Inlägg från: Ruter |Visa alla inlägg
  • Ruter

Spelmissbrukare.. lån/skulder!!

Starkt gjort att se sitt missbruk(och sjukdom) och ta tag i det innan det är för sent. Du kommer klara det här. Precis som du säger kommer du tyvärr inte/ha väldigt svårt att få ett ihopslagningslån för att betala av skulden. Det positiva är att du lyckats hålla dig borta från kronofogden och fortsätt med det då det gör att flera dörrar är öppna gällande lån och hyreskontrakt.

Mitt tips är att sätta dig ner. Kolla igenom och skriva upp alla skulder du har och vilken ränta du betalar på dessa lån. Sen ringer du runt till dessa och förklarar ditt läge. Att de inte ska bevilja flera lån och om de kan hjälpa dig att lägga upp en betalnungsplan och om det finns möjlighet att sänka eller till och med frysa räntan en tid för att hjälpa dig. De vill ju trots allt få tillbaka dina pengar.

Sen betalar du så mycket du kan på de lånen som du får högst ränta på efter samtal med dom. Och lägger minimibelopoet på de lånen med lägre ränta för att så snabbt som möjligt bli av med de lån med högst ränta.

300 tusen är en stor skuld för att inte fått något ut av den men är inte en helt omöjlig skuld. Om du kan amortera av 2500kr i månaden(utöver räntan) så är hela skulden borta inom 10år. Kan du dessutom amortera av det dubbla på 5tusen, så är skulden redan borta efter 5 år.

• Ruter
    duvetrobin skrev 2021-11-05 22:21:28 följande:

Tack så jättemycket för tipsen! Jag betalar minst 14-15 tusen bara på lån osv i dagsläget bara för att få det minska. Har lagt alla korten på bordet och berättat till min sambo om hur det ligger till. Jag ska även börja betala av mest på de lånen som är så låga så de bara försvinner och försöka få bort en i taget och fortsätta så.

Hur mycket av de 14-15 tusen är ränta och hur mycket är amortering? Försökt att bli av med de som har dyrast ränta för att kunna lägga mera pengar på amortering istället för ränta. Även om de lån som du har en liten summa kvar på skulle ha lägre ränta så prioritera de med högst ränta för att få mest pengar över till amortering. Även om det känns bättre att se lån försvinna så får du "mer" pengar över genom att ta de lånen först.

Ett till tips är att vända dig till kommunens konsumentrådgivare (eller vad de heter) de brukar kunna ge väldigt bra hjälp gällande hur man ska tänka med lån m.m vid tidigare spelmissbruk.
Svar på tråden Spelmissbrukare.. lån/skulder!!