som helst. Tycker det verkar konstigt om det bara två timmar senare kan bli ett missfall... de borde de väl sätt på ultraljudet kan man ju tycka... men blod blir man ju väldigt orolig över.
    Jag avvaktar och ser hur det är imorgon.. kommer det mer blod då så åker jag in. Tack för ditt svar!
  • Jag är bara jag
    S23 skrev 2021-10-29 18:05:15 följande:
    Nu vet jag inte hur det skiljer mellan veckorna. Men jag fick missfall vecka 10+0 och det började under dagen med ett blodigt trosskydd och sedan i princip bara blod i toaletten. Betydligt mindre än en mens, och smärta som knappt var kännbar (mindre än mensvärk).

Sedan tycker jag också att ts kan avvakta lite av anledningen att om hon åker in och kollar nu och allt är bra och hon sedan får mer blödningar så kommer ju oron uppstå igen. Men att säga att det definitivt inte är ett missfall som är på gång kan varken du eller jag göra
    Jodå, efter 4 missfall mellan v.6 och 14 anser jag att lite rött på ett trosskydd absolut inte är ett pågående missfall. Man kan omöjligt blöda så lite och inte ha ont så sent. Mitt m.f v.11 gjorde svinont det med även om jag inte hade just värkar. Även de tidiga har gjort ont, fast mycket mindre än de sena.

Men ts får väl tro att det är m.f och åka in. De gör ändå ingenting. Jag blev tom beskylld för att inte ens ha varit gravid v.14. Man får inte ens smärtstillande. Man kan lika gärna stanna hemma och blöda ut allt i så fall.
  • CellieHanna
    S23 skrev 2021-10-29 18:05:15 följande:

Hej! Nej hon på GYN sa att "i vecka 13 så kommer du definitivt märka det", barnet är så pass stort att det inte kan komma ut obemärkt förbi. Har inte haft blodrött sen klockan 11.00 idag. Det kommer inget mer i trosskyddet eller ner i toalettstolen, bara att det blir lite brunt på pappret när jag torkar mig. Är dock rädd att det ska påbörja igen.. men jag avvaktar och ser. Tack för ditt råd! Kollar upp det om det blir mer imorgon. 
  • S23
    Jag är bara jag skrev 2021-10-29 18:13:19 följande:

Jodå, efter 4 missfall mellan v.6 och 14 anser jag att lite rött på ett trosskydd absolut inte är ett pågående missfall. Man kan omöjligt blöda så lite och inte ha ont så sent. Mitt m.f v.11 gjorde svinont det med även om jag inte hade just värkar. Även de tidiga har gjort ont, fast mycket mindre än de sena.

Men ts får väl tro att det är m.f och åka in. De gör ändå ingenting. Jag blev tom beskylld för att inte ens ha varit gravid v.14. Man får inte ens smärtstillande. Man kan lika gärna stanna hemma och blöda ut allt i så fall.

Det som är väl om man är osäker på om det faktiskt var ett missfall. Så var det i mitt fall. Jag kunde absolut inte vara säker på det med tanke på blodmängd och smärta. Så för att slippa vara ovetandes i flera veckor i väntan på negativt gravtest så var ett ultraljud absolut nödvändigt för mig.

Sedan skulle jag kanske inte kalla så lite blod som ts för att pågående missfall. Men ingen av oss kan ju säga att det inte är början till ett.

Jag tror precis som du att ts inte behöver vara orolig. Men om hon fortsatt är det så tycker jag att hon ska stå på sig för att få komma in och kolla
  • Shofalerittan

Jag blödde flera dagar i veckan från o med v 6-v 15. Jag åkte in akut o dom sa att det är normalt pga känsligare tapp? o att enda anledningen dom kommer kolla med ul är för att jag har ont i magen oxå. Men allt såg bra ut o nu är jag i v 24. Om du är orolig, så säg bara att du har ont i magen oxå så kommer dom kolla iaf.

