Anonym (Dilemmatjej) skrev 2021-11-11 13:46:59 följande:
Jag känner honom visst, sen flera år tillbaka.
Har aldrig känt med min man att han varit mitt livs kärlek.
Men varför gifte du dig med honom då?
Låt mig gissa, du ville ha en familj och han var bra nog (då). Nu har ni tre barn ihop och du har tröttnat på honom trots (pga?) hans goda sidor. Du skulle kanske ha tröttnat även om han en gång var ditt livs kärlek. Ingen är lika spännande efter flera år. Om du bryter upp och blir ihop med kollegan, så kan du vara lika trött på honom om några år. Eller han på dig.
Tror du att kollegan skulle bli en bra bonusfar? Har han inga barn själv är det risk för att han ser dina barn som störiga och störande och barnen ogillar honom. Vill han ens flytta ihop med dig, han kanske bara vill ha en kort kärleksaffär eller en KK?
Hursomhelst, din kollega är inte en på miljonen. Snarare den klassiska flykten.
Det självklara svaret är att först satsa på ditt äktenskap. Gå ensam i terapi eller gå i parterapi. Berätta för din man att du inte tänder på honom mer och funderar p skilsmässa, så blir han kanske mer intresserad av att gå i parterapi. Du behöver inte berätta om kollegan.
Om det trots terapi visar sig att din kärlek dött (fanns den ens från början?) och ingen attraktion alls, så bryt upp ur äktenskapet och låt barnen leva varannanveckas liv. Men räkna inte med att kollegan känner lika starkt som du eller vill bli bonuspappa.