• Anonym (Undra­r)
    Tue 9 Nov 2021 18:54
    3865 visningar
    18 svar
    18
    3865

    Vad led min morbror av för sjukdom?

    Jag undrar vad min morbror kan ha lidit av för sjukdom?

    Han hade ett enormt behov av sömn. Efter jobbet (han arbetade alltid heltid) åt han, sedan sov han. Hela helgerna sov han och gick bara upp för att äta.

    Den enda gången han gjorde något annat än att jobba-äta eller sova var när han hade sommarsemester. Han sov bort den första veckan kanske, men sedan piggnade han till, och återstående av semestern hälsade han på släkt och vänner, åkte på utflykter, grillade, var social och som en normal människa. Sov 7-8 timmar/natt istället för 14. En väldigt trevlig gubbe var han då. Inte för att han var otrevlig under resten av tiden, utan bara konstant trött och sov. 

    Efter sommarsemestern föll han fort tillbaks till att sova bort 14 timmar av dygnet. Tydligt tog arbetet precis all hans energi, för han orkade inget annat i livet. Han hade ett helt vanligt jobb, körde matvagnar i lastbil från något centralkök ut till olika ålderdomshem och dagis.

    Han dog rätt hastigt bara två månader innan han skulle gå i pension vilket han hade sett fram emot. Så i stort sett hela livet. sova och jobba, orkade inget mer.

    Vad kan han ha lidit av som alltid var så trött och behövde sova så mycket?

  • Svar på tråden Vad led min morbror av för sjukdom?
  • Anonym (Ann)
    Tue 9 Nov 2021 20:05
    #1

    Skulle gissa på ångest

  • Tue 9 Nov 2021 20:09
    #2

    Han kanske var hjärntrött? Då måste man vila mycket efter ansträngning. Vissa sover, andra ägnar sig åt lugna aktiviteter.

  • Anonym (Teddy­)
    Tue 9 Nov 2021 20:25
    #3
    +1

    Autism?

  • Tue 9 Nov 2021 20:30
    #4

    Folsyrabrist, hade jag och då sov jag upp mot 16 h per dygn och endå aldrig utvilad. Blev deprimerad tillslut av det. Men nu mår jag bra och även mitt hårsvall är tillbaka.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 9 Nov 2021 20:46
    #5
    race race skrev 2021-11-09 20:09:19 följande:

    Han kanske var hjärntrött? Då måste man vila mycket efter ansträngning. Vissa sover, andra ägnar sig åt lugna aktiviteter.


    Tack, skall läsa på om det.
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-09 20:25:36 följande:

    Autism?


    Kanske, han var rätt kufisk (men snäll). Han var även rätt ensam, han träffade ett par kvinnor i livet, då just under sommarsemestern (då han var "normal" ett par veckor) men det tog slut rätt fort efter. Kanske 4 st olika, vad hon vet enligt mamma vilket inte kanske är särskilt mycket från 25 nånstans (första) upp till 65.
    Fotella skrev 2021-11-09 20:30:56 följande:

    Folsyrabrist, hade jag och då sov jag upp mot 16 h per dygn och endå aldrig utvilad. Blev deprimerad tillslut av det. Men nu mår jag bra och även mitt hårsvall är tillbaka.


    Intressant! Skall läsa på om det med! Tack!

  • Tue 9 Nov 2021 21:14
    #6

    Hade han en fru?

  • Anonym (A)
    Tue 9 Nov 2021 21:16
    #7

    Svårt att säga

  • Anonym (hallå­?)
    Tue 9 Nov 2021 21:26
    #8
    -1

    Ja om han inte sökte läkare för det där så måtte han i alla fall ha varit rätt dum.

    Men tyvärr är ju många män det när det gäller hälsa.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 9 Nov 2021 21:34
    #9
    +1
    Drottningen1970 skrev 2021-11-09 21:14:26 följande:

    Hade han en fru?


    Nej, ingen fru, inga barn. Han hade ett par väldigt korta romanser med väldigt få kvinnor.

    Kommer ihåg att han var på besök över julen och liknande, gick upp och åt, sov, åt, sov. "Ni får ursäkta mig men jag känner mig trött" Just sommartid, när han hade längre semester var han "sig själv" eller så var den där trötte "han själv".

    Då tog han med mig till havet, vi åkte till high Chaparall, marstrand, Fredrikshamn, Liseberg, Borås djurpark, skara sommarland och massa grejer som han verkade tycka var precis lika roligt som mig själv. "Det är mest för min skull. Man ser ju ut som en kuf om man åker hit ensam utan barn" kunde han säga. Morsan blev glad, fick hon hitta på grejer själv, gå på dejt eller vad hon nu gjorde.
  • Anonym (Teddy­)
    Tue 9 Nov 2021 23:37
    #10
    Anonym (Undrar) skrev 2021-11-09 21:34:47 följande:

    Nej, ingen fru, inga barn. Han hade ett par väldigt korta romanser med väldigt få kvinnor.

