Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Det behövs mer maskulinism i samhället!

Anonym (Maskulinist) skrev 2021-11-07 15:44:01 följande:
    Lika många kvinnor har mördat män, om inte fler!
    Lever du i ett alternativt universum? 
  • AndreaBD
    Anonym (Maskulinist) skrev 2021-11-07 16:33:05 följande:
    Nej.
    Jaha, vad bygger du det där på då att kvinnor skulle begå lika många mord? Jag tror det ligger ungefär på 10 % högst. 

Jag kan googla

Oj, jag låg exakt rätt där. 9 av 10 mord begås av män:

medarbetarportalen.gu.se/internt-neurophys/Aktuellt/Nyheter/nyheter_detalj//stora-skillnader-mellan-kvinnor-och-man-som-begar-dodligt-vald.cid1377316;jsessionid=recsd8wz4qsxkmtbq2noahre&languageId=100000&contentId=1377316&disableRedirect=true&returnUrl=http%253A%252F%252Fneurophys.gu.se%252Fenglish%252Fnews_and_events%252Fnews%252Fnews_detail%252F%252Fmajor-differences-between-women-and-men-who-commit-deadly-violence.cid1377316&skipSSOCheck=true&referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
  • AndreaBD
    Anonym (Maskulinist) skrev 2021-11-07 16:33:05 följande:
    Nej.
    Jaha, vad bygger du det där på då att kvinnor skulle begå lika många mord? Jag tror det ligger ungefär på 10 % högst. 

Jag kan googla

Oj, jag låg exakt rätt där. 9 av 10 mord begås av män:

medarbetarportalen.gu.se/internt-neurophys/Aktuellt/Nyheter/nyheter_detalj//stora-skillnader-mellan-kvinnor-och-man-som-begar-dodligt-vald.cid1377316;jsessionid=recsd8wz4qsxkmtbq2noahre&languageId=100000&contentId=1377316&disableRedirect=true&returnUrl=http%253A%252F%252Fneurophys.gu.se%252Fenglish%252Fnews_and_events%252Fnews%252Fnews_detail%252F%252Fmajor-differences-between-women-and-men-who-commit-deadly-violence.cid1377316&skipSSOCheck=true&referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
  • AndreaBD
    Anonym (Maskulinist) skrev 2021-11-07 16:34:03 följande:
    Feminister kräver ju fler rättigheter för kvinnor.
    Inte mer än 50 %. 
  • AndreaBD

Nej, det ska inte finnas sånt maskulin- och feminintjafs överhuvudtaget. Vi är alla människor, punkt slut. 

• AndreaBD
    Anonym (Maskulinist) skrev 2021-11-07 15:23:13 följande:
    Att fler män får exempelvis chefsjobb, att män får bestämma mer över sin fru, att manlighet blir normen istället för kvinnlighet.
    Kanske borde du flytta till Saudiarabien. Här i Sverige bestämmer INTE män över sin fru. Varför skulle de? Hon är väl en vuxen människa! 
  • AndreaBD
    jeanette02 skrev 2021-11-08 11:30:28 följande:

Pojkar ses som misslyckade redan i svenska skolan, man har t o m ändrat kunskapskrav så att rent generellt gynnas flickor pga tidigare mognad bl a. Flum och evighetsskrivande i stället för mer faktabaserat. Som torde gynna bägge kön.

Tror du allvarligt att man har ändrat kunskapskraven för att gynna flickorna? Jag är själv lärare och jag tycker det verkar väldigt långsökt! 

Man anpassar väl kraven till det som man behöver kunna i dagens samhälle. Samhället förändras ju och skolan anpassar sig efter det. Och det senaste som man tänkte lite extra på var ju: Nu jobbas det i projekt, så det måste vi också förbereda ungdomarna på. Det kan förstås var lite komplext. 

Jo, jag vet att man måste skriva t.o.m. på idrotten och hemkunskapen nu. Även på slöjden. Dvs. de ska väl skriva lite anteckningar om de har gjort, eller vad planen är. Jag kan inte säga så mycket till dem ämnena och vet inte exakt om det är mycket, men jag skulle inte tro det. Och jag tänker ju också - ska man inte ha en plan? 

