• Anonym (F77)
    Thu 4 Nov 2021 08:50
    5081 visningar
    25 svar
    25
    5081

    Sömn är viktigt

    Jag behöver höra era åsikter i en fråga. Vi har en dotter som är fem år, de senaste åren sover hon tillsammans med mamma i dubbelsängen och jag (pappa) i ett angränsade rum. Det går jättebra, dottern sover hela natten och till typ 09.00 om hon får. Min sambo MÅSTE dock varje kväll efter att dottern har nattats sitta i soffan och titta på netflix, jag går och lägger mig så fort jag får chansen. Problemet är att väldigt ofta så somnar sambon på soffan, vilket gör att dottern vaknar till, oftast vid 01.30, och märker att mamma saknas i sängen. Dottern blir ledsen och börjar ropa efter mamma, jag vaknar med ett ryck och springer in till dottern och tröstar, väcker sambon och går och lägger mig igen. Då är jag oftast uppe i varv och har svårt att somna om, häromnatten låg jag vaken mellan 01.30 och 05.00. Jag är helt slut i flera dagar efter en sån natt. Det förstör jättemycket för mig, både på jobbet och privat om man ska träna eller göra något annat.
    Dagen efter en sån natt pratar jag med sambon och säger att det vore bra om hon inte somnar på soffan för det förstör väldigt mycket. Jag får till svar att hon somnar på soffan hur mycket hon vill, om dottern vaknar så är de lika mycket mitt ansvar som hennes att vakna och trösta. Jag ber henne att inte somna inatt igen och jag får till svar att det ska inte ske ikväll. 01.30 vaknar dottern och sambon ligger och sover på soffan. Jag blir tokig! Vad kan jag göra?
  • Svar på tråden Sömn är viktigt
  • Anonym (S)
    Thu 4 Nov 2021 09:03
    #1
    +1

    Du kan sova med dottern istället, då får både du och dottern sova och mamman får leva sitt tonårsliv ifred. Eller så kan ni separera och dottern bor hos dig på heltid. Mamman verkar ju inte vilja ta sitt vuxenansvar här.

    Du kan inte ändra på din sambo, du kan inte tvinga henne att ta sitt ansvar heller för det är dottern som hamnar i kläm här. Då finns det inte så många alternativ.

  • Anonym (Ebba)
    Thu 4 Nov 2021 09:16
    #2
    Anonym (S) skrev 2021-11-04 09:03:33 följande:

    Du kan sova med dottern istället, då får både du och dottern sova och mamman får leva sitt tonårsliv ifred. Eller så kan ni separera och dottern bor hos dig på heltid. Mamman verkar ju inte vilja ta sitt vuxenansvar här.

    Du kan inte ändra på din sambo, du kan inte tvinga henne att ta sitt ansvar heller för det är dottern som hamnar i kläm här. Då finns det inte så många alternativ.


    Bra svar!
    Du (pappan) går och lägger dig hos barnet så kommer ni att sova ostörda hela natten. Mamman får somna på soffan hur mycket hon vill, vaknar hon mitt i natten så lägger hon sig i det rummet där du nu sovit.
    Sömn är superviktigt, särskilt om man har ett jobb att sköta. Det är svårt att prestera och det stressar kroppen att inte få tid att vila ut och återställa sig nattetid.

    Sen vet jag inte om ni kanske bör försöka umgås lite mer... eller ja.. göra saker tillsammans. Sova ihop behöver inte betyda att vara intima men ert upplägg visar inte på någon vilja till samvaro direkt. Även om jag också prioriterar sömn så tycker jag det vore trist om min man satt och kollade Netflix ensam i soffan på kvällarna "för det gör jag om jag vill". Jag tycker hela resonemanget haltar lite och det är väldigt barnsligt av din sambo att utrycka sig så. Men det är förstås er business.
  • Anonym (F77) Trådstartaren
    Thu 4 Nov 2021 09:49
    #3

    Sambon har också sagt att jag får sova med dottern i stora sängen så är problemet löst. Och det funkar för mig, men om hon säger att hon inte ska somna på soffan så vill jag gärna tro henne, så svårt kan det inte vara. Problemet är att om jag sover med dottern så måste sambon väckas kl 07.00 när jag går upp och hon vill hellre sova till 08.00 som hon kan göra om hon sover med dottern. Dottern är kvällspigg och går inte och lägger sig förrän typ 21.00. Jag tycker att när man har barn och full fart hela dagarna med jobb på vardagar och allmänt stök på helgerna så ser man till att man går och lägger sig i tid. Är kl 22.00 så går man och lägger sig, då blev det inget netflix den kvällen. Men jag kommer ingenstans med dessa önskemål.

