• elin1989

Bebis kräks 30 min efter mat?

Min son kunde kräkas direkt efter matning, efter 30 min, efter 1 timme, efter 2 timmar... vissa bebisar kräks. Det gick över efter typ 6 månader. Han hade reflux. Så länge bebisen går upp i vikt och inte verkar ha ont så skulle jag vänta ut det. Annars gå till läkaren

• elin1989
    Anonym (Oro) skrev 2021-11-15 20:05:44 följande:

Ni som hade kräkbebisar - hur gjorde ni nattetid för att minska oron att bebis kräks exakt när man sover? Man kan ju inte vara vaken 24 h om dygnet.

Alltså små bebisar har inte ordentligt utvecklade magmunnar så det kommer lätt upp igen. Det är väldigt vanligt. Om nu bebisen skulle kräkas när du sover, vad tror du skulle hända? Så länge man inte har nedsatt medvetandegrad av någon anledning så är ju det värsta som kan hända att bebisen kräks, antagligen vaknar hen meddetsamma. Man vaknar av att kräkas, det är inte riktigt något man gör i sömnen. När folk kvävs av sina egna spyor är det för att de är till exempel är kraftigt drog- eller alkoholpåverkade, inte i vanliga fall.
  • elin1989
    Anonym (Oro) skrev 2021-11-15 22:05:52 följande:

Jag tänker att han spyr så pass mycket att det rinner åt fel håll liksom?

De är ju inte så rörliga heller som några veckor gamla så de kan ju inte rulla runt så enkelt?

Men de behöver inte kunna rulla runt, det räcker att hosta och vrida på huvudet. Och det är liksom inbyggda funktioner i normalt fungerande individer. Du skriver ganska många trådar för tillfället, mår du okej? Jag menar inte att låta överlägsen, men det verkar som att du är väldigt stressad, det kanske skulle vara värt att prata med BVC om ditt eget mående.
Svar på tråden Bebis kräks 30 min efter mat?