• Sat 6 Nov 2021 22:02
    18412 visningar
    30 svar
    30
    18412

    Orolig gravid

    Hejsan ! Förlorade mitt första barn i magen förra året i v 36 pga en infektion. Är nu gravid igen i v 31. Har varit och är en psykiskt jobbig graviditet. Är rädd för diverse bakterier och rädd för att få infektioner så tvättar händerna alldeles för mycket . Stackars mina röda torra händer. Är det fler där ute som går igenom en orolig graviditet och är livrädd för infektioner och bakterier ? Mvh

  • Svar på tråden Orolig gravid
  • Mon 15 Nov 2021 21:43
    #1

    Hej!

    Min äldsta flicka fick en grad fyra hjärnblödning i samband med förlossningen pga en infektion hos mig. Graviditeten efter henne hade jag helt stängt av och tänkte det får bli som det blir men denna graviditeten så är det kaos i huvudet ibland. Är gravid i vecka 34+2 och har planerat KS om fyra veckor. Tänker på alla baciller jag kan råka ut för och vad som kan hända. Kanske inte samma sak som hos dig men jag är fruktansvärt orolig och nojig.

  • Mon 15 Nov 2021 21:54
    #2
    Tussan11 skrev 2021-11-06 22:02:31 följande:

    Hejsan ! Förlorade mitt första barn i magen förra året i v 36 pga en infektion. Är nu gravid igen i v 31. Har varit och är en psykiskt jobbig graviditet. Är rädd för diverse bakterier och rädd för att få infektioner så tvättar händerna alldeles för mycket . Stackars mina röda torra händer. Är det fler där ute som går igenom en orolig graviditet och är livrädd för infektioner och bakterier ? Mvh


    Beklagar erat lilla barn :(

    Så tråkigt att du inte kan njuta av din nuvarande graviditet fullt ut :(

    Jag har förlorat två barn, Dylan som föddes i v.25 2017 (han blev 10 dagar gammal och det är 4år sedan idag som han somnade in på sin pappas bröst).

    2018 förlorade vi Ellen, hon somnade in i min mage i v.25 pga GBS 2018.

    2019 födde jag Stella men dog nästan på kuppen pga en inre blödning. Hon blir 2år den 6/12. Hon föddes frisk och kry i v.34+1. Graviditeten var bra men jag var sjukt orolig hela tiden. Fram till v.26 var jag rädd över att föda för tidigt och resten av tiden så var jag livrädd över att hon skulle dö i magen. Åt antibiotika från v.12 fram tills hon föddes. Var in till förlossningen flera ggr pga oro.

    Är gravid igen i v.13+2 och är såklart orolig igen och för varje dag så blir det värre. Den 25/11 ska jag operera in ett cerklage så jag minskar risken över att föda för tidigt igen. Vi har såklart stort hopp nu, då vi vet att Stella är ett resultat över att allt gick bra, men oron finns såklart ändå och tar inget för givet. Dessutom är jag nervös över att något ska gå fel med mig också i för förlossningen.

    Ska påbörja min antibiotika kur denna vecka? äter då ända fram till graviditets slut
  • Thu 18 Nov 2021 01:29
    #3

    Man försöker tänka positivt och att allt ska gå bra !

    Men oron ökar desto längre man kommer i graviditeten , är nu gravid i vecka 32+3 och vill bara spola fram dom sista veckorna till förlossningen . Jag kommer antagligen bli igångsatt tidigare. Obduktionen visade herpesinfektion på min pojk. Men allt är mycket oklart då jag redan hade antikroppar mot herpesvirus. Så jag äter profylax aciclovir sen 10 veckor tillbaka och fram till förlossningen.

  • Thu 18 Nov 2021 01:30
    #4

    Litenblomma: vet man vad det var för infektion ? ????

  • Thu 18 Nov 2021 01:32
    #5

    Ebo: jag beklagar så dina barn ???? hemskt att sånt här får hända .

  • Thu 18 Nov 2021 01:32
    #6

    Vet inte varför det blir massa frågetecken

  • Thu 18 Nov 2021 15:31
    #7
    Tussan11 skrev 2021-11-18 01:29:46 följande:

    Man försöker tänka positivt och att allt ska gå bra !

    Men oron ökar desto längre man kommer i graviditeten , är nu gravid i vecka 32+3 och vill bara spola fram dom sista veckorna till förlossningen . Jag kommer antagligen bli igångsatt tidigare. Obduktionen visade herpesinfektion på min pojk. Men allt är mycket oklart då jag redan hade antikroppar mot herpesvirus. Så jag äter profylax aciclovir sen 10 veckor tillbaka och fram till förlossningen.


    Men varför gör de inte planerat kejsarsnitt i v 36 i stället?? Måste väl minska risken för herpesinfektion ??
  • Thu 18 Nov 2021 18:53
    #8

    Jag beklagar! Ja, jag är också orolig, fast jag har inte riktigt gått igenom samma sak som du.
    Jag var gravid i våras. Kub såg helt perfekt ut, hade väldigt många och starka gravidsymptom hela tiden. Allt var bra, inga tecken på något fel. Och så strax före RUL fick jag veta att bebis var död. Knappt 17 veckor. Fick aldrig något svar på varför, de kunde inte hitta något fel på varken mig eller bebisen.

    Så hur ska jag kunna lita på någon sannolikhet eller några positiva tecken nu? Är gravid igen, i v 17, och det känns som om vad som helst kan hända när som helst. Vet inte riktigt vad jag ska akta mig för ens för jag vet ju inte vad som gick fel. 

  • Thu 18 Nov 2021 20:28
    #9
    Tussan11 skrev 2021-11-18 01:30:39 följande:

    Litenblomma: vet man vad det var för infektion ? ????


    Nä dom vet inte, jag gick 9 dagar över tiden vilket man i Skåne kby4 längre får göra. Fick feber under förlossningen och hon mådde dåligt i magen så fick plockas ut med urakut kejsarsnitt, fick troligen hjärnblödningen då eftersom hon inte andades mår hon kom ut.

    När blir du igångsatt?

    Ja oron blir inte mindre tyvärr ju närmare man kommer...
  • Thu 18 Nov 2021 20:35
    #10
    Misscaswell skrev 2021-11-18 18:53:28 följande:

    Jag beklagar! Ja, jag är också orolig, fast jag har inte riktigt gått igenom samma sak som du.

    Jag var gravid i våras. Kub såg helt perfekt ut, hade väldigt många och starka gravidsymptom hela tiden. Allt var bra, inga tecken på något fel. Och så strax före RUL fick jag veta att bebis var död. Knappt 17 veckor. Fick aldrig något svar på varför, de kunde inte hitta något fel på varken mig eller bebisen.

    Så hur ska jag kunna lita på någon sannolikhet eller några positiva tecken nu? Är gravid igen, i v 17, och det känns som om vad som helst kan hända när som helst. Vet inte riktigt vad jag ska akta mig för ens för jag vet ju inte vad som gick fel. 


    Men kollar de flödet i navelsträngen osv att det inte är ngt fel där? Är ju knappast ditt eget fel men tänk på att sova på vänster sida då barnet får bäst syreupptag då. Men kanske det är för tidigt i graviditeten för detta. Låter konstigt att man inte följer upp detta noggrannare.
Svar på tråden Orolig gravid