    Kommer ihåg att han var på besök över julen och liknande, gick upp och åt, sov, åt, sov. "Ni får ursäkta mig men jag känner mig trött" Just sommartid, när han hade längre semester var han "sig själv" eller så var den där trötte "han själv".

    Då tog han med mig till havet, vi åkte till high Chaparall, marstrand, Fredrikshamn, Liseberg, Borås djurpark, skara sommarland och massa grejer som han verkade tycka var precis lika roligt som mig själv. "Det är mest för min skull. Man ser ju ut som en kuf om man åker hit ensam utan barn" kunde han säga. Morsan blev glad, fick hon hitta på grejer själv, gå på dejt eller vad hon nu gjorde.


    Vilken härlig relation ni verkar ha haft trots att den mest varade över semestern.
  • Anonym (Också lite trött)
    Tue 9 Nov 2021 23:45
    #11

    Tänkte som förra inlägget, att ni verkar ha haft en fin relation. Så synd att han inte fick njuta av pensionen och inte orkade vara vaken längre än under semestern...

    Känner mig lite så ibland. Sover dock inte, men är inte fullt ut mig själv. Är man men har hypotyreos, vilket är underproduktion av hormonet som bildas i sköldkörtleln. Äter Levaxin (men inte helt säker på att det hjälper, åtminstone inte fullt ut). Något sånt kanske. Väldigt tröttande om obehandlad och underproduktionen är kraftig...

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Wed 10 Nov 2021 00:00
    #12
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-09 23:37:57 följande:
    Vilken härlig relation ni verkar ha haft trots att den mest varade över semestern.
    Anonym (Också lite trött) skrev 2021-11-09 23:45:43 följande:

    Tänkte som förra inlägget, att ni verkar ha haft en fin relation. Så synd att han inte fick njuta av pensionen och inte orkade vara vaken längre än under semestern...

    Känner mig lite så ibland. Sover dock inte, men är inte fullt ut mig själv. Är man men har hypotyreos, vilket är underproduktion av hormonet som bildas i sköldkörtleln. Äter Levaxin (men inte helt säker på att det hjälper, åtminstone inte fullt ut). Något sånt kanske. Väldigt tröttande om obehandlad och underproduktionen är kraftig...





    Ja. Det var den. Hittade på kanske 3-4 olika grejer varenda sommar jag och han. Olika ställen han ville besöka.
  • Anonym (NPF)
    Wed 10 Nov 2021 12:38
    #13

    Din morbror levde sitt liv på samma vis som jag gör. Jag har ADD.

    Att jobba dränerar mig fullständigt och jag måste vila och sova då jag inte är på jobbet, det finns inget utrymme för något roligt. På semestern lever jag mitt riktiga liv, det liv jag vill och har ork till att leva.

    När man har ADD så har man lättare för att prestera när det gäller något man är intresserad av, tex vad gäller de grejer man gör på semestern. Att jobba, dvs att göra något som man egentligen inte är så värst intresserad av medför att energin fullkomligt dräneras. Det är så sorgligt detta, att leva såhär. Var din morbror också en varm människa med hög empati, lätt att få "kontakt" med? För sådan är jag.

    Så orättvist att han dog innan han fick bli pensionär. Jag räknar också dagarna till pensionen, har dock över 20 år kvar. En enda lång transportsträcka är det :(

    Vad dog din morbror av?

  • Anonym (.)
    Wed 10 Nov 2021 12:41
    #14
    Anonym (NPF) skrev 2021-11-10 12:38:08 följande:

    Din morbror levde sitt liv på samma vis som jag gör. Jag har ADD.

    Att jobba dränerar mig fullständigt och jag måste vila och sova då jag inte är på jobbet, det finns inget utrymme för något roligt. På semestern lever jag mitt riktiga liv, det liv jag vill och har ork till att leva.

    När man har ADD så har man lättare för att prestera när det gäller något man är intresserad av, tex vad gäller de grejer man gör på semestern. Att jobba, dvs att göra något som man egentligen inte är så värst intresserad av medför att energin fullkomligt dräneras. Det är så sorgligt detta, att leva såhär. Var din morbror också en varm människa med hög empati, lätt att få "kontakt" med? För sådan är jag.

    Så orättvist att han dog innan han fick bli pensionär. Jag räknar också dagarna till pensionen, har dock över 20 år kvar. En enda lång transportsträcka är det :(

    Vad dog din morbror av?


