Inlägg från: Anonym (Myran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Myran)

Omförhandla räntor på bolån

Anonym (nixk) skrev 2021-11-15 19:46:40 följande:

Är min andra hälft som skött ekonomin men sen elpriset gått upp och många andra (enligt mig onödiga) inköp skett började jag bli nyfiken på hur mykcet pengar som går åt. Tyvärr verkar sambon inte speciellt insatt i ekonomin som jag trodde....

Något jag inte fattat är varför vi har två hypotekslån som bara står och kostar ränta (de var bundna på olika intervall) och ett banklån som tydligen betalas av på ca 5 år om jag räknat rätt.

Räntan på det låg på 3,70 %, bundet om jag förstått rätt i banken, så det lär väl inte gå att förhandla om eller flytta till annan bank utan risk att man får betala nån straffavgift? Vet inte om det är högt i jämförelse. Men kan ju kolla på jämförelsesidor som ni sa.

Hypotekslån brukar oftast vara kopplad till en bostad. Så om ni köpt en bostad är det nog till det. Då kan man välja att ha lånet i flera delar för att kunna binda dom på olika tider för att sprida risken tex vi har också två sånna lån på vårat hus. Ett som är bundet på 10år och ett som är rörligt. På det rörliga lånet amortera vi varje månad. På det bundna lånet betalar vi bara räntan. Amortera ni inget på nåt av hypotekslpnen, utan bara betalar ränta?

Det andra banklånen låter som ett lån utan någon säkerhet. Dvs hypotekslånet har de bostaden som säkerhet. Kan ni inte betala så tar de och säljer eran bostad och tar pengarna till att lösa lånen. Om det blir pengar över får ni givetvis dom. Banklånen låter som ett blankolån (tex till en kontantinsats eller shopping/renovering). Detta lån har inte banken någon säkerhet för. De kan inte veta att det finns något som de kan sälja för att få igen pengarna. Banken tar där med en högre risk med att låna ut dessa pengar till er. Eftersom de tar denna högre risk vill de därför ha in mera pengar("ränta") för risken de tar och räntan är därmed högre på de lånet mot ett lån där de har en bostad som säkerhet.

Är lånen bundna så går det inte att omförhandla dom förens bindningstider har löpt ut. Är det däremot obundet kan de gå att omförhandla räntan och de kan sänka räntan om man har tur.
Svar på tråden Omförhandla räntor på bolån