• Anonym (Hösten 2021)

Hjälp mig!

Bakgrundsfakta: 
    Jag tre barn, 19, 22 och 15 där den minsta bara bor hemma. Barn varannan vecka. Jobbar raka veckor. Ganska aktiv, tränar på gym, fotbollsledare för yngsta dottern och spelar golf när säsong är. Jobbar extra ibland som utbildare (behöver det, då skulder ska betas av).

Han två barn, 9 och 12 år. Barnen när han jobbar fm och är ledig. Femskiftar. 
    Vi bor på olika orter och ses mest när han jobbar em och natt då han jobbar på min ort. Spelar golf vid säsong och lite promenader. Hänger mest i sin telefon och läser på om fonder och aktier. 

Vårt trubbel gäller att han vill att vi ses mera hemma hos honom. Det krockar med de aktiviteter jag har samt att det krockar när vi har våra barn vilket gör att vi ses hemma hos honom ca 4-6 dagar i månaden och hemma hos mig 10-14 dagar beroende på hur hans skiftcykel ser ut. Jag har gjort slut en gång pga. att han tycker jag ska ta bort tid på fotbollen när min dotter är hos sin pappa och och komma till honom istället och det blev en stor konflikt kring detta och att jag prioriterar inte honom. Jag mår gott i att vi ses den mängden men det gör inte han. Har dessutom fått ett erbjudande om att ta ett a-lag. Dock tar det för mycket tid och det går ut över min dotter. Men han mal på om det och säger ena stunden att han är stolt över mig att jag är så duktig medans i nästa säga att om du tar det uppdraget så finns ingen tid över till oss. Jag känner mig pressad i situationen och vi lever olika liv där han har mindre barn och jag vill göra saker. När jag bestämde att vi skulle försöka igen så blev han som förbytt fixade lyxig mat när jag kom till honom, köpte bubbel, bjudit mig på restaurang osv så han har verkligen försökt att ändra på sig men det har börjat skina igenom så hans surhet visar sig igen så fort det inte passar honom. Jag har läst och läst om destruktiva förhållanden och jag har levt i flera så det här är något jag är van vid. Vet liksom inte hur ett normal relation funkar. Känns som att jag hänger på och när han blir sur så svansar jag efter och försöker lösa det men jag mår dåligt av att ha det såhär. 

Jag behöver hjälp hur jag ska göra eller tänka om det är jag som är galen.

• Svar på tråden Hjälp mig!
  • exandthecity

Jag är också separerad med yngsta barnet i ungefär samma ålder som din yngsta. Finns såklart kvinnor jag potentiellt hade kunnat dejta men där jag släppt den tanken pga att jag insett att det skulle bli för komplicerat (tex avstånd, familjeförhållanden, jobbsituation, etc etc).

Du får tänka igenom vad som är viktigt för dej och ifall den här tjommen passar in i detta eller ej.

• Anonym (ooo)

För det första ÄR det svårare när man lever på distans och inte i samma bostad. 
    Sen verkar ni vara i olika faser - du har större barn och därmed mer frihet att använda din tid hur du vill. Han har yngre barn som troligen kräver mer av honom som förälder ännu ett antal år. 
    Ni kanske också är för olika i personligheterna? Han vill att du lägger mer tid på er, medan du tycker det är lagom som det är. Har ni pratat om vilka framtidsdrömmar ni har? Tänker han sig kanske på sikt att ni ska bo ihop? Gör du? 

• Zaxika

Det är ju något i detta som gör att du inte trivs... något som skaver. Kanske att du ser varningstecknet att han blir sur och försöker bestraffa dig med sitt dåliga humör när du inte gör som han vill?!

Verkar ju som att ni får till att ses ca 3-4 dagar per vecka. Det är ju mycket, men verkar som han inte är nöjd ändå?

Nä. Jag tror du ska avsluta detta.. men det kan ju vara så att du behöver fundera igenom det hela lite till.

• Friger

Ni lever ett knepigt liv helt enkelt. Du vill göra den här tränargrejen. Det får han lov att acceptera. I övrigt så ses ni när ni kan.

Låter ju ändå som att det inte är så lång tid kvar innan hans barn inte längre behöver barnvakt i samma omfattning. Då finns det säkert större möjlighet för honom att hälsa på dig också.