• CellieHanna

Beklagar att du haft så många missfall :( Så tufft för dig/er. 
    Jag får se hur detta blir framöver.. kan ju vara så att blodet var en början på någonting. Därför jag är orolig med. Men som du säger, de kan ju ändå inte göra någonting åt det om jag åker in. Jag får avvakta och se helt enkelt. Tack för dina lugnande ord!
  • CellieHanna
    S23 skrev 2021-10-29 18:16:12 följande:
    Det som är väl om man är osäker på om det faktiskt var ett missfall. Så var det i mitt fall. Jag kunde absolut inte vara säker på det med tanke på blodmängd och smärta. Så för att slippa vara ovetandes i flera veckor i väntan på negativt gravtest så var ett ultraljud absolut nödvändigt för mig.

Sedan skulle jag kanske inte kalla så lite blod som ts för att pågående missfall. Men ingen av oss kan ju säga att det inte är början till ett.

Jag tror precis som du att ts inte behöver vara orolig. Men om hon fortsatt är det så tycker jag att hon ska stå på sig för att få komma in och kolla
    Ja, på något sätt vill jag ju kolla vad det är. Men kanske kan kontakta min barnmorska på måndag annars och fråga om de kan göra ett ultraljud där. De har ju sådana maskiner även på kvinnohälsovården, iaf där jag bor. 
    Vill ju inte gå flera veckor och oroa mig....

Blir det värre åker jag in akut.
  • CellieHanna
    Shofalerittan skrev 2021-10-29 18:16:26 följande:

Jag blödde flera dagar i veckan från o med v 6-v 15. Jag åkte in akut o dom sa att det är normalt pga känsligare tapp? o att enda anledningen dom kommer kolla med ul är för att jag har ont i magen oxå. Men allt såg bra ut o nu är jag i v 24. Om du är orolig, så säg bara att du har ont i magen oxå så kommer dom kolla iaf.

Tack för en solskenshistoria. Behövde höra det just nu <3 
    Att jag inte är ensam. 
    Jag ser om det blir värre eller om blödningen kommer kraftigare tillbaka. I så fall åker jag in. Tack för rådet!
  • S23
    CellieHanna skrev 2021-10-29 18:19:36 följande:

Ja, på något sätt vill jag ju kolla vad det är. Men kanske kan kontakta min barnmorska på måndag annars och fråga om de kan göra ett ultraljud där. De har ju sådana maskiner även på kvinnohälsovården, iaf där jag bor. 

Vill ju inte gå flera veckor och oroa mig....

Blir det värre åker jag in akut.

Ah det har de inte hos oss. Då låter det ju som en väldigt bra idé att du vänder dig dit ifall du fortsätter blöda och är orolig.

Blöda kan man ju göra mycket utan att det är något fel
  • Ebo88

Jag har förlorat ett barn i magen i v.25 och jag gick med henne stilla i 2 dagar utan minsta symtom. Däremot en dålig magkänsla) Jag känner många kvinnor som har mist barn i sena veckor (v.16-v.40) och många av dom har varken haft värk eller blödningar så missfall/dödsfall kan te sig väldigt olika. Din erfarenhet är din erfarenhet men behöver inte vara någon annans. Jag beklagar dina missfall.

TS

Jag är gravid i v.11+0 och jag har blött i 2 veckor nu. Jag gjorde 1a vul i v7+6 och allt såg bra ut. 1 vecka efter så började jag att blöda och fick tid till gyn dagen efter som visade att allt var bra. Fortsatt som sagt att blöda (allt från ljusrosa flytningar till rikligare röda blödningar) och idag hade jag tid hos läkaren igen och allt såg bra ut. (Jag tar även blodförtunnande medel så mängden på mina blödningar kan bero på det)

Nästa tid jag har är vid kub så ser förhoppningsvis allt bra ut då med och den lilla växer trotts allt som den ska.

Jag blödde även med vår dotter innan på samma sätt också. Dessvärre har jag riskgraviditeter och vi har förlorat 2 barn innan, vår son Dylan som föddes för tidigt i v.25 och lillasyster Ellen dog i min mage i v.25. Därefter ett ma i v.9 men sen kom Stella och nu är jag gravid för 5e gången.

