• Räkmacka

Graviditets penning

Hej!

I april gjorde jag ett sent avbrytandet i vecka 20 pga foster med missbildning.

Nu är jag gravid igen i vecka 12. De är mycket känslor, lycka , glädje, sorg och rädsla.

Berättade tidigt på jobbet så att dom har i åtanke de här med Corona.

Jag jobbar på skola och är alltid nära barnen, är så rädd för att inte få graviditets penning i vecka 20. Vad kan jag ta fram för argument mot arbetsgivaren när de börjar närma sig ifall dom inte anser att jag behöver vara orolig. Är så rädd att förlora ett barn till.

• Svar på tråden Graviditets penning
  • S23
    Räkmacka skrev 2021-10-30 19:33:48 följande:

Jag var på kub förra veckan. Hon kunde inte sätta något datum på mig sa hon:/ jag har ett riktat ultraljud i vecka 16, kanske kan dom sätta ett datum på mig då. De skilde bara en vecka på vad hon mätt fostret till och vilket datum jag anger min sista mens.

Mina chefer är så svåra att prata med och jag är inte en sån som kan tals för mig:/ inte mot dom iaf.

Funderar på att ringa kommunhälsan och be om råd.

De bör kunna datera i vecka 16. Be dem att göra det så kan du skicka in direkt då och görs ansökan (om du blir avstängd vecka 20). Så ska fk hinna klart med handläggningen.

En arbetsmiljöutredning måste de göra. Och den ska som sagt göras direkt. Vänd dig till fack och skyddsombud.

Vill då ha råd gällande hur man bör se på covid så vänd dig till arbets-och miljömedicin.

Vad tidigt du gjorde kub
  • Räkmacka

Jag fick göra kub i vecka 12. Och samma förra graviditeten. Vid rul visade sig att barnet hade missbildningar och därför får jag göra ett riktat ultraljud i vecka 16 i denna graviditet.

Ja, jag berättade för dom tidigt som sagt bara för att dom skulle anpassa men ikke.

Jag jobbar på precis som vanligt:/

• S23
    Räkmacka skrev 2021-10-30 19:53:33 följande:

Jag fick göra kub i vecka 12. Och samma förra graviditeten. Vid rul visade sig att barnet hade missbildningar och därför får jag göra ett riktat ultraljud i vecka 16 i denna graviditet.

Ja, jag berättade för dom tidigt som sagt bara för att dom skulle anpassa men ikke.

Jag jobbar på precis som vanligt:/

Att du jobbar på som vanligt nu är inget märkligt. Man har inte sett några ökade risker före vecka 20+0.

Däremot så bör de som sagt göra en arbetsmiljöutredning
  • Räkmacka

Hur ska jag säga de till dom?

Eftersom jag inte är så bra på reglerna kring så jag känner att dom kommer köra över mig :/

• S23
    Räkmacka skrev 2021-10-30 20:13:45 följande:

Hur ska jag säga de till dom?

Eftersom jag inte är så bra på reglerna kring så jag känner att dom kommer köra över mig :/

Kontakta fack eller skyddsombud så får de informera arbetsgivaren om att de måste göra arbetsmiljöutredning nu.

Eller som sagt. Läs typ första raderna i föreskrifterna för gravida och ammande arbetstagare så ser du själv att detta skall göras så snart du informerat om graviditeten
  • Räkmacka

Svårt för dig att svara på kanske men vad kan jag förvänta mig att dom kan göra för mig?

Jag kommer ta kontakt med facket och kolla vad dom säger.

Tack för du tar dig tid att svara mig.

• S23
    Räkmacka skrev 2021-10-30 20:28:23 följande:

Svårt för dig att svara på kanske men vad kan jag förvänta mig att dom kan göra för mig?

Facket kan se till att de gör en Arbetsmiljöutredning. De kan däremot inte lägga sig i vad arbetsgivaren kommer fram till.
  • S23

Det du kan göra är helt enkelt att trycka på de faktorer jag nämnde o min första kommentar. Men ingen kan tvinga din arbetsgivare att anse att det finns risk att du smittas av covid. Det är helt och hållet arbetsgivarens beslut.

Du kan som sagt försöka påverka dem med informationen du fått av mig, men i slutänden är detta deras beslut

• Miratus
    Räkmacka skrev 2021-10-30 20:28:23 följande:

Skyddsombudet kan också vara med vid riskanalysen och hjälpa dig vid samtal med chef.
  • S23
    Miratus skrev 2021-10-30 20:41:16 följande:

Skyddsombudet kan också vara med vid riskanalysen och hjälpa dig vid samtal med chef.

Bra poängterat. Man bör vara medveten om att många skyddsombud inte är pålästa och kanske heller inye vågar säga emot chefen. Tyvärr. Skulle det vara så kan man alltid vända sig till ett regionalt skyddsombud
Svar på tråden Graviditets penning