• Anonym (Sofie)

Kläder på begravning, barn.

Vår familj ska snart på begravning då en äldre i familjen gått bort.

Vi har haft turen att inte behöva gå på begravningar tidigare och undrar lite över klädsel.

Min dotter på 6 år har en svart klänning men den är glittrig. Blir det fel med en glittrig klänning? :/

• Svar på tråden Kläder på begravning, barn.
  • Anonym (barn)

Vet inte, tar inte med barn på begravningar, men kanske glittrigt inte är så lämpligt.

• Anonym

Barn kläs inte i sorgkläder. Barn klär man alltså inte i helsvart.
    Men knalliga färger och glitter hör inte hemma på begravning

• Anonym (Sofie)

Tack för svar. Vad kan hon ha för kläder? Tips?

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Sofie) skrev 2021-11-05 22:51:25 följande:

Tack för svar. Vad kan hon ha för kläder? Tips?

I stort sett vad som helst men inte i för grälla och glada färger.
  • Tooja

Kan vara bra att veta att barn behöver ej ha svart till begravning, utan kan ha finare kläder i annan färg (kanske dock inte ?glada? färger som klarrött, gult etc. Traditionellt fungerar även vitt på barn på begravning. Om ni inte tycker att klänningen passar har kanske barnet något annat lämpligt?

www.fonus.se/gast-pa-begravning/begravningsklader/

• Anonym

Fina , lite dämpade kläder
    Mörka / dämpade  färger i alla kulörer, blå, grå, vitt, svart. Dock ej helvitt eller helsvart från topp till tå.
    Långbyxa, kjol, klänning, skjorta, blus. Ytterkläder och skor de hon har till vardags

• Anonym (Zeza)

Våra barn har haft finkläder, men inte färgsprakande och glittrigt. Lite mer lågmälda färger. Klänning med strumpbyxor och en kofta. Fina byxor och en blus tex.

• Anonym (Brack)
    Anonym (Sofie) skrev 2021-11-05 22:44:10 följande:

Vår familj ska snart på begravning då en äldre i familjen gått bort.

Vi har haft turen att inte behöva gå på begravningar tidigare och undrar lite över klädsel.

Min dotter på 6 år har en svart klänning men den är glittrig. Blir det fel med en glittrig klänning? :/

Om det blir fel beror nog lite på er relation med den bortgångne tänker jag?

Färgglatt och glittrigt kan ju passa perfekt beroende på, men i många fall kan det ju bli lite tokigt.

Att säga rent kategoriskt att det inte funkar blir ju fel.

Om man vet att den som gått bort eller deras närmaste skulle uppskatta det, så kör!

Pappa gick bort i somras, och hela närmaste familjen hade starka färger på sig, för att vi vet att det är vad han skulle uppskatta :)
  • mammabitch

På en 6-åring i stort sett vad som helst, men gärna lite finare  . Sorgklädsel är för vuxna.

• Anonym (Vanligt)

Jag skulle tycka det var ok med helt vanliga kläder. Huvudsaken att barnet är ok med vad den har på dig.

Svar på tråden Kläder på begravning, barn.