• Anonym (Ledsen bonus mamma)

Barnuppfostran.

Hej.

Har en bonus barn på 9 år. Kom in i hans liv när han var 4. Allting har gått väldigt bra, kommit in i familjen och vi alla har en fin relation. Barnet bor varannan helg hos oss. Men senaste året har barnet blivit så sur och tvär, rent av oförskämd och uppkäftig både mot mig och hans pappa, mot sin farmor och alla vuxna runt om kring oss. Jag som alltid har haft ett enormt tålamod och är väldigt pedagogisk har totalt ledsnat ur. För pappan i fråga låter honom bete sig hur han vill, han låter honom alltid få sin vilja igenom för att han inte orkar höra gnäll eller se honom sur. Vilket resulterar i ett ännu värre beteende ? Jag försöker prata med honom om att behandla barnet på detta vis kommer bara göra problemet värre och att barnet kommer bara få värre beteende med tiden samt att det kommer bli super jobbigt i tonåren. Men han förstår liksom inte och säger bara att han inte orkar att hålla på. Det kan vara en sån enkel sak att man säger åt honom att borsta håret och han stampar iväg och drämmer till dörren hårt eller att man ber honom plocka bort tallriken efter sig när vi ätit och han blir sur och svarar emot. Eller som senast, vi var hos en släkting som frågade om han var förkyld då han satt och drog in luft genom näsan som man kan göra när man är förkyld. Så svarade han uppkäftiga och höjde rösten att sa att nej det var han inte och blev sur å rynkade på näsan typ. Gick till hallen och satt sig och skulle hem å ladda mobilen för de fanns inget att göra allt var så tråkigt. Och då beslutade jag att det är inte lämpligt att sitta med mobil, padda, tv och allt hela tiden. Nu är vi här och ska fika. (Hade varit där i 15 min då) nej han skulle hem. Sitter å är sur i hallen, försöker prata med honom utan framgång och tänker att då får han sitta å vara sur I hallen då, tills han tröttnar på de. Efter några minuter så kommer barnets pappa å ska fika med oss, jag förklarar länget och säger att barnet få stå ut en liten stund till att vi är där och vikten med att barn inte alltid kan få som dom vill. men han orkar inte se barnet sura i hallen så han går hem med barnet å låter barnet ha fri tillgång till tekniken . En annan gång var barnet elak på sin bror och dåligt uppförande och skrek på oss vuxna helt utan anledning då satt jag skärmförbud. Vilket barnets pappa avbröt efter en kvart.. det är absolut inget fel på barnet utan problemet blir att barnets pappa sätter inga gränser överhuvudtaget och låter barnet göra som det själv vill för att han inte orkar något annat det är där vi har problemet. Vad ska ens jag göra? För han skiter fullständigt i vad jag säger. Å ibland kan han förnedra mig genom att säga till sina barn att jag alltid sover å är slö, trotts att det är jag som gör allt i hemmet men att jag kan sova till 10 på helgen ibland av ren utmaning och pga att han snarkar på nätterna). Ifrågasätter mig när jag säger till om något, säger att äsh henne kan man ju inte lyssna på å skrattar. Henne ska man nog byta ut snart och skrattar. Barnen hakar ju givetvis på och skrattar också då dom även ser upp mycket till sin pappa och gärna säger saker som pappa för att få bekräftelse av honom. Och då i sin tur inte tar mig seriös mellan varven.

Det är svårt att få med hela helheten i ett inlägg. Men det börjar faktiskt bli lite jobbigt här hemma. Kanske har ni tips? Eller vart med om något liknande?

• Svar på tråden Barnuppfostran.
  • Jemp

Du har en man som trycker ner, förnedrar och underminerar dig. DET verkar vara problemet.

Tow2Mater skrev 2021-11-14 15:16:02 följande:

Varför gör du allt i hemmet? Börja med den biten.

