• Anonym (Trådstartaren)

Oplanerat gravid och vet inte vem pappan är

Hej! Jag har precis fått reda på att jag blivit oplanerat gravid trots att jag gick på preventivmedel.. och jag vet inte vem som är pappan.

Jag fick bekräftat med ultraljud idag att jag är i vecka 10+0..

Jag har haft sex med två olika killar, en 26-27 augusti och en 8-10 september..

Finns det risk att båda skulle kunna vara pappan till barnet?

• Svar på tråden Oplanerat gravid och vet inte vem pappan är
  • Anonym (Hmm)

Jag vet inte vad du hade för betyg i biologi men nej, du kan inte ha två pappor till ett och samma barn.

När hade du senaste mensen? Mest troligt är det den senare av de två men när det ligger så nära i tid är det bäst om båda testar sig för faderskap.

• elin1989

När var din mens? Nej nummer 1 kan inte vara pappa om de datumen stämmer. Och ett UL i vecka 10 borde vara korrekt.

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-11-08 18:10:24 följande:

Jag vet inte vad du hade för betyg i biologi men nej, du kan inte ha två pappor till ett och samma barn.

När hade du senaste mensen? Mest troligt är det den senare av de två men när det ligger så nära i tid är det bäst om båda testar sig för faderskap.

Hehe oj konstigt formulerat av mig kanske.. menar såklart inte att båda skulle vara pappan.. Jag har inte haft mens på några månader på grund av preventivmedel
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2021-11-08 18:14:59 följande:
    Hehe oj konstigt formulerat av mig kanske.. menar såklart inte att båda skulle vara pappan.. Jag har inte haft mens på några månader på grund av preventivmedel
    Nähä, ok :) Ja då blir det ju svårare om du inte hade helt koll på ägglossningen förstås, men det boooorde vara den i september iaf.
  • Anonym (Hmm)

Men ta ändå faderskapstest på honom för säkerhets skull. Är det positivt så är det så, annars får du kontakta den från augusti också.

• elin1989
    Anonym (Hmm) skrev 2021-11-08 18:17:12 följande:

Nähä, ok :) Ja då blir det ju svårare om du inte hade helt koll på ägglossningen förstås, men det boooorde vara den i september iaf.

Men ett ultraljud i vecka 10 är väldigt specifikt. Om hon är 10+0 veckor idag blev hon befruktad för 8 veckor sedan , alltså typ 13 September. Ett tidigt ultraljud slår inte fel med nästan 3 veckor och en spermie kan inte leva i kroppen så länge, det är helt omöjligt, de kan inte ens överleva en vecka och definitivt inte tre... Om datumen hon har givit stämmer så kan inte den första vara pappan.
  • Norrländskan123
    Fatimasherabi skrev 2021-11-08 18:27:52 följande:

För abort omedelbart!!! När man är så oansvarig och har noll moral och är lössläppt så kan man INTE skaffa barn. Hur borta måste man vara om man inte vet vem som är pappan?! Hallå?!! Det är inga värderingar du ska avla vidare på. Skaffa INTE barn.

Hon åt preventivmedel..men hon kanske ska skippa sex helt och hållet eller vänta tills hon är gift.
  • Anonym (Hmm)
    Fatimasherabi skrev 2021-11-08 18:27:52 följande:

För abort omedelbart!!! När man är så oansvarig och har noll moral och är lössläppt så kan man INTE skaffa barn. Hur borta måste man vara om man inte vet vem som är pappan?! Hallå?!! Det är inga värderingar du ska avla vidare på. Skaffa INTE barn.

Haha men där kom då kvällens moraltant! :D 
  • Anonym (Hmm)
    elin1989 skrev 2021-11-08 18:33:59 följande:
    Men ett ultraljud i vecka 10 är väldigt specifikt. Om hon är 10+0 veckor idag blev hon befruktad för 8 veckor sedan , alltså typ 13 September. Ett tidigt ultraljud slår inte fel med nästan 3 veckor och en spermie kan inte leva i kroppen så länge, det är helt omöjligt, de kan inte ens överleva en vecka och definitivt inte tre... Om datumen hon har givit stämmer så kan inte den första vara pappan.
    Jo jag vet, det är därför jag säger att det antagligen är han från september. MEN. Det skiljer ca 10 dagar emellan när hon låg med de två olika killarna och spermier lever i upp till en vecka så jo, det är inte helt självklart att det är han från september. Även om UL är bra så kan de iaf ta fel på några få dagar.
  • elin1989
    Anonym (Hmm) skrev 2021-11-08 18:39:07 följande:

Jo jag vet, det är därför jag säger att det antagligen är han från september. MEN. Det skiljer ca 10 dagar emellan när hon låg med de två olika killarna och spermier lever i upp till en vecka så jo, det är inte helt självklart att det är han från september. Även om UL är bra så kan de iaf ta fel på några få dagar.

Det är ju inte ca 10, det är ganska exakt 12 dagar emellan!

Men även om hon blev befruktad 7 dagar efter sexet (och de 10 första källorna när jag googlar säger att de kan leva i upp till 5 dagar, inte 7) så skulle ultraljudet behöva ha fel med 10 dagar för att den första mannen skulle kunna vara pappan, inte några få dagar. Och det händer liksom inte! Om vi inte kan vara 100% säkra så skulle jag säga att vi nog kan vara över 99% iaf.
Svar på tråden Oplanerat gravid och vet inte vem pappan är