sextiotalist skrev 2021-11-08 12:33:43 följande:
Och delvis en mognadsfråga. Flickor mognar tidigare än pojkar och en del av de kunskapskrav som ställs idag, kräver en viss mognad (fast det är nog lite knepiga kunskapskrav, när även de med både master och även doktorsexamen går bet på de krav som ställs i deras egna ämnen, men det är en annan fråga).
Men har vi inte alltid haft "problemet" att pojkar mognar senare? Om kraven som ställs numera kräver mer mognad - jag vet inte.
Om jag nu utgår ifrån mina ämnen, som är språk, så är det ju ingen förändring alls i att man måste kunna förstå, läsa, prata och skriva språket (engelska, tyska eller annat). Och det är faktiskt så att väldigt många elever får A i engelska numera för att nivån på texter, hörövningar och liknande egentligen är väldigt lätt för dem. Så den nivån pratar man om att man skulle kunna höja.
Sedan har man realia (alltså kunskap om länder där språket talas, och man måste kunna relatera till sitt eget land). Inget konstigt egentligen? Att man ska kunna se skillnader/likheter med Sverige är verkligen inte avancerat.
Sedan är det bara två kriterier kvar - och det är dem man fokuserar på. Det ena är att bearbeta sin egen text. Det kommer man att ta bort nu, det är inte längre med i nya kriterierna 2022. Jag vet att elever på autismspektrum har svårt för det - de skriver ofta då en ny text. De förstår inte konceptet. Annars kan man få en del krångel - elever som frågar lite väl detaljerat, istället för att åtminstone börja och sen kolla om det kan se ut ungefär så. Uppenbarligen tyckte man att det var för krångligt och det kommer bara finnas i centrala innehållet framöver. Det betyder det kan ingå men bedöms inte direkt.
Och sedan har man - som jag tycker - den svåraste. Den handlar om att hitta text eller annat material på olika källor (mest på nätet, men ibland även i böcker) och att använda det materialet i sin egen text. Dvs. oftast skriver man då något faktaarbete - eller så kollar man bara upp något t.ex. till en eller flera frågor. Det finns elever som hittar på nätet, och som kan välja ut källor, men det finns också de som bara inte hittar skogen för alla träd. Av någon anledning verkar de ibland inte förstå att man även kan välja bort det man först hittar, dvs. de bara tar det första. Eller att man kanske hittar bättre om man omformulerar sin sökning något. Jag försöker låta dem söka svar till frågor tidigt och inte för sällan, så kanske de får in vanan.
Det är dock inte det (det där kriteriet) som gör att elever kanske inte blir godkända, utan det är i regel när de skolkar över längre tid eller inte skriver något alls - DÅ blir de inte godkända. Jag kan inte säga så mycket om andra ämnen.