    Förlåt, men varför byter du inte jobb till något du tycker är riktigt roligt då? Det låter så tråkigt att leva sitt liv på detta sätt? Varför accepterar du det?
  • Anonym (NPF)
    Wed 10 Nov 2021 13:13
    #15
    Anonym (.) skrev 2021-11-10 12:41:54 följande:
    Förlåt, men varför byter du inte jobb till något du tycker är riktigt roligt då? Det låter så tråkigt att leva sitt liv på detta sätt? Varför accepterar du det?
    Ja det är fruktansvärt tråkigt :( har tyvärr ingen möjlighet att försörja mig inom mitt intresse. Jag har intelligensen, men dock inte den uthållighet som krävs för att fullfölja studierna. Jag kan alltså inte nå dit jag vill pga av min ADD. Jag har även påfallande drag av Autism nivå 1. Jag har så mycket inom mig som aldrig kommer att komma till sin rätt i det här livet. Det är svårt att förstå om man inte har fått uppleva det här själv.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Wed 10 Nov 2021 15:52
    #16
    +1
    Anonym (NPF) skrev 2021-11-10 12:38:08 följande:

    Din morbror levde sitt liv på samma vis som jag gör. Jag har ADD.

    Att jobba dränerar mig fullständigt och jag måste vila och sova då jag inte är på jobbet, det finns inget utrymme för något roligt. På semestern lever jag mitt riktiga liv, det liv jag vill och har ork till att leva.

    När man har ADD så har man lättare för att prestera när det gäller något man är intresserad av, tex vad gäller de grejer man gör på semestern. Att jobba, dvs att göra något som man egentligen inte är så värst intresserad av medför att energin fullkomligt dräneras. Det är så sorgligt detta, att leva såhär. Var din morbror också en varm människa med hög empati, lätt att få "kontakt" med? För sådan är jag.

    Så orättvist att han dog innan han fick bli pensionär. Jag räknar också dagarna till pensionen, har dock över 20 år kvar. En enda lång transportsträcka är det :(

    Vad dog din morbror av?


    Han dog av stroke. Hade haft småstrokes "tior"(heter det tydligen) innan.

    kollegor gillade honom. Alla gillade honom. Han hade även humor. Lätt att få kontakt med, rätt intensiv (skarp kontrast mot sömnen) "dampig" uttryckte mamma det. (dampig som i damp=adhd). Barn gillade honom. Inte bara jag, mina kompisar med.
  • KKarat­e
    Wed 10 Nov 2021 16:56
    #17
    -1

    Massvis med korkade inlägg i tråden.

    "JAG VET VAD DET ÄR!"

    Nej det vet du inte!

    Inte jag heller som är medicinsk forskare (doktor) vet vad det var för fel på honom. Det kan varit en plethora av sjukdomstillstånd som orsakat hans trötthet. Allt från aneurysm i hjärnan, till dåligt hjärta, till reumatism, till MB Chron, till psykisk nedstämdhet, till inflammation i nerverna, till dåliga blodfetter/atheroskleros, till ja vad fan exakt som helst.

    Intressant i sammanhanget är väl obduktionsprotokollet som gjorts. Där dog han i alla fall av något som eventuellt kan antyda vad han hade för problem i livet. Tycker dock ett sådant öde är ganska tragiskt, speciellt om han såg fram emot pensionen att bara blivit berövad detta.

  • Anonym (Teddy­)
    Wed 10 Nov 2021 18:20
    #18
    KKarate skrev 2021-11-10 16:56:44 följande:

    Massvis med korkade inlägg i tråden.

    "JAG VET VAD DET ÄR!"

    Nej det vet du inte!

    Inte jag heller som är medicinsk forskare (doktor) vet vad det var för fel på honom. Det kan varit en plethora av sjukdomstillstånd som orsakat hans trötthet. Allt från aneurysm i hjärnan, till dåligt hjärta, till reumatism, till MB Chron, till psykisk nedstämdhet, till inflammation i nerverna, till dåliga blodfetter/atheroskleros, till ja vad fan exakt som helst.

    Intressant i sammanhanget är väl obduktionsprotokollet som gjorts. Där dog han i alla fall av något som eventuellt kan antyda vad han hade för problem i livet. Tycker dock ett sådant öde är ganska tragiskt, speciellt om han såg fram emot pensionen att bara blivit berövad detta.


    Korkad kan du vara själv.

    Jag tycker inte det är nån som har sagt: JAG VET VAD DET ÄR! Folk kommer med förslag. Endast förslag.

    Det du säger om obduktionsprotokollet är intressant. Du får gärna utveckla vad hans stroke antyder att han hade för problem. Det kan nog intressera ts. Om du kan hålla en trevlig ton det vill säga.
Svar på tråden Vad led min morbror av för sjukdom?