Treåring sent tal - diagnos
Hej!
Jag måste bara få skriva av mig lite angående min son och hans utvecklingssvårigheter och höra lite utomstående tankar som inte bara är "det lossnar säkert snart" som jag ofta får höra från bekanta i all välmening. Kanske är det någon som haft barn med liknande problematik - eller känner igen från något annat håll. Min son är iaf hur härlig som helst, nästan alltid glad, kramig och gosig, även mycket bestämd och envis, fyller tre år nästa vecka. Han har lite problem med språkutvecklingen, iaf talet, förståelsen upplever jag är bra, men är säkert också svårare att bedöma. Han språkscreenades vid 2,5, jag lyfte redan då att jag tyckte att jag såg försening, men BVC tyckte att han låg inom normalspannet, likaså den logoped jag pratade med via telefon där jag själv beskrev hans nivå, att det var sent, men fortfarande inte avvikande. Sedan dess har han gått framåt mycket, men är fortfarande långt efter många i samma ålder.
Nu har förskolan lyft att de är mycket oroliga över hans språk och att de också ser annan beteendeproblematik, som jag inte har reagerat över hemma.
En beskrivning av hans nivå (förövrigt är vi en tvåspråkig familj, så han har två språk runt sig hela tiden och blandar ord mellan de två):
Bygger satser med de ord han har, dock saknas det mycket för att få ihop hela korrekta meningar. Exempel är ?bil blå momo? = mormors blå bil, ?Ä min sko mamma? = Var är mina skor mamma?
Kan färger (inte alla, men de flesta, gör tecken för en del)
Kan tala om vad han heter plus namnet på alla i sin familj, har benämningar på farmor och farfar, mormor och morfar, kusiner och morbröder, fastrar etc
Har fler ord än vad jag kan hålla koll på i sitt förråd, dock med otydligt eller felaktigt uttal, eller rena "hitte-på-ord" som cuacka (groda), ho-ho (tomte) mm
Har börjat använda adjektiv i större utsträckning, som färger, samt stor eller liten, dum mm
Förstår uppmaningar, t ex ?gå och hämta din pyjamas, den ligger i tvättstugan? eller ?hämta smöret i kylskåpet och en kniv i lådan?, ?kasta den här i soporna i köket? etc
Pekar ut kroppsdelar och andra föremål i hemmet utan minsta tvekan.
Koncentrerar sig bra hemma, går bra att läsa bok, lägga pussel, bygga lego, enklare spel, rita, titta på TV mm. Går bra både tillsammans med vuxen och själv.
Enligt förskolan svårt att koncentrera sig, blir lätt störd, vill oftast inte delta i samling, blir lätt mycket spring.
Leker låtsaslekar själv eller tillsammans med oss hemma (kör bilar, leker att andra saker är bilar som han kör med, matar dockor, gömmer sig och låtsas att det finns något läskigt monster etc). Leker tillsammans med andra barn, dock mycket spring, tagare, gör lika etc. Samspelar mycket och leker tillsammans med storasyster. Söker gärna kontakt med andra barn på lekplatser etc och kommer oftast bra överens med dessa. Förskolan säger att han leker mer "bredvid-lek"
Om någon har orkat läsa ända hit skulle jag vara så tacksam för lite tankar <3