Då jag är hemma mer utav tiden om dagarna och inte kan bidra lika mycket ekonomiskt så kompenserar jag väl upp det genom att ta hand om allt I hemmet är väl anledningen till det hehe
    Jemp skrev 2021-11-14 15:20:34 följande:

Du har en man som trycker ner, förnedrar och underminerar dig. DET verkar vara problemet.

Jo det har du ju helt klart rätt i. Det är ju såklart också ett problem.
  • Anonym (U)
    Anonym (Ledsen bonus mamma) skrev 2021-11-14 15:45:20 följande:
    Jo det har du ju helt klart rätt i. Det är ju såklart också ett problem.
    Det är ju det största problemet, han respekterar dig inte. Varför stannar du?
  • Anonym (I)

Mina barn, andras ungar.

Kan tillägga att jag behandlar vårat gemensamma dotter exakt lika dant som bonusbarnet. Så inget snack om andras barn och sina egna bla bla bla.. jag tycker inte att barnen ska bete sig hur som helst och vara respektlösa. Eller att få spela hela dagarna, äta godis i veckorna, bestämma att dom ska ha donken varje dag för att dom vägrar äta annat. Eller slåss, slå sönder saker för att i samma stund få godis som en muta att sluta slå sönder saker.. Ja ni förstår.

• Anonym (helt)
    Anonym (Ledsen bonus mamma) skrev 2021-11-14 13:40:11 följande:

Hej.

Har en bonus barn på 9 år. Kom in i hans liv när han var 4. Allting har gått väldigt bra, kommit in i familjen och vi alla har en fin relation. Barnet bor varannan helg hos oss. Men senaste året har barnet blivit så sur och tvär, rent av oförskämd och uppkäftig både mot mig och hans pappa, mot sin farmor och alla vuxna runt om kring oss. Jag som alltid har haft ett enormt tålamod och är väldigt pedagogisk har totalt ledsnat ur. För pappan i fråga låter honom bete sig hur han vill, han låter honom alltid få sin vilja igenom för att han inte orkar höra gnäll eller se honom sur. Vilket resulterar i ett ännu värre beteende ? Jag försöker prata med honom om att behandla barnet på detta vis kommer bara göra problemet värre och att barnet kommer bara få värre beteende med tiden samt att det kommer bli super jobbigt i tonåren. Men han förstår liksom inte och säger bara att han inte orkar att hålla på. Det kan vara en sån enkel sak att man säger åt honom att borsta håret och han stampar iväg och drämmer till dörren hårt eller att man ber honom plocka bort tallriken efter sig när vi ätit och han blir sur och svarar emot. Eller som senast, vi var hos en släkting som frågade om han var förkyld då han satt och drog in luft genom näsan som man kan göra när man är förkyld. Så svarade han uppkäftiga och höjde rösten att sa att nej det var han inte och blev sur å rynkade på näsan typ. Gick till hallen och satt sig och skulle hem å ladda mobilen för de fanns inget att göra allt var så tråkigt. Och då beslutade jag att det är inte lämpligt att sitta med mobil, padda, tv och allt hela tiden. Nu är vi här och ska fika. (Hade varit där i 15 min då) nej han skulle hem. Sitter å är sur i hallen, försöker prata med honom utan framgång och tänker att då får han sitta å vara sur I hallen då, tills han tröttnar på de. Efter några minuter så kommer barnets pappa å ska fika med oss, jag förklarar länget och säger att barnet få stå ut en liten stund till att vi är där och vikten med att barn inte alltid kan få som dom vill. men han orkar inte se barnet sura i hallen så han går hem med barnet å låter barnet ha fri tillgång till tekniken . En annan gång var barnet elak på sin bror och dåligt uppförande och skrek på oss vuxna helt utan anledning då satt jag skärmförbud. Vilket barnets pappa avbröt efter en kvart.. det är absolut inget fel på barnet utan problemet blir att barnets pappa sätter inga gränser överhuvudtaget och låter barnet göra som det själv vill för att han inte orkar något annat det är där vi har problemet. Vad ska ens jag göra? För han skiter fullständigt i vad jag säger. Å ibland kan han förnedra mig genom att säga till sina barn att jag alltid sover å är slö, trotts att det är jag som gör allt i hemmet men att jag kan sova till 10 på helgen ibland av ren utmaning och pga att han snarkar på nätterna). Ifrågasätter mig när jag säger till om något, säger att äsh henne kan man ju inte lyssna på å skrattar. Henne ska man nog byta ut snart och skrattar. Barnen hakar ju givetvis på och skrattar också då dom även ser upp mycket till sin pappa och gärna säger saker som pappa för att få bekräftelse av honom. Och då i sin tur inte tar mig seriös mellan varven.

