Sömn är viktigt
Du kan sova med dottern istället, då får både du och dottern sova och mamman får leva sitt tonårsliv ifred. Eller så kan ni separera och dottern bor hos dig på heltid. Mamman verkar ju inte vilja ta sitt vuxenansvar här.
Du kan inte ändra på din sambo, du kan inte tvinga henne att ta sitt ansvar heller för det är dottern som hamnar i kläm här. Då finns det inte så många alternativ.
Du (pappan) går och lägger dig hos barnet så kommer ni att sova ostörda hela natten. Mamman får somna på soffan hur mycket hon vill, vaknar hon mitt i natten så lägger hon sig i det rummet där du nu sovit.
Sömn är superviktigt, särskilt om man har ett jobb att sköta. Det är svårt att prestera och det stressar kroppen att inte få tid att vila ut och återställa sig nattetid.
Sen vet jag inte om ni kanske bör försöka umgås lite mer... eller ja.. göra saker tillsammans. Sova ihop behöver inte betyda att vara intima men ert upplägg visar inte på någon vilja till samvaro direkt. Även om jag också prioriterar sömn så tycker jag det vore trist om min man satt och kollade Netflix ensam i soffan på kvällarna "för det gör jag om jag vill". Jag tycker hela resonemanget haltar lite och det är väldigt barnsligt av din sambo att utrycka sig så. Men det är förstås er business.