• Stefan99

    Ta ett jobb med låg lön ?

    Jag kommer antagligen kunna få ett jobb med en lön på typ 22-23.000 i månaden.
    Skulle ni ta det jobbet om ni får 18.000 från försäkringskassan ?
    Rent teoretiskt kan jag förlora pengar på att jobba om jag ska pendla.
    Samtidigt är jag rätt less på att vara arbetslös och lite sugen på att flytta.
    Kanske finns det möjlighet att nå runt 25.000 i månaden med OB, men då ska man även jobba helger.
    Dessutom kan jobbet var rätt så stressigt.
    Samtidigt ser jag inte jobbet som mitt slutgiltiga utan målet är att avancera och bli expert i området. Det finns alltså utvecklingsmöjligheter och sen kan man ju alltid söka mer avancerade jobb efter ett halvår.
    Frågan är dock om det är värt besväret att pendla/flytta och sedan bara få någon tusenlapp extra.

  • Svar på tråden Ta ett jobb med låg lön ?
  • VeraVill
    Stefan99 skrev 2021-11-04 18:59:04 följande:

    Jag kommer antagligen kunna få ett jobb med en lön på typ 22-23.000 i månaden.

    Skulle ni ta det jobbet om ni får 18.000 från försäkringskassan ?

    Rent teoretiskt kan jag förlora pengar på att jobba om jag ska pendla.

    Samtidigt är jag rätt less på att vara arbetslös och lite sugen på att flytta.

    Kanske finns det möjlighet att nå runt 25.000 i månaden med OB, men då ska man även jobba helger.

    Dessutom kan jobbet var rätt så stressigt.

    Samtidigt ser jag inte jobbet som mitt slutgiltiga utan målet är att avancera och bli expert i området. Det finns alltså utvecklingsmöjligheter och sen kan man ju alltid söka mer avancerade jobb efter ett halvår.

    Frågan är dock om det är värt besväret att pendla/flytta och sedan bara få någon tusenlapp extra.


    Jamen det är klart att du ska ta det! Som du själv säger är du trött på att vara arbetslös och sugen på att flytta. Jobbet kommer även bidra med mer saker än bara en lön: nya människor, nya erfarenheter och utveckling m.m. Helt klart värt det enligt mig.
  • Ellie

    Självklart är det värt det. Jobbet är mer än pengarna. Det är erfarenhet och socialt umgänge. Det är alltid lättare att få ett nytt jobb om man redan har ett jobb än om man är arbetslös. Ju längre du är arbetslös desto svårare är det att komma in på arbetsmarknaden.

  • Räkan77

    Självklart ska alla som går på a-kassa ta det jobb som de blir erbjuden. Det är så våra skyssdnät fungerar, de ska bara användas när det är nödvändigt. När du sen har ett jobb och förhoppningsvis kan få bra referenser så kan du söka dig vidare till ett bättre jobb.

    Grattis till jobbet!

  • Flash Gordon

    Du får ju en större pensionsavsättning från en lön på 23000 än från bidrag på 18000.

    Ingår det dessutom tjänstepension på jobbet så blir skillnaden än större.


    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonvm

    Självklart!

    Om allt vore rätt ställt här i världen så borde detta inte ens vara en fråga, du skulle bli av med de bidrag du har idag om du tackade nej till ett jobb du kan utföra.

    Visa lite stolthet nu o gå rakryggad ur detta.

  • Plupp73

    Om man vill ha ett bättre jobb längre fram är det bra att ha ett CV och referenser. Det enda sättet att få det är att jobba. Alla i samhället kan inte knata runt på bidrag...

  • Themis

    Ibland måste man satsa. Och bra och nutida referenser från en arbetsgivare hjälper dig ju i fortsättningen. 

    Jag har gått ner 10 000/mån i lön en gång, men det var för att gå över på dagtid igen och bli mer "synlig", så att jag sedan kunde få en bättre tjänst på en annan avdelning.


    När livet suger har den fattige ingen kuk.
  • KCL

    Självklart ska du ta jobbet. Du kan ju alltid söka dig vidare till bättre betalda jobb sedan.

  • Medborgare
    Stefan99 skrev 2021-11-04 18:59:04 följande:

    Jag kommer antagligen kunna få ett jobb med en lön på typ 22-23.000 i månaden.
    Skulle ni ta det jobbet om ni får 18.000 från försäkringskassan ?
    Rent teoretiskt kan jag förlora pengar på att jobba om jag ska pendla.
    Samtidigt är jag rätt less på att vara arbetslös och lite sugen på att flytta.
    Kanske finns det möjlighet att nå runt 25.000 i månaden med OB, men då ska man även jobba helger.
    Dessutom kan jobbet var rätt så stressigt.
    Samtidigt ser jag inte jobbet som mitt slutgiltiga utan målet är att avancera och bli expert i området. Det finns alltså utvecklingsmöjligheter och sen kan man ju alltid söka mer avancerade jobb efter ett halvår.
    Frågan är dock om det är värt besväret att pendla/flytta och sedan bara få någon tusenlapp extra.


    Nej, det är väl bättre att ta pengarna från Försäkringskassan och sedan hoppas att någon ringer dig och erbjuder dig ett välbetalt jobb...

    (OBS ironi)
  • Törstiga tuppen

    Min dotter började jobba som kock direkt efter gymnasiet med en lön på 18500 kr. Idag, 2 år senare är hon souschef med lön på en bra bit över 30. Vill du komma någonstans i livet måste du börja någonstans.

Svar på tråden Ta ett jobb med låg lön ?