Framför det. Blir han sur är det bara hans sätt att reagera på att han tycker om dig och är besviken. Ta det inte så blodigt, men ge inte efter. Det är en naturlig reaktion många människor har. Enklast att se på småbarn när underläppen åker ut. Vad ska dom göra? Dom kan inget göra. Därför gör dom vad dom kan göra. Sur underläpp.

• exandthecity
    Anonym (ooo) skrev 2021-11-04 13:33:05 följande:

Sen verkar ni vara i olika faser - du har större barn och därmed mer frihet att använda din tid hur du vill. Han har yngre barn som troligen kräver mer av honom som förälder ännu ett antal år. 
    Ni kanske också är för olika i personligheterna? Han vill att du lägger mer tid på er, medan du tycker det är lagom som det är. Har ni pratat om vilka framtidsdrömmar ni har? Tänker han sig kanske på sikt att ni ska bo ihop? Gör du? 

kan finnas komplexiteter med att leva i samma bostad också.
    har jag hört
  • Anonym (A)
    Zaxika skrev 2021-11-04 13:34:15 följande:
    Det är ju något i detta som gör att du inte trivs... något som skaver. Kanske att du ser varningstecknet att han blir sur och försöker bestraffa dig med sitt dåliga humör när du inte gör som han vill?!

Verkar ju som att ni får till att ses ca 3-4 dagar per vecka. Det är ju mycket, men verkar som han inte är nöjd ändå?

Nä. Jag tror du ska avsluta detta.. men det kan ju vara så att du behöver fundera igenom det hela lite till.
    Hpller med
  • Anonym (Hösten 2021)
    Friger skrev 2021-11-04 14:16:11 följande:

Ni lever ett knepigt liv helt enkelt. Du vill göra den här tränargrejen. Det får han lov att acceptera. I övrigt så ses ni när ni kan.

Låter ju ändå som att det inte är så lång tid kvar innan hans barn inte längre behöver barnvakt i samma omfattning. Då finns det säkert större möjlighet för honom att hälsa på dig också.

Framför det. Blir han sur är det bara hans sätt att reagera på att han tycker om dig och är besviken. Ta det inte så blodigt, men ge inte efter. Det är en naturlig reaktion många människor har. Enklast att se på småbarn när underläppen åker ut. Vad ska dom göra? Dom kan inget göra. Därför gör dom vad dom kan göra. Sur underläpp.

Dock otroligt barnsligt att bli sur för saker som inte ens är befogade att bli sur för. Han använder sig av metoden tillbakakaka oxå. Nu gjorde du såhär så då ska du få igen. T.o.m min 15 åring undrar hur gammal han är.
  • Anonym (Hösten 2021)
    Anonym (ooo) skrev 2021-11-04 13:33:05 följande:

Han längtar tills vi flyttar ihop. Men det blir inte förens hans barn är utflyttade. Jag har hela mitt liv uppbyggt där jag bor och han har inte så mycket där han bor. Svårt med åldersskillnaden på barnen. Jag vill eg. ha mitt liv på hold tills de flyttar ut. Jag vill hålla på med saker men då kan det bli surt om jag väljer att göra det när jag är barnledig men inte han. Vi tänker väl nån resa men vi kan åka bara på sommaren om vi ska kunna åka själva då vi aldrig är barnlediga samtidigt.
  • Anonym (Hösten 2021)
    Zaxika skrev 2021-11-04 13:34:15 följande:

Det blir inte riktigt kontinuerligt 3-4 dgr ibland drar det ut på tiden. Han är inte nöjd med det alls. Han skickar massa olika signaler med att vara låg, ledsen, sur och tjata på mig. Det går sådär kan jag säga. Han har dålig magkänsla med vår relation och tycker det är jobbigt.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Hösten 2021) skrev 2021-11-05 09:18:51 följande:
    Han längtar tills vi flyttar ihop. Men det blir inte förens hans barn är utflyttade. Jag har hela mitt liv uppbyggt där jag bor och han har inte så mycket där han bor. Svårt med åldersskillnaden på barnen. Jag vill eg. ha mitt liv på hold tills de flyttar ut. Jag vill hålla på med saker men då kan det bli surt om jag väljer att göra det när jag är barnledig men inte han. Vi tänker väl nån resa men vi kan åka bara på sommaren om vi ska kunna åka själva då vi aldrig är barnlediga samtidigt.
    Ni passar inte  ihop, ni lever för olika liv och vill olika samt bor för långt ifrån varandra.

Kommer inte att hålla i längden.
Svar på tråden Hjälp mig!