Vi har ju haft det där med pojkarnas resultat i andra trådar, jag minns inte om du var med där. Man har ju undersökt vad som har lett till detta och kommit fram till att det finns en antiplugg-kultur, att det inte är "coolt" att plugga, vilket har lett till att pojkarna inte lägger tid på sitt skolarbete. Medans tjejerna gör. Så då är det ju också ett dåligt val som killarna gör. Att man sedan ska jobba med att försöka förändra deras inställning, det är klart. 

Det får ju inte bli så lätt att vi ligger långt under andra länder. Det har ju redan varit problem med att fortsätta vidare till högskolan, dvs. att nivån var för låg.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2021-11-08 12:33:43 följande:
    Och delvis en mognadsfråga. Flickor mognar tidigare än pojkar och en del av de kunskapskrav som ställs idag, kräver en viss mognad (fast det är nog lite knepiga kunskapskrav, när även de med både master och även doktorsexamen går bet på de krav som ställs i deras egna ämnen, men det är en annan fråga).
    Men har vi inte alltid haft "problemet" att pojkar mognar senare? Om kraven som ställs numera kräver mer mognad - jag vet inte.
    Om jag nu utgår ifrån mina ämnen, som är språk, så är det ju ingen förändring alls i att man måste kunna förstå, läsa, prata och skriva språket (engelska, tyska eller annat). Och det är faktiskt så att väldigt många elever får A i engelska numera för att nivån på texter, hörövningar och liknande egentligen är väldigt lätt för dem. Så den nivån pratar man om att man skulle kunna höja.

Sedan har man realia (alltså kunskap om länder där språket talas, och man måste kunna relatera till sitt eget land). Inget konstigt egentligen? Att man ska kunna se skillnader/likheter med Sverige är verkligen inte avancerat.

Sedan är det bara två kriterier kvar - och det är dem man fokuserar på. Det ena är att bearbeta sin egen text. Det kommer man att ta bort nu, det är inte längre med i nya kriterierna 2022. Jag vet att elever på autismspektrum har svårt för det - de skriver ofta då en ny text. De förstår inte konceptet. Annars kan man få en del krångel - elever som frågar lite väl detaljerat, istället för att åtminstone börja och sen kolla om det kan se ut ungefär så. Uppenbarligen tyckte man att det var för krångligt och det kommer bara finnas i centrala innehållet framöver. Det betyder det kan ingå men bedöms inte direkt.

Och sedan har man - som jag tycker  - den svåraste. Den handlar om att hitta text eller annat material på olika källor (mest på nätet, men ibland även i böcker) och att använda det materialet i sin egen text. Dvs. oftast skriver man då något faktaarbete - eller så kollar man bara upp något t.ex. till en eller flera frågor. Det finns elever som hittar på nätet, och som kan välja ut källor, men det finns också de som bara inte hittar skogen för alla träd. Av någon anledning verkar de ibland inte förstå att man även kan välja bort det man först hittar, dvs. de bara tar det första. Eller att man kanske hittar bättre om man omformulerar sin sökning något. Jag försöker låta dem söka svar till frågor tidigt och inte för sällan, så kanske de får in vanan. 

Det är dock inte det (det där kriteriet) som gör att elever kanske inte blir godkända, utan det är i regel när de skolkar över längre tid eller inte skriver något alls - DÅ blir de inte godkända. Jag kan inte säga så mycket om andra ämnen. 
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2021-11-08 12:33:43 följande:
    Och delvis en mognadsfråga. Flickor mognar tidigare än pojkar och en del av de kunskapskrav som ställs idag, kräver en viss mognad (fast det är nog lite knepiga kunskapskrav, när även de med både master och även doktorsexamen går bet på de krav som ställs i deras egna ämnen, men det är en annan fråga).
    Vilka kunskapskrav menar du att vuxna akademiker inte skulle klara av???
  • AndreaBD
    Anonym (Peter) skrev 2021-11-08 13:10:51 följande:
    Jag lämnar också in bilen.
    Jag skulle förmodligen kunna lära mig meka med bilen, men jag har inget intresse av det.
    Det är inte värt det. Vi tittade en gång på youtube hur man byter en lampa i Volvon och vi klarade ju det, men det var mycket jobb och inte helt riktig lampa. Bilverkstan gjorde det väldigt billigt, så det var inte värt det. 
Svar på tråden Det behövs mer maskulinism i samhället!