• Maja88

Alkohol

Hej!

Jag vet inte vad som har tagit åt min man...han hade varit nykter under många,många år.

Under sensommaren åkte han fast för grov rattfylla,indraget körkort och rättegång snart... självklart blev det orosanmälan.

Andra gången blev han LOBAD, några veckor efter rattfyllan..

Och för ett par veckor sen fick han något "ryck" igen... misstänkt för skadegörelse. Under fyllan.

Och nu vill ju såklart socialtjänsten prata med oss alla och erbjuda stöd för min man. Och innan helgen fick han återfall igen men då valde han att självmant åka in till psyket och få hjälp och när han kom hem sa han att han ska få börja med antabus och samtal.

Alltså, HUR kan det gå så snett? Detta är inget jag känner igen sen tidigare. Han vet själv inte varför han mår dåligt...fattar inget.

Vad kommer soc göra?

• Svar på tråden Alkohol
  • Anonym (Kvinna 39)

Soc kommer inte göra någonting om din man inte är frivillig men de brukar kunna erbjuda samtalsstöd och liknande, jag är tyvärr inte så insatt i den biten.

Nu vet jag inte hur gammal din man är men det låter som en livskris som han brottas med på något plan. Jag skulle starkt rekommendera samtal hos kurator för att börja nysta upp vad det kan vara som påverkar honom.

Lycka till båda två!

• Maja88
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-11-08 21:35:04 följande:

Soc kommer inte göra någonting om din man inte är frivillig men de brukar kunna erbjuda samtalsstöd och liknande, jag är tyvärr inte så insatt i den biten.

Nu vet jag inte hur gammal din man är men det låter som en livskris som han brottas med på något plan. Jag skulle starkt rekommendera samtal hos kurator för att börja nysta upp vad det kan vara som påverkar honom.

Lycka till båda två!

Han är snart 40 år. Det är MYCKET som har hänt i år, att vi ens står upp är ett mirakel ens.

Så mycket möjligt att det är en livskris han går igenom nu.

Ja,soc vill ju träffa oss alla och som jag förstod det så vill dom erbjuda råd och stöd. Men vet inte vad för stöd det är dom erbjuder.
  • Anonym (AA)

Fick ett återfall?

Han är missbrukare och gör som missbrukare gör.

(Uppväxt med alkohol och våld. Kvinna 55)

• Maja88
    Anonym (AA) skrev 2021-11-09 09:41:06 följande:

Fick ett återfall?

Han är missbrukare och gör som missbrukare gör.

(Uppväxt med alkohol och våld. Kvinna 55)

Han var nykter i flera år och sen flyttade vi och han blev såhär efteråt. Hur kan det slå slint bara sådär?
  • Anonym (Kvinna 39)
    Maja88 skrev 2021-11-09 09:56:17 följande:
    Han var nykter i flera år och sen flyttade vi och han blev såhär efteråt. Hur kan det slå slint bara sådär?
    Men vad menar du där? Var han verkligen missbrukare förut eller var han bara nykter ändå för att han kände för det? För har han varit missbrukare förut så kan precis vad som helst utlösa ett återfall, det kan vara rena skitsaker verkligen.
  • Anonym (AA)
    Maja88 skrev 2021-11-09 09:56:17 följande:

Därför att han är missbrukare. Varje dag livet ut oavsett om det händer bra eller dåliga saker runt om. Det kommer alltid finnas anledningar att ta ett återfall.

Det är ingen mening att försöka förstå eller bädda för att det inte ska ske igen

Det enda man kan göra som anhörig är att bestämma om man tänker fortsätta att leva med det eller inte.

Medberoendet är starkt och man kanske tror att man hjälper missbrukaren när man istället stjälper.
  • Anonym (Fl)

Varför flyttade ni? Ville han flytta? Tänkte att han efter flytt fick återfall..

För hans del verkar det som flytten inte alls var en sådan bra idé.

• Anonym (AA)
    Anonym (Fl) skrev 2021-11-09 11:24:57 följande:

Varför flyttade ni? Ville han flytta? Tänkte att han efter flytt fick återfall..

Det har inget med flytt att göra. Folk flyttar varje dag utan att kaosa som han gjort fyra ggr nu. Rattfylla, skadegörelse....

