• Thu 11 Nov 2021 13:11
    4483 visningar
    8 svar
    8
    4483

    19 åring bor hemma

    Vid skilsmässa säger fd att 19 åring ska bo kvar hemma med mig.

    Så länge 19åringen bor hemma - tycker jag att barnförsäkring som uppgår till 25 år - ska föräldrarna dela på det oavsett lön eller inte, samtidigt som han söker lägenhet.  Inga problem säger fd.

    Men moraliskt sett - borde fd  inte hjälpa till på nåt sätt mer med ekonomin - då menar jag liksom att det är mer jag som har ansvar för honom i hemmet trots barnet kan betala del av hyran, el  o maten men " fd överlämnar ansvaret " till mig och "fd är fri" från allt ansvar.. 

    Hur ser ni på det?? Jag vet inte själv hur man ska göra, samtidigt som man inte vill "bråka" med fd. Även om fd lämnat allt över till mig.
    Jag är inte ute efter pengar men det känns inte rätt på något sätt att fd bara lämnar över allt på mig för barnet om ni förstår vad jag menar?? 

  • Svar på tråden 19 åring bor hemma
  • Thu 11 Nov 2021 13:14
    #1

    Eftersom man har försörjningsplikt medan ens barn går i gymnasiet så kan det vara läge att prata om den biten ja. Samma summa som exet skulle ha betalat om hen hade varit omyndig.

  • Thu 11 Nov 2021 13:16
    #2

    Generellt är det ju så: Bor barn bara hos en förälder så ska den andra föräldern betala underhåll. Jag tycker det är lite pinsamt att hon inte erbjuder det. Eller tänker hon att sonen ändå kommer att jobba nu och då kan bidra med en slant så att du inte behöver bekosta det? 

  • Thu 11 Nov 2021 13:21
    #3

    Om barnet går i gymnasium så är föräldrarna underhållsskyldiga. Annars finns det inga juridiska skyldigheter. Det jag tänker som förälder till en snart 18 åring är att jag alltid ställer upp för mitt barn, mitt hem är hans hem oavsett hur gammal han är. Om det finns en förälder med i bilden som inte ställer upp på samma sätt så märker ju barnen det och det påverkar deras relation negativt. Där tänker jag att den föräldern får skylla sig själv när den går miste om sitt eget barns liv och den relation de kunde haft. Dåligt av den föräldern men inget man kan påverka och finns som sagt inga juridiska skyldigheter.

  • Thu 11 Nov 2021 13:23
    #4

    Han får lön varje månad , har tagit studenten, har ett arbet men inte så stor lön än. 
    Betalar en liten del av lönen än så länge och liten del av maten också.

  • Thu 11 Nov 2021 14:35
    #5

    Hur mycket jobbar ungdomen? Han letar väl heltidsjobb eller fortsatta studier?

  • Magica­l
    Thu 11 Nov 2021 14:41
    #6
    Hjärtat65 skrev 2021-11-11 13:23:36 följande:

    Han får lön varje månad , har tagit studenten, har ett arbet men inte så stor lön än. 
    Betalar en liten del av lönen än så länge och liten del av maten också.


    Då får sonen själv bidra till sitt uppehälle. Har man tagit studenten osv så räknas man som ett eget hushåll så att säga. 

    Det är du och sonen som får komma överens om hur mycket som ska betalas. Trist om den andra föräldern inte villd bidra men kanske kan bidra genom att ge pengar direkt till sonen, om det känns bättre? 

    Vi har en 19-åring boende hos oss (mitt bonusbarn) , som har jobb nu. Bidrar med pengar till maten, och det får räcka. 
  • Thu 11 Nov 2021 14:48
    #7
    Hjärtat65 skrev 2021-11-11 13:23:36 följande:

    Han får lön varje månad , har tagit studenten, har ett arbet men inte så stor lön än. 
    Betalar en liten del av lönen än så länge och liten del av maten också.


    Ok, nej med de förutsättningarna har den andra föräldern ingen skyldighet att bidra. Du har en fristående vuxen boende hos dig och eftersom han jobbar är det helt rimligt att han betalar för sig också, precis som han gör nu.
  • Thu 11 Nov 2021 21:53
    #8

    Ja han bidrar lite här hemma så det är inga problem.

    Jag hoppas att han bidrar något emellanåt förutom när han bjuder barnet på mat när de träffas men det blir inte så ofta?

Svar på tråden 19 åring bor hemma