• Anonym (Sofie)

Kläder på begravning, barn.

Vår familj ska snart på begravning då en äldre i familjen gått bort.

Vi har haft turen att inte behöva gå på begravningar tidigare och undrar lite över klädsel.

Min dotter på 6 år har en svart klänning men den är glittrig. Blir det fel med en glittrig klänning? :/

• Svar på tråden Kläder på begravning, barn.
  • Fjäril kär

När min morfar dog hade min son på sig beige chinos och en bredrandig stickad tröja i blått och rött. Då var han ca 8 år. Övriga närvarande barn var klädd ungefär som att de skulle på en middag med släkten. Lite söndagsfin typ.

• sextiotalist

När min kompis mamma begravdes, sommartid, så hade hans barnbarn sommarklänning och blommor i håret, för de visste att deras mormor älskade sommaren.

När min mormor begravdes så hade barnbarnen finkläder.

Ingen var svartklädd

• Anonym (Agneta)

Jag jobbar i kyrkan och de flesta barn jag möter i den åldern på begravning är klädda i vanliga kläder men den röda tråden är att ingen har glitter, reklamtryck eller annat som sticker ut. Det är ytterst sällan ett barn har svarta kläder då barn inte ska vara sorgeklädd. En 9-årig flicka sjöng på sin farfars begravning och hon var då klädd i en vit enkel klänning med svarta prickar och en blå kofta. Hennes bror spelade piano i marinblå joggingbyxor, sneakers och grön hoodie..

• hammarhajen

Jag hade inte valt glittrigt. 

Hade kört på typ en mörkblå klänning med vita strumpbyxor, eller liknande, om det fanns hemma. Kjol och topp plus kofta, eller klänning och kofta. Lite finklädd, för att hedra den bortgångne. Dämpat och delvis mörkt, men inte så att barnet känner sig "utklädd" i helsvart. Om barnet dock gillar svart och har något svart hon är bekväm i och vill ha så hade jag absolut kunnat köra svart. Fast ljusat upp det med ljusa strumpbyxor och ljus kofta.

Mörkblått, mörkgrönt, beige eller grått på klänning/kjol, topp och kofta och så vita, grå eller mörkblå strumpbyxor. Hade undvikit tryck, paljetter och glitter. 

Är det en väldigt nära person som gått bort och barnet är väldigt ledset hade jag kanske kollat om barnet fått något plagg eller smycke av personen och frågat om barnet ville ha det på sig. Om det inte är helt tokigt, typ solklänning nu i november eller knallrosa prinsessklänning. 

• Anonym (Deltagare)
    Anonym (Sofie) skrev 2021-11-05 22:44:10 följande:

Vår familj ska snart på begravning då en äldre i familjen gått bort.

Vi har haft turen att inte behöva gå på begravningar tidigare och undrar lite över klädsel.

Min dotter på 6 år har en svart klänning men den är glittrig. Blir det fel med en glittrig klänning? :/

Förklara för barnet vad det gäller. Låt henne sen själv välja. Vill hon hedra en äldre släkting med glitterkläning så låt henne göra det. Låt henne vara delaktig.
  • Anonym (K)

Jag skulle aldrig ta med ett så litet barn på en begravning. Det kan bli väldigt traumatiskt för henne. Och glitter är totalt uteslutet!! Mörka färger är det som gäller, det är ju inget jävla julfirande direkt.

• Anonym (Li)

Svart klänning med glitter funkar alldeles utmärkt om det är ett barn. Jeans och tröja med tryck hade jag sagt nej till.

• Anonym (Sofie)

Klänningen ser ut såhär. Det är den vi har. Har tagit till mig det ni skrivit och ska försöka hitta någon annan lämplig klänning.

Tack för alla svar.

• Anonym (Deltagare)
    Anonym (Sofie) skrev 2021-11-06 11:21:27 följande:

Klänningen ser ut såhär. Det är den vi har. Har tagit till mig det ni skrivit och ska försöka hitta någon annan lämplig klänning.

Tack för alla svar.

Vad vill hon själv ha på sig?
  • Anonym (anni)
    Anonym (Sofie) skrev 2021-11-05 22:51:25 följande:

Tack för svar. Vad kan hon ha för kläder? Tips?

Jag hade nog tagit några mörka kläder till barnet, behöver inte vara svart. Kan vara mörkrött, brunt eller mörkblått. Sånt man brukar ha på hösten. Inget glitter!
    Klänning, kjol och byxor funkar.
  • Anonym (anni)

Den såg inte så illa ut som den gjorde i mitt huvud. Om hon vill ha den tycker jag det går bra.

Tack för alla svar.

• Anonym (Li)

Tack för alla svar.

Den funkar jättebra!
  • elin1989
    Anonym (Li) skrev 2021-11-06 12:02:50 följande:

Den funkar jättebra!

Men det är ju svårt att se på den bilden, på bilden ser det ju ut som en grå klänning men det står att den är glittrig och det är ju inte passande.
  • elin1989

Jag skulle inte ta med en sexåring på begravning men om jag nu gjorde det så är inte svart eller glitter passande. Svart för att hon är ett barn och inte ska vara sorgeklädd och glitter för att det är allmänt opassande. Samma med grälla färger och tryck eller vardagskläder som joggingbyxor eller jeans. Jag skulle välja en klänning och kofta i typ blått, grönt, vitt, grått, beige etc.

• Anonym (En del av livet)
    Anonym (K) skrev 2021-11-06 10:33:18 följande:

Jag skulle aldrig ta med ett så litet barn på en begravning. Det kan bli väldigt traumatiskt för henne. Och glitter är totalt uteslutet!! Mörka färger är det som gäller, det är ju inget jävla julfirande direkt.

Döden och begravningar är en del av livet.Jag har alltid varit med på begravningar som barn.Inget jag mår dåligt av,det tillhör livet .
  • Räkan77

Kommer alla ni andra att vara traditionellt svartklädda? Hur är de närmaste anhöriga till den som gått bort, väldigt traditionella eller mer öppen för nytt? Kan du kolla med någon äldre släkting som står de närmast sörjande nära?

Generellt skulle jag säga att den där klänningen skulle vara helt ok, om den inte är mycket mer glittrig i verkligheten. Men det beror på hur konservativa de närmast sörjande är.

Svar på tråden Kläder på begravning, barn.