Inlägg från: Anonym (F77) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F77)

Sömn är viktigt

Jag behöver höra era åsikter i en fråga. Vi har en dotter som är fem år, de senaste åren sover hon tillsammans med mamma i dubbelsängen och jag (pappa) i ett angränsade rum. Det går jättebra, dottern sover hela natten och till typ 09.00 om hon får. Min sambo MÅSTE dock varje kväll efter att dottern har nattats sitta i soffan och titta på netflix, jag går och lägger mig så fort jag får chansen. Problemet är att väldigt ofta så somnar sambon på soffan, vilket gör att dottern vaknar till, oftast vid 01.30, och märker att mamma saknas i sängen. Dottern blir ledsen och börjar ropa efter mamma, jag vaknar med ett ryck och springer in till dottern och tröstar, väcker sambon och går och lägger mig igen. Då är jag oftast uppe i varv och har svårt att somna om, häromnatten låg jag vaken mellan 01.30 och 05.00. Jag är helt slut i flera dagar efter en sån natt. Det förstör jättemycket för mig, både på jobbet och privat om man ska träna eller göra något annat.
    Dagen efter en sån natt pratar jag med sambon och säger att det vore bra om hon inte somnar på soffan för det förstör väldigt mycket. Jag får till svar att hon somnar på soffan hur mycket hon vill, om dottern vaknar så är de lika mycket mitt ansvar som hennes att vakna och trösta. Jag ber henne att inte somna inatt igen och jag får till svar att det ska inte ske ikväll. 01.30 vaknar dottern och sambon ligger och sover på soffan. Jag blir tokig! Vad kan jag göra?
  • Svar på tråden Sömn är viktigt
  • Anonym (F77)

Sambon har också sagt att jag får sova med dottern i stora sängen så är problemet löst. Och det funkar för mig, men om hon säger att hon inte ska somna på soffan så vill jag gärna tro henne, så svårt kan det inte vara. Problemet är att om jag sover med dottern så måste sambon väckas kl 07.00 när jag går upp och hon vill hellre sova till 08.00 som hon kan göra om hon sover med dottern. Dottern är kvällspigg och går inte och lägger sig förrän typ 21.00. Jag tycker att när man har barn och full fart hela dagarna med jobb på vardagar och allmänt stök på helgerna så ser man till att man går och lägger sig i tid. Är kl 22.00 så går man och lägger sig, då blev det inget netflix den kvällen. Men jag kommer ingenstans med dessa önskemål.

• Anonym (F77)

Ja, separation är på gång. Jag tror att grundproblemet i detta är min sambos motstånd mot att gå upp på morgonen. Hon vill sova så länge som det bara går även om det innebär stress på morgonen. Om klockan ringde 07.00 för både henne och dottern så skulle det bli mer ordning på morgonen och de skulle dessutom vara trötta på kvällen och dottern kanske skulle somna 19.30. Om man varje morgon ligger och drar sig till typ 08.30 och dessutom sover till efter 10.00 på lördag/söndag som min sambo gör så är man inte lika trött på kvällen.

• Anonym (F77)

Det konstigaste tycker jag är att: det sista jag säger till henne innan jag går in till mig är, Snälla somna inte på soffan ikväll. Jag får till svar att, Nej, jag kommer inte somna på soffan. Du behöver inte vara orolig. Och lik förbannat somnar hon på soffan och hela cirkusen drar igång 01.30. Om hon istället säger: Inatt vill jag sova på soffan. Då vet jag det och kan sova med dottern i stora sängen istället. Sen kan man diskutera om varför man måste ha ett netflix maraton tills ögonen går i kors istället för att nöja sig med ett avsnitt och sen gå och lägga sig i skaplig tid.

• Anonym (F77)

Jo, men ska man ens behöva ha den här typen av problem i en vuxens liv? Det finns fler liknande knasigheter som jag inte ens orkar tänka på.

• Anonym (F77)

Ja, vi går skilda vägar nu. Tror det i grund och botten handlar om psykisk ohälsa så det är svårt att göra nåt.

• Anonym (F77)

1. Hon vill sova med dottern. Det är mysigt på morgonen att de kan ligga och dra sig tillsammans.
    2. Hon säger att hon inte ska somna på soffan så jag kan lugnt sova i det andra rummet.

Om hon sa att: I natt får du sova med dottern för jag vill sova på soffan. Fine, då vet jag det. Om hon säger att hon inte kommer somna på soffan men ändå gör det. Det är DET som är problemet. Speciellt när det händer 1-2 ggr i veckan.

Svar på tråden Sömn är viktigt