Lyssna på vad du själv känner, om du redan är orolig så ring och säg att du vill komma in. Annars avvaktar du och slutar det inte blöda så ringer du och bokar tid efter det. Jag förstår din oro. Det positiva är att du har fått sett din lilla idag och där allt var bra.
  • Litenblomma88

Jag blödde MYCKET i vecka 6+0, klump efter klump i toalettstolen och lite lätt mensvärk. Om jag inte hade haft ont på vänster sida långt ner och haft ökad risk för utomkvedshavandeskap hade jag tolkat det som ett missfall. Då jag ändå hade ont så ville jag kolla upp det, fick komma till gyn där ser fortsatte blöda rätt så mycket och läkaren säger "detta kan fortfarande gå bra". Gör ul och man kunde se en antydan till hjärtslag, kom tillbaka efter en vecka och allt såg superfint ut. Fortsatte blöda och sen kom det brunt fram till vecka 12 ungefär. Kub var bra, rutinultraljudet var bra och där fick jag höra att moderkakan låg lågt i bakvägg. Efter en störtblödning i vecka 29+0 med ambulans in till förlossningen konstaterade man föreliggande moderkaka som troligtvis varit orsaken till blödningarna tidigare. Nu kanske inte så är fallet hos dig men ville ändå dela min upplevelse då jag BLÖDDE MYCKET men än så länge mår vi bra, v 32+0 imorgon. Jag personligen tycker du kan vara lugn men det är din oro som avgör, blir det mer eller sämre på något vis så åk in. Lycka till!!

• CellieHanna
    Ebo88 skrev 2021-10-31 08:45:22 följande:

Hur går det för dig TS ?

Hej!
    Jag bokade en tid privat där de kunde göra ett VUL. Där kunde de se att hjärtat slog. Dock var maskinen från 80-talet typ, och GYN-läkaren förstod sig inte på maskinen. Kändes väl sådär. Men kunde i alla fall konstatera att hjärtat slog. Gick inte att se så mycket mer en så. Blödningarna/flytningarna avtog efter 3-4 dagar. I veckan var jag på VUL:et men nu är tyvärr de bruna flytningarna tillbaka. Ganska mycket. Men nu får jag väl försöka att tänka att det inte är någon fara. GYN-läkaren kunde inte heller se vart blodet kom ifrån (men som sagt bilden var väldigt grynig och otydlig). Jag får väl bara avvakta och hålla tummarna på det bästa helt enkelt. 
    Kvinnokliniken och GYN på sjukhuset gör ingenting utan man får bara avvakta och se. Har lite ont också och ett tryck nedåt mot underlivet. Men försöker hoppas och tro att det är normalt. Bebisen hade ju iaf överlevet den första blodforsen. 
  • CellieHanna
    Litenblomma88 skrev 2021-10-29 20:28:08 följande:

Jag blödde MYCKET i vecka 6+0, klump efter klump i toalettstolen och lite lätt mensvärk. Om jag inte hade haft ont på vänster sida långt ner och haft ökad risk för utomkvedshavandeskap hade jag tolkat det som ett missfall. Då jag ändå hade ont så ville jag kolla upp det, fick komma till gyn där ser fortsatte blöda rätt så mycket och läkaren säger "detta kan fortfarande gå bra". Gör ul och man kunde se en antydan till hjärtslag, kom tillbaka efter en vecka och allt såg superfint ut. Fortsatte blöda och sen kom det brunt fram till vecka 12 ungefär. Kub var bra, rutinultraljudet var bra och där fick jag höra att moderkakan låg lågt i bakvägg. Efter en störtblödning i vecka 29+0 med ambulans in till förlossningen konstaterade man föreliggande moderkaka som troligtvis varit orsaken till blödningarna tidigare. Nu kanske inte så är fallet hos dig men ville ändå dela min upplevelse då jag BLÖDDE MYCKET men än så länge mår vi bra, v 32+0 imorgon. Jag personligen tycker du kan vara lugn men det är din oro som avgör, blir det mer eller sämre på något vis så åk in. Lycka till!!

Tack för din historia :) Det betyder mycket att få lite lugnande besked. 
  • Ebo88
    Litenblomma88 skrev 2021-10-29 20:28:08 följande:

Vad skönt!! Jag var upp idag (v.12+2) efter att jag fick en störtblödning igår men allt var väl.

Man blir lätt knäpp av blödningar även om det är vanligt, men det hjälper ju liksom inte när man mitt i det. Men vad skönt att du fick komma och att bebis växer på :)
Svar på tråden Blödning vecka 13 - missfall?