• Räkmacka

Graviditets penning

Hej!

I april gjorde jag ett sent avbrytandet i vecka 20 pga foster med missbildning.

Nu är jag gravid igen i vecka 12. De är mycket känslor, lycka , glädje, sorg och rädsla.

Berättade tidigt på jobbet så att dom har i åtanke de här med Corona.

Jag jobbar på skola och är alltid nära barnen, är så rädd för att inte få graviditets penning i vecka 20. Vad kan jag ta fram för argument mot arbetsgivaren när de börjar närma sig ifall dom inte anser att jag behöver vara orolig. Är så rädd att förlora ett barn till.

• Svar på tråden Graviditets penning
  • S23

Du kan hänvisa till att ovaccinerade gravid enligt folkhälsomynigheten skall följas de allmänna rekommendationerna. Detta innebär att hålla avstånd och undvika folksamlingar, vilket inte är möjligt i ditt yrke.

Även om du är vaccinerad så är Arbetsmiljöverket tydliga med att man i bedömning inte skall göra skillnad på vaccinerad och inte (där säger folkhälsomynigheten tvärtemot).

Arbetsgivaren skall i riskbedömningen även väga in arbetstagarens oro.

Jag misstänker att du dessutom på din arbetsplats har väldigt många ovaccinerade? (Barn).

Anledningen till att folkhälsomynigheten anser att även ovaccinerade kan arbeta nu är pga att smittspridningen är låg då många är vaccinerade. Detta är inte fallet på din arbetsplats.

• Anotherone

Du har fått bra argument, skriv ner dem så att du vet vad du ska trycka på när du fyller i ansökan sen.
    Sen behöver du också ha stenkoll på Försäkringskassans sajt. Reglerna har både ändrats och ändrats tillbaka sen utbrottet av corona. Så det är inte säkert att man kommer ha samma gräns för när någon har rätt till gravidpenning om några månader när det blir aktuellt för dig, som man har idag.
    Man ska också utreda arbetsgivarens möjlighet att omplacera dig. Om arbetsgivaren anger att man kan ge dig andra uppgifter ett antal månader i slutet av din graviditet som du kan sköta hemifrån tex och där risken minskas så kommer du att få nej. Men jobbar man i skolan och särskilt med (ej vaccinerade) barn så är det få arbetsgivare som kan "trolla fram" den typen av säkra arbetsuppgifter till en gravid medarbetare utan då brukar man ange att man inte har möjlighet att omplacera.

• S23

De bör även i riskbedömningen ha med ventilationen? är den inte fungerande och ni andas samma luft hela tiden så ökar ju det risken för att smittas

• Räkmacka

Från när är dom skyldiga att göra en riskbedömning?

Jag berättade redan i vecka 7. Men dom har inte gjort något för mig. I fredags var de halloween party gör barnen i slutet på dagen men då såg jag till att bli ledig sista timmen för att undvika att vara i den samlingen. 4 klasser som samlas på en liten yta. helt galet

• S23
    Räkmacka skrev 2021-10-30 18:28:41 följande:

Från när är dom skyldiga att göra en riskbedömning?

Jag berättade redan i vecka 7. Men dom har inte gjort något för mig. I fredags var de halloween party gör barnen i slutet på dagen men då såg jag till att bli ledig sista timmen för att undvika att vara i den samlingen. 4 klasser som samlas på en liten yta. helt galet

Det är först vecka 20 som det kan anses behövas göras anpassning/avstängning pga graviditet.

Däremot så skall riskbedömningen göras i princip på en gång när du informerat om graviditeten. Vet ej exakt hur det är formulerat men det kan du läsa själv i atbetsmiljöverkets föreskrift för gravida och ammande arbetstagare
  • S23

Om du ska göra kub eller ultraljud i motsvarande vecka så se till att du får din graviditet daterad då. Man kan inte ansöka om gravpenninh utan moderskapsintyg och då krävs att gravidteten är daterad.

I annat fall blir graviditeten daterad vid rul och om du då blir avstängd vecka 20 så kommer du behöva vänta på utbetalning från fk pga handläggningstiden.

De bör göra en utredning snart så att ni faktiskt kan skicka in papperna en månad innan avstängning så att fk hinner ta sitt beslut

• Räkmacka

Jag den på återbesök om 2 veckor och då ska jag be om intyg.

Ah får sån ångest av att inte veta i förtid hur de blir.

Jag går in i vecka 20 i 18 dec och tills dess hinner de hända mycket. :/

• S23
    Räkmacka skrev 2021-10-30 18:52:20 följande:

Jag den på återbesök om 2 veckor och då ska jag be om intyg.

Ah får sån ångest av att inte veta i förtid hur de blir.

Jag går in i vecka 20 i 18 dec och tills dess hinner de hända mycket. :/

Du får inget graviditetsintyg utan att ha fått graviditeten daterad vid ultraljud.

Det är alltså 20+0 man sett risker för gravida.

Din arbetsgivare bör göra en utredning redan nu.

De kan då bestämma att du skall stängas av. Gör de det och man sedan ser att du kan arbeta så kan de göra en ny utredning och dra tillbaka avstängningen.

Gör de utredning nu och kommer fram till att covid inte är en risk så kan de behöva göra en ny utredning om smittläget ändras.

Det finns alltså ingen som helst anledning för dem att inte följa atbetsmiljölagen och göra utredningen nu direkt
  • Räkmacka

Jag var på kub förra veckan. Hon kunde inte sätta något datum på mig sa hon:/ jag har ett riktat ultraljud i vecka 16, kanske kan dom sätta ett datum på mig då. De skilde bara en vecka på vad hon mätt fostret till och vilket datum jag anger min sista mens.

Mina chefer är så svåra att prata med och jag är inte en sån som kan tals för mig:/ inte mot dom iaf.

Funderar på att ringa kommunhälsan och be om råd.

Svar på tråden Graviditets penning