• Fiiaaa

    Treåring sent tal - diagnos

    Hej!
    Jag måste bara få skriva av mig lite angående min son och hans utvecklingssvårigheter och höra lite utomstående tankar som inte bara är "det lossnar säkert snart" som jag ofta får höra från bekanta i all välmening. Kanske är det någon som haft barn med liknande problematik - eller känner igen från något annat håll. Min son är iaf hur härlig som helst, nästan alltid glad, kramig och gosig, även mycket bestämd och envis, fyller tre år nästa vecka. Han har lite problem med språkutvecklingen, iaf talet, förståelsen upplever jag är bra, men är säkert också svårare att bedöma. Han språkscreenades vid 2,5, jag lyfte redan då att jag tyckte att jag såg försening, men BVC tyckte att han låg inom normalspannet, likaså den logoped jag pratade med via telefon där jag själv beskrev hans nivå, att det var sent, men fortfarande inte avvikande. Sedan dess har han gått framåt mycket, men är fortfarande långt efter många i samma ålder. 

    Nu har förskolan lyft att de är mycket oroliga över hans språk och att de också ser annan beteendeproblematik, som jag inte har reagerat över hemma. 


    En beskrivning av hans nivå (förövrigt är vi en tvåspråkig familj, så han har två språk runt sig hela tiden och blandar ord mellan de två):

    Bygger satser med de ord han har, dock saknas det mycket för att få ihop hela korrekta meningar. Exempel är ?bil blå momo? = mormors blå bil, ?Ä min sko mamma? = Var är mina skor mamma?  


    Kan färger (inte alla, men de flesta, gör tecken för en del)


    Kan tala om vad han heter plus namnet på alla i sin familj, har benämningar på farmor och farfar, mormor och morfar, kusiner och morbröder, fastrar etc


    Har fler ord än vad jag kan hålla koll på i sitt förråd, dock med otydligt eller felaktigt uttal, eller rena "hitte-på-ord" som cuacka (groda), ho-ho (tomte) mm


    Har börjat använda adjektiv i större utsträckning, som färger, samt stor eller liten, dum mm


    Förstår uppmaningar, t ex ?gå och hämta din pyjamas, den ligger i tvättstugan? eller ?hämta smöret i kylskåpet och en kniv i lådan?, ?kasta den här i soporna i köket? etc


    Pekar ut kroppsdelar och andra föremål i hemmet utan minsta tvekan.


    Koncentrerar sig bra hemma, går bra att läsa bok, lägga pussel, bygga lego, enklare spel, rita, titta på TV mm. Går bra både tillsammans med vuxen och själv. 


    Enligt förskolan svårt att koncentrera sig, blir lätt störd, vill oftast inte delta i samling, blir lätt mycket spring.


    Leker låtsaslekar själv eller tillsammans med oss hemma (kör bilar, leker att andra saker är bilar som han kör med, matar dockor, gömmer sig och låtsas att det finns något läskigt monster etc). Leker tillsammans med andra barn, dock mycket spring, tagare, gör lika etc. Samspelar mycket och leker tillsammans med storasyster. Söker gärna kontakt med andra barn på lekplatser etc och kommer oftast bra överens med dessa. Förskolan säger att han leker mer "bredvid-lek"

    Om någon har orkat läsa ända hit skulle jag vara så tacksam för lite tankar <3

  • Svar på tråden Treåring sent tal - diagnos
  • Trippelmamma76

    Det är inte vad du vill höra, men jag tänker nog att han bara är sen ändå. Låter inte särskilt avvikande när du beskriver omständigheterna tycker jag. Men jag skulle såklart behöva träffa barnet för att bilda mig en uppfattning. Positivt att han förstår såpass mycket. Använder ni teckenstöd (apropå att han använder tecken för vissa ord)?

  • Jag är bara jag

    Jag tycker Bvc har ett ganska brett spann för vad de räknar som normalt. Var det 10 ord vid 1,5? Efter det kollar de mer just vad de förstår och inte själva ordförrådet eller uttalet. Att inte ha orden i rätt ordning och med fel uttal är helt normalt i den åldern. 
    Vissa barn är sena utan att nåt är fel. Min ena farbror sa tydligen knappt nåt före 2 och gick inte förrän vid drygt 1,5 heller. Han blev helt normal. Men man får förstås hålla lite koll. Kanske köra med stödtecken? Läsa mycket, prata mycket. Kolla med Bvc igen och kanske gå på ett besök hos logoped så de själva får höra. Hans hittepåord som du säger var ju ändå logiska. Glad  

  • Fiiaaa

    Tack för era svar.

