• Mon 15 Nov 2021 00:23
    41070 visningar
    9 svar
    9
    41070

    Vilken är den bästa sängen?

    Jag vill ha en riktigt bra säng men har förstått att det finns många oseriösa inom säng- branchen.

    Jag köpte Kungsängens dyraste säng som de påstår kostar 150.000 kr men som de nästan alltid säljer för halva priset. Jag lade ca 80.000kr på sängen inkl. ben och gavel. Den var jätteskön i början, men redan efter ett par veckor började sambon och jag märka att det blev synbara gropar där vi sovit, inte bara en sättning utan rejäla gropar. Efter reklamation bytte de ut hela sängen, men nu har samma problem uppstått. Det gör mig oerhört ledsen att ha lagt så mycket pengar på en säng som vi trodde att vi kunde använda under ca 25 år. Vi är inte överviktiga, så det är inte därför det har blivit gropar. Jag har tidigare haft billiga sängar från IKEA som det inte varit några problem med under alla år jag använt dem, minst 10 år. 

    Det verkar generellt vara väldigt svårt att hitta recensioner och tester av sängar. När jag pratat med olika försäljare inser jag att de verkar säga vad som helst för att sälja. Frågan är vem man kan lita på. 

    Hur gör man egentligen för att hitta en bra säng? Vad är era erfarenheter?

  • Svar på tråden Vilken är den bästa sängen?
  • Mon 15 Nov 2021 07:09
    #1

    Det är skillnad på säng och säng. En resårmadrass med bäddmadrass är en typ av säng och en kontinentalsäng är något helt annat. Många blandar ihop detta. En resårmadrass kan du sova på i många år utan större skillnad. En kontinentalsäng måste skötas då du måste snurra på den tjocka bäddmadrassen och även

    den tjocka madrassen som ligger ovanpå resårbotten. Dessa måste man kontinuerligt snurra runt vid varje bäddning, annars blir det stora gropar.

    Fundera först på vilken säng ni vill ha utifrån detta och sen kan ni köpa säng lättare.

  • Sun 21 Nov 2021 14:34
    #2

    Jag har tänkt mig en kontinentalsäng eftersom de verkar bekvämare och mer exklusivt? Jag har inte alls förstått att man ska vända på något mer än bäddmadrassen, men det gäller ju alla madrasser med speciellt naturmaterial. 

  • Sun 21 Nov 2021 16:10
    #3

    Jag hade samma problem som dig för några år sen. köpte en säng som det blev ordentliga gropar i efter ett tag, fick hela sängen utbytt men samma sak hände igen. Butiken var ändå schyssta och gav mig hela ursprungssumman i rabatt när jag köpte en ny säng av annan modell, en kontinentalsäng helt i memory foam. har aldrig haft en bättre säng och den är fortfarande som ny efter 4 år nånting. Har roterat madrasserna 2 gånger tror jag det är under denna tid

  • Wed 24 Nov 2021 13:56
    #4

    Det är otroligt frustrerande när det händer när man lagt ut en stor summa! Bra att du fick möjlighet att köpa en annan säng med rabatt för hela den första sängens kostnad. Vilken butik var det? 

    Gropen i min säng syns tydligt med blotta ögat så jag förutsätter att det är ett fabrikationsfel och att de betalar tillbaka mig de pengar vi lagt ut. 

  • Thu 25 Nov 2021 21:19
    #5
    Skogslemur skrev 2021-11-24 13:56:49 följande:

    Det är otroligt frustrerande när det händer när man lagt ut en stor summa! Bra att du fick möjlighet att köpa en annan säng med rabatt för hela den första sängens kostnad. Vilken butik var det? 

    Gropen i min säng syns tydligt med blotta ögat så jag förutsätter att det är ett fabrikationsfel och att de betalar tillbaka mig de pengar vi lagt ut. 


    Har för mig att det var KungSängen. Första tog tillverkaren tillbaka, den andra vägrade dom och skyllde på mig, att jag sov i mitten fast jag sa att jag inte gjorde det (dubbelsäng). Va väl mer schysst från butikens sida då dom fick stå för kostnaden för den andra själva med en vägrande tillverkare. 