Det är svårt att få med hela helheten i ett inlägg. Men det börjar faktiskt bli lite jobbigt här hemma. Kanske har ni tips? Eller vart med om något liknande?

För mig låter det som en helt vanlig 9-åring. 9 år är en utvecklingsålder, en början till att gå in i puberteten och bli tonåring. Många i den åldern blir sura och gör uppror, helt normalt. Och det gäller för de vuxna runt omkring att välja sina strider och se till att håll humöret trots att barnet inte orkar hålla sitt humör. Ett barn som inte är med sin pappa mer än varannan helg borde pappan inte bråka alls med, då har man liksom inte den relationen, ingen vardagskontakt. Och i synnerhet ska inte pappans nya bråka de få dagar pojken får träffa sin pappa, så det tycker jag du borde lägga ner helt. Det är inte alls säkert att beteendet blir värre för att ni inte sätter hårt mot hårt, jag skulle säga tvärtom, att ju minder uppmärksamhet ni ger beteendet, desto bättre kommer det att gå. 

Sen låter inte pappan så trevlig mot dig heller, men det är ju en helt annan fråga. Jag förstår att det är lite jobbigt därhemma. Du bidrar ju tyvärr till det också genom att hålla på och bråka med 9-åringen som träffar sin pappa bara 4 dagar per månad. 
  • Zaxika

Jag tycker du ska satsa på att fixa er parrelation, om den är mer positiv så kommer ni alla må bättre. Låt pappan hantera sonen själv.

Det kan hända att pappan själv inte är helt nöjd med sitt agerande, men när någon annan påpekar att man gör fel så blir man inte så motiverad att ändra något heller.

Blir det för mycket så stick iväg några timmar med ert gemensamma barn eller själv. Träffa vänner och få tänka på annat kan göra mycket för humör och tålamod.

• Anonym (ppp)

En 9-åring kan vara på väg in i puberteten, jag tycker det låter som typiska tonårsreaktioner. 
    Barnet bor bara varannan helg hos er? Barnet får på det sättet inte så bra relation till er som till sin mamma. Det kan vara så enkelt som att barnet inte känner sig helt säker/trygg hemma hos er. Du säger att man inte ska prata om "mina och andras ungar" men det kan säkert vara så att 9-åringen känner skillnad, även om du tycker att du är rättvis, just för att han inte bor hos er. Han är på besök hos er varann helg. 

Nyckeln ligger förstås mycket i pappans agerande och att han "inte orkar". 

Sen låter de inte supertoppen mellan er vuxna heller och sånt märker barn. Kan vara så att 9-åringen inte trist så bra hos er - en kombo av att bara hälsa på + att det märks hur pappan behandlar dig? Just a thought. 

Jag är både mamma och bonusmamma och jag håller med ovan här att du ska ta ett kliv tillbaka. Försök ha fredlig relation till barnet den lilla tid det är hos er. Minsta problem - se till att pappan hanterar det, du ska inte ta på dig att lösa allt. Sen om pappan inte hanterar det så som du hade gjort - det är inte ditt ansvar. 

Svar på tråden Barnuppfostran.