• Anonym (Panik)

Gallskrik, kolik?

Bebis ILLVRÅLAR hela dagen.

Ny bebis, 9 dagar. Han har maratinammat någon dag och börjat äta rejäla mängder mat. Efter det började skriken, verkliga panikskrik. Spänner hela kroppen och är helt otröstlig så misstänker kolik eller bara gas iaf.

Har masserat magen, kört ben mot mage, använt windi (vilket gav en prutt men inte att gallskriken upphörde). Han har bajsat rejält några gånger och pruttat men det verkar som inte vara nog.

Vad kan man göra? Som nybörjarförälder får man ju panik att något är fel. Bebis verkar ha så ont att det skär i mitt hjärta.

När vet man om det är ofarligt och när att man borde åka in?

• Svar på tråden Gallskrik, kolik?
  • Anonym (?)

Komjölksprotein kanske?

• Anonym (Pippi)

Köp en bärsjal och bär. Sitt på en pilatesboll och skumpa om du inte orkar gå runt. Positionen hjälper magen och rörelsen ger massage. Det hjälper även om det tex är tyst reflux det handlar om. Små barn kan inte få för mycket närhet.

• Anonym (Erfarenhet)

Kan vara kolik, men även "bara" en fis på tvären. Små bebisars magar är känsliga och inte full utvecklade än på länge så problem med magen är inte ovanligt. Här hjälpte det en aning att hålla bebisen mer upprätt, men vare sig koliken eller kräkandet eller det eviga bajsandet försvann förrän han började äta riktig mat.

• Anonym (Panik)

Men i det korta perspektivet? Det började idag, och han får verkligen panik. Får honom inte lugn och han bara skriker så han nästan inte får luft.

Kan man köra windi igen för att få bort det akuta?

Får lite panik. Han sitter nära hela dagen så närhet får han i mängder.

• Anonym (Panik)
    Anonym (?) skrev 2021-11-05 18:22:03 följande:

Komjölksprotein kanske?

Han helammar och jag äter inte mkt mjölk själv så jag skulle inte sätta det högst upp.

Han har dock skrikit nu vid samma tid två dagar i rad slog det mig så jag börjar fundera på om det just kan vara spädbarnskolik det är tal om. Han lugnade sig igår efter några h, så får se om samma sker idag.
  • lövet2

Innan du tänker på allergier, så kan du fundera på vad du ätit som spädbarn brukar få ont i magen av. Allt det här går att äta i små mängder, men så fort du äter lite mer, så reagerar de flesta spädbarn:

Allt kolsyrat men främst CocaCola
    Vin, öl
    Snacks av typen ostkrokar, salta jordnötter, smaksatta chips
    Choklad
    Jordärtskockor
    Jordgubbar
    Ärtor, bönor
    Lök

Det där är värstinglistan, men utöver den så kan de känna av även annat. Min princip vid helamning är att aldrig vräka i mig av något, utan i stället äta lite av varje. Då undviker man att få i sig mycket av något som ger magknip.

• Anonym (Erfarenhet)
    lövet2 skrev 2021-11-05 19:12:13 följande:
    Innan du tänker på allergier, så kan du fundera på vad du ätit som spädbarn brukar få ont i magen av. Allt det här går att äta i små mängder, men så fort du äter lite mer, så reagerar de flesta spädbarn:

Vin, öl
    Choklad
    Jordärtskockor
    Jordgubbar
    Ärtor, bönor
    Lök

Det där är värstinglistan, men utöver den så kan de känna av även annat. Min princip vid helamning är att aldrig vräka i mig av något, utan i stället äta lite av varje. Då undviker man att få i sig mycket av något som ger magknip.
    Allt det där går alldeles utmärkt äta när man ammar för det kan inte rent fysiologiskt påverka ett ammande barn. Bröstmjölk bildas ur mammans blod. Om kolsyra eller andra gaser hade kommit in i mammans blod hade kvinnan dött. De gaser som bildas av sån där mat kommer ut i mammans tarmar. Undantag på din lista chokladen ifall barnet inte tål mjölk. Det är nämligen endast proteiner som går över i b.m och som kan påverka bebisar som är allergiska. Dvs mjölk, ägg och soya.

Allt du räknar upp är gamla myter man förr trodde kunde påverka. Nu vet man att det inte går. Läs gärna på Amningshjälpens hemsida så får du det bekräftat.
  • Anonym (Panik)
    lövet2 skrev 2021-11-05 19:12:13 följande:

Vin, öl

Choklad

Jordärtskockor

Jordgubbar

Ärtor, bönor

Lök

Dricker inte och har undvikit salt pga att jag försöker få ned blodtrycket så det går bort.

Har ätit lite choklad men inga mängder, och samma med lök och bönor - lite i blandad röra men inga stora mängder. Tänler som du att jag försökt äta varierat.

Det jag har ätit mer av är Fanta som jag hade craving på som gravid så det är det enda jag fått i mig mer av även sista dagarna då det hängt kvar; dock inget sen igårkväll - ver inte hur fort kolsyra kan sluta påverka.

Men annars äter jag mest lite av varje men inte mycket av något....
  • Anonym (G)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-11-05 19:20:55 följande:

Allt det där går alldeles utmärkt äta när man ammar för det kan inte rent fysiologiskt påverka ett ammande barn. Bröstmjölk bildas ur mammans blod. Om kolsyra eller andra gaser hade kommit in i mammans blod hade kvinnan dött. De gaser som bildas av sån där mat kommer ut i mammans tarmar. Undantag på din lista chokladen ifall barnet inte tål mjölk. Det är nämligen endast proteiner som går över i b.m och som kan påverka bebisar som är allergiska. Dvs mjölk, ägg och soya.

Allt du räknar upp är gamla myter man förr trodde kunde påverka. Nu vet man att det inte går. Läs gärna på Amningshjälpens hemsida så får du det bekräftat.

Jag kan säga att mitt barn utan tvekan reagerade de gånger jag åt jordgubbar. Spelar ingen roll att vetenskapen inte funnit någon koppling. Det var väldigt uppenbart
  • Anonym (M)

Jag ammade mitt första barn så fort hon gnällde för jag antog att hon ville ha bröstet, men då åt hon för mycket och varje eftermiddag vid ungefär samma tid startade hennes sträck-skrikande. Enligt barnläkaren var det en form av kolik pga att hon ätit för mycket, det syntes på kurvan och läkaren gissade precis orsaken till det, att jag tolkat signalerna fel.

Du skriver att du maraton-ammat, är du säker på att bebisen är hungrig? Om amningen är etablerad kanske napp vore ett alternativ? Jag gjorde inte om misstaget med vårt andra barn, en snuttgalen bebis, så när jag förstod att han var mätt fick han napp en stund tills nästa matning. Där blev det aldrig något panikskrik och han följde kurvan istället för att gå upp kurvor.

Svar på tråden Gallskrik, kolik?