  • Thu 4 Nov 2021 10:06
    #4
    Anonym (F77) skrev 2021-11-04 09:49:08 följande:

    Sambon har också sagt att jag får sova med dottern i stora sängen så är problemet löst. Och det funkar för mig, men om hon säger att hon inte ska somna på soffan så vill jag gärna tro henne, så svårt kan det inte vara. Problemet är att om jag sover med dottern så måste sambon väckas kl 07.00 när jag går upp och hon vill hellre sova till 08.00 som hon kan göra om hon sover med dottern. Dottern är kvällspigg och går inte och lägger sig förrän typ 21.00. Jag tycker att när man har barn och full fart hela dagarna med jobb på vardagar och allmänt stök på helgerna så ser man till att man går och lägger sig i tid. Är kl 22.00 så går man och lägger sig, då blev det inget netflix den kvällen. Men jag kommer ingenstans med dessa önskemål.


    Fast den smällen - att behöva vakna en timme tidigare - får hon väl ta då om hon somnar på soffan? Är det för jobbigt får hon se till att lägga sig i sängen.
  • Thu 4 Nov 2021 10:14
    #5

    Det rimliga här är väl ändå att du sover med dottern, väl? Du säger ju att du vill sova så fort tillfälle ges, medan frun vill ha tid för sig själv, och dottern vill inte sova ensam. Den ekvationen i sig låter ju som att det optimala är att du och dottern sover ihop. Om det innebär att hon får vakna en timme tidigare om mornarna om hon somnar vid soffan är ju hennes problem. Kanske en morot för henne att gå och lägga sig i en säng.

    Så låter ert parliv förfärligt trist måste jag säga! När har ni tid för varann? Ni sover inte med varann, du vill lägga dig så snart som möjligt när barnet sover (låter lite som att du tänker "passa på att sova när bebisen sover" - fast det ju gäller en 5-åring här...), hon verkar vilja däcka på soffan framför serier, ert barns tider har ni 21-09, istället för att förlägga det till kanske 19-19:30-07:07:30, för att frigöra lite tid för er om kvällarna. Låter som ett recept på skilsmässa måste jag säga!

  • Anonym (F77) Trådstartaren
    Thu 4 Nov 2021 10:27
    #6

    Ja, separation är på gång. Jag tror att grundproblemet i detta är min sambos motstånd mot att gå upp på morgonen. Hon vill sova så länge som det bara går även om det innebär stress på morgonen. Om klockan ringde 07.00 för både henne och dottern så skulle det bli mer ordning på morgonen och de skulle dessutom vara trötta på kvällen och dottern kanske skulle somna 19.30. Om man varje morgon ligger och drar sig till typ 08.30 och dessutom sover till efter 10.00 på lördag/söndag som min sambo gör så är man inte lika trött på kvällen.

  • Anonym (S)
    Thu 4 Nov 2021 10:29
    #7
    Anonym (F77) skrev 2021-11-04 09:49:08 följande:

    Sambon har också sagt att jag får sova med dottern i stora sängen så är problemet löst. Och det funkar för mig, men om hon säger att hon inte ska somna på soffan så vill jag gärna tro henne, så svårt kan det inte vara. Problemet är att om jag sover med dottern så måste sambon väckas kl 07.00 när jag går upp och hon vill hellre sova till 08.00 som hon kan göra om hon sover med dottern. Dottern är kvällspigg och går inte och lägger sig förrän typ 21.00. Jag tycker att när man har barn och full fart hela dagarna med jobb på vardagar och allmänt stök på helgerna så ser man till att man går och lägger sig i tid. Är kl 22.00 så går man och lägger sig, då blev det inget netflix den kvällen. Men jag kommer ingenstans med dessa önskemål.