En missbrukare får inte återfall....det är inte något som bara råkar bli.... Alla är nyktra när de öppnar dörren till Systemet. Far hem. Öppnar flaskan. Dricker. Man har inte plötsligt 5 öl i sig och inte vet hur det gått till.

Ett återfall tar man och det är ett medvetet beslut men man struntar i konsekvenserna. Hjärnan är "kidnappad"

Därför kan man supa bort familj, arbete och tillslut livet.
  • Anonym (Fl)
    Anonym (AA) skrev 2021-11-09 11:38:26 följande:

Det har inget med flytt att göra. Folk flyttar varje dag utan att kaosa som han gjort fyra ggr nu. Rattfylla, skadegörelse....

En missbrukare får inte återfall....det är inte något som bara råkar bli.... Alla är nyktra när de öppnar dörren till Systemet. Far hem. Öppnar flaskan. Dricker. Man har inte plötsligt 5 öl i sig och inte vet hur det gått till.

Ett återfall tar man och det är ett medvetet beslut men man struntar i konsekvenserna. Hjärnan är "kidnappad"

Något gjorde iaf att det triggade igång detta nu. Om han lyckats vara nykter länge och det sedan slår slint så handlar det ju om något som han antagligen inte tog så bra innerst inne.
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (AA) skrev 2021-11-09 11:38:26 följande:

Det är just det som är återfallet.

Du ska inte tro att en missbrukare som precis gett upp för ett återfall traskar glad i hågen in på systemet.

Och en händelse kan visst trigga igång ett återfall.
  • Maja88
    Anonym (Fl) skrev 2021-11-09 11:24:57 följande:

Vi ville testa på nytt ställe. Han sa DÅ att han ville flytta och verkade trivas första månaderna men han hatar detta ställe nu, säger han.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Fl) skrev 2021-11-09 11:45:16 följande:

Något gjorde iaf att det triggade igång detta nu. Om han lyckats vara nykter länge och det sedan slår slint så handlar det ju om något som han antagligen inte tog så bra innerst inne.

Eller äntligen en ursäkt att "må dåligt" och fly in i spriten.

Man kan även planera och "förtidsnjuta" av ett återfall flera månader i förväg.

Elle så drabbas man av högmod. "Nu kan jag kontrollera mig, en öl bara till maten klarar jag. "Varför ska inte jag kunna ta en öl på firmafesten som de andra gör?"

Stora förändringar kan vara en prövning men det är ändå bara en ursäkt.

Är man nykter flera år är risken ännu större att man tror att man är "botad"

Det är mindre risk i en ny nykterhet att man vågar testa sig själv.
  • Maja88
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-11-09 10:30:36 följande:

Men vad menar du där? Var han verkligen missbrukare förut eller var han bara nykter ändå för att han kände för det? För har han varit missbrukare förut så kan precis vad som helst utlösa ett återfall, det kan vara rena skitsaker verkligen.

Fram till slutet av 2013 drack han mer än vad man ska. Var ofta full men gjorde ändå aldrig sånahär dumheter,men när han drack så drack han tills han blev aspackad.

Sen var han nykter från 2014 fram tills i sommar, i år.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Maja88 skrev 2021-11-09 11:54:05 följande:
    Vi ville testa på nytt ställe. Han sa DÅ att han ville flytta och verkade trivas första månaderna men han hatar detta ställe nu, säger han.
    Tänk också på att alkoholister gärna skyller ifrån sig, på andra människor eller på omständigheter. En sån sak kan alltså vara vad han skulle kunna ange som orsak att han börjat dricka igen. Men det spelar ingen roll. Man måste lära sig hantera situationer utan alkohol, så han kanske behöver gå i terapi och lära sig det då.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Anhörig) skrev 2021-11-09 11:53:27 följande:

Det är just det som är återfallet.

Du ska inte tro att en missbrukare som precis gett upp för ett återfall traskar glad i hågen in på systemet.

Och en händelse kan visst trigga igång ett återfall.

Jag tvivlar på att någon missbrukare är "glad i hågen". Personen går trots allt dit och köper sin drog.
Svar på tråden Alkohol