    Gropen syntes ordentligt i båda andra sängarna, fotade med en gardinstång över på den andra för att visa hur det såg ut och det va inte vackert. Dom skickade ut en kille som kollade första och ha sa att det va det värsta han sett under alla år han jobbat. Det var närmare decimetern på det djupaste stället i gropen på båda sängarna, exakt samma ställe och endast efter några månaders användning.
  • Thu 6 Jan 2022 14:47
    #6
    Kiyah skrev 2021-11-25 21:19:24 följande:

    Har för mig att det var KungSängen. Första tog tillverkaren tillbaka, den andra vägrade dom och skyllde på mig, att jag sov i mitten fast jag sa att jag inte gjorde det (dubbelsäng). Va väl mer schysst från butikens sida då dom fick stå för kostnaden för den andra själva med en vägrande tillverkare. 

    Gropen syntes ordentligt i båda andra sängarna, fotade med en gardinstång över på den andra för att visa hur det såg ut och det va inte vackert. Dom skickade ut en kille som kollade första och ha sa att det va det värsta han sett under alla år han jobbat. Det var närmare decimetern på det djupaste stället i gropen på båda sängarna, exakt samma ställe och endast efter några månaders användning.


    Det är även Kungsängen vi har problem med. Vi är nu inne på 3e sängen då de bytt den två gånger, men samma problem har uppstått. Fick du en ny säng eller direkt möjlighet att byta till en annan modell?
  • Mon 10 Jan 2022 18:06
    #7
    Skogslemur skrev 2022-01-06 14:47:09 följande:
    Det är även Kungsängen vi har problem med. Vi är nu inne på 3e sängen då de bytt den två gånger, men samma problem har uppstått. Fick du en ny säng eller direkt möjlighet att byta till en annan modell?
    Kom på att det var Sängjätten. dom låg precis brevid varann när jag köpte sängen så jag kom ihåg fel.

    Första bytet bytte dom bara till en ny, inget val. Andra gången gick en säljare med mig i butiken och föreslog försiktigt en annan typ av säng så att problemet inte skulle återkomma en gång till.  
  • Mon 10 Jan 2022 23:36
    #8

    Jag vet inte vilken säng som är bäst men min första "riktiga säng" köpte jag för drygt 30 år sedan för ca 7000 kr och det var en Mio med ett lager spiralfjädrar och på den en tagelmadrass. Det var hästtagel i mitten och bomull runt om och det var en skön säng tyckte jag och jag hade den i ca 20 år.

    Nästa säng blev en "B 50 Gold" på Jysk. Ord-pris 9990 kr/st men det var rea så man fick 2 för det priset och så köpte jag och min fru 2 för 9990 kr. Det var dubbla fjäderlager och en "Tempur" bäddmadrass. Det var en jätteskön säng som vi använde i 7-8 år och sedan ställde vi dessa i ett gästrum och köpte två nya "Höie" på Jysk för ca 18 000 kr. Det var också rea och skulle väl ha kostat runt 25 000 kr för 2 sängar i ord-pris.

    Dom har också dubbla fjäderlager men levererades inte med tempurmadrasser, tyvärr så det slutade med att vi fick köpa till ett par sådana för runt 3000 kr.

    Vi är nöjda men jag tycker att "B 50 Gold" nog var något lite skönare.

  • Sun 19 Nov 2023 19:40
    #9

    A sängbranschen verkar vara rena skojjare branschen 😆.. Jag var inne på att köpa en säng på mellandagsrean förra året, och då skulle den landa på strax under 40.000 med "ones in a lifetime" dealen dem hade på sängen.. var inne idag i samma butik, och såg då att sängen var dyrare, men gaveln ingick nu istället.. så summan av kardemumman var typ exakt samma pris XD .. det är fan rea på sängar HELA tiden.. även så kallade bäst I test hemsidor så som kopsang.se/bast-i-test/ känns väldigt tvivelaktiga.. ena månaden är en säng bäst, nästa månad är en annan bäst 😆 🤣.. sängförsäljare är fan värre än bilförsäljare :p 

Svar på tråden Vilken är den bästa sängen?