    Vi pratar om en vuxen kvinna här. Det är hennes problem att lösa ifall hon blir väckt av att ni andra går upp för dagen.

    Jag håller helt med, man går och lägger sig i tid när man har ett liv som faktiskt kräver det. Märkligt många vuxna fattar inte den biten. Men vill hon förstöra sin nattsömn med Netflix så är det upp till henne. Du ska inte curla hennes dåliga vanor, det blir som ett medberoende som bara tillåter henne att fortsätta på samma sätt. Om det blir obekvämt för henne kanske hon till slut ändrar sina vanor.
  • Anonym (S)
    Thu 4 Nov 2021 10:31
    #8
    Anonym (F77) skrev 2021-11-04 10:27:42 följande:

    Ja, separation är på gång. Jag tror att grundproblemet i detta är min sambos motstånd mot att gå upp på morgonen. Hon vill sova så länge som det bara går även om det innebär stress på morgonen. Om klockan ringde 07.00 för både henne och dottern så skulle det bli mer ordning på morgonen och de skulle dessutom vara trötta på kvällen och dottern kanske skulle somna 19.30. Om man varje morgon ligger och drar sig till typ 08.30 och dessutom sover till efter 10.00 på lördag/söndag som min sambo gör så är man inte lika trött på kvällen.


    Aha, är det ett faktum som hon är medveten om, alltså att ni redan kommit överens om det? Jag skulle starkt råda dig till att övertala henne om att dottern ska bo hos dig, du kommer garanterat ge henne bättre vanor än mamman som utgår från sina egna behov mer än vad som är bra för ett barn. Lägg fram det som barnets bästa, utan att skuldbelägga mamman för då fastnar man lätt i diskussionerna.
  • Thu 4 Nov 2021 10:32
    #9
    Anonym (F77) skrev 2021-11-04 09:49:08 följande:

    Sambon har också sagt att jag får sova med dottern i stora sängen så är problemet löst. Och det funkar för mig, men om hon säger att hon inte ska somna på soffan så vill jag gärna tro henne, så svårt kan det inte vara. Problemet är att om jag sover med dottern så måste sambon väckas kl 07.00 när jag går upp och hon vill hellre sova till 08.00 som hon kan göra om hon sover med dottern. Dottern är kvällspigg och går inte och lägger sig förrän typ 21.00. Jag tycker att när man har barn och full fart hela dagarna med jobb på vardagar och allmänt stök på helgerna så ser man till att man går och lägger sig i tid. Är kl 22.00 så går man och lägger sig, då blev det inget netflix den kvällen. Men jag kommer ingenstans med dessa önskemål.


    Och jag tycker att om man har barn är det fullt normalt att behöva vakna en gång per natt.

    För många, mig själv inkluderad, är en sån stund själv med netflix guld värd. Enda lugna stunden på dagen och något jag lärt mig långt innan barnen kom att det är viktigt för min mentala hälsa.
  • Anonym (Varfö­r?)
    Thu 4 Nov 2021 10:38
    #10
    Anonym (F77) skrev 2021-11-04 09:49:08 följande:

    Sambon har också sagt att jag får sova med dottern i stora sängen så är problemet löst. Och det funkar för mig, men om hon säger att hon inte ska somna på soffan så vill jag gärna tro henne, så svårt kan det inte vara. Problemet är att om jag sover med dottern så måste sambon väckas kl 07.00 när jag går upp och hon vill hellre sova till 08.00 som hon kan göra om hon sover med dottern. Dottern är kvällspigg och går inte och lägger sig förrän typ 21.00. Jag tycker att när man har barn och full fart hela dagarna med jobb på vardagar och allmänt stök på helgerna så ser man till att man går och lägger sig i tid. Är kl 22.00 så går man och lägger sig, då blev det inget netflix den kvällen. Men jag kommer ingenstans med dessa önskemål.


    Varför måste sambon vakna om hon sover i gästrummet eller på soffan för att du går upp kl. 7?
Svar på tråden Sömn är viktigt