    Ja vi har börjat lite smått att använda tecken som stöd och de tar han till sig jättefort. Jag tycker däremot att det kan vara lite svårt att hitta och komma ihåg rätt tecken så att det blir naturligt så det är mitt eget fel att vi inte använder det ännu mer. Det var faktiskt ganska kul, ikväll när jag frågade om han ville ta på sig pyjamas så sade han ?jaa blå? och gjorde tecknet för robot. Och han har en pyjamas som är blå och har robotar på. Vi har aldrig pratat om att det är robotar på den, men det hade han tydligen registrerat och kom ihåg och kunde förmedla. Så det är kul att se att han använder tecken när inte orden räcker till.

    Vi ska till BVC nästa vecka, så jag ska bolla med dem där igen och försöka få remiss till

    Logoped. Jag ville ha det redan vid 2,5 men sköterskan övertygade mig om att han var helt och hållet inom normalspannet för sin ålder, så jag fick nöja mig med en telefontid med logoped som inte heller tyckte att det fanns så mycket anledning till oro, men gav tips om språklekar och tecken mm.

    Jag frågade även förskolan vid utvecklingssamtalet i juni och då verkade de helt oförstående till frågan om de inte tänkt på att han är lite sen med språket. Och han har verkligen tagit stora kliv sedan dess, så jag blev lite förvånad över att de plötsligt är ?väldigt oroliga? några månader senare. Är såklart också lite oroad över beteendeproblematiken som de lyfter. Han kanske har lite drag av adhd, typ impulsstyrd och svårt att fokusera när det är för mycket som stör runt omkring, men å andra sidan ska han ju precis fylla tre bara, så jag tänker att det måste vara svårt att veta vad som bara är omognad?

  • Jemp

    Iom att förskolan uttrycker oro hade jag velat diskutera det med bvc. Spring i benen kan ju absolut vara fullt normalt men det normalspannet bör ju även förskolan ha med sig.

    Förskolor ska väl dessutom ha specialpedagog? Kan denne kopplas in?

    Gällande språket är ditt barn mycket längre fram än min yngsta var vid sin treårsdag. Nu har det lossnat och hon är nog nästan på samma nivå som din vid 3.5

    Både bvc och logoped (förskolan har inte alls varit oroliga) har lagt tonvikt på att hon förstår och att hon har ett intresse av kommunicera (peka/tecken/ljud osv) även om det inte var just tal. Därför ingen anledning till oro. Visst, hon är sen men troligen inte mer än så. Vi blev uppmuntrade att använda tecken och gärna fler i varje mening. (Läsa och prata med barnet var andra tips men det är ju standard).

  • Fiiaaa

    Tack för era svar! Skönt att höra att vi inte är ensamma med ett barn som är lite sen i talutvecklingen.

    Nu har jag både haft ett möte med förskolan för att försöka förstå lite bättre vad de menar. Tyvärr verkar ansvarig pedagog inte riktigt veta själv utan svamlar mest och hennes kollega får rycka in och svara i hennes ställe. Oavsett träffade jag sedan BVC, som mest såg förvånad ut när jag beskrev det de sagt på förskolan, och sade att det låter som vilken normal treåring som helst.

    Angående språket var det första BVC-sköterskan sa ?wow, vad han har utvecklats mycket sedan sist? och ?jag hör ju direkt att han sätter ihop fraser med 3-4 ord?. (På förskolan hävdade ansvarig pedagog att han inte sätter ihop ord alls, vilket jag naturligtvis vet är fel, och nu i efterhand undrar jag mest hur lyhörd pedagogen egentligen är när BVC kan höra det på fem minuter). Vi fick ändå en remiss till logoped, men där sköterskan varnade för att den kan bli avslagen med tanke på att han utvecklas så mycket och fortfarande bara är tre år. Att det viktigaste i det här läget är att han förstår och visar vilja att kommunicera och det är det inga tveksamheter om alls.

    Såhär efter hela svängen känner jag mig ärligt talat mest besviken på förskolan. Jag hade förväntat mig ett proffsigare och mer genomtänkt förhållningssätt av en högskoleutbildad pedagog.

    Nu hoppas jag oavsett att vi får komma till logoped och där kanske hen kan avgöra om det verkar finnas behov för vidare remittering och utredning i så fall.

Svar på tråden Treåring sent tal - diagnos