• Anonym (nixk)

Omförhandla räntor på bolån

En kollega på jobbet pratade om att man borde göra allt man kan för att ex förhandla ner sina räntor på bolånet då och då. Vi har ju haft bolån sedan drygt 2 år, och måste nog erkänna att vi inte tänkt så mycket på vad räntan rör sig kring. Är både rörligt och fast lån.

Är det bara en myt att man kan förhandla ner sina låneräntor eller hur gör man? Huset har ju stigit något i värde sen köpet och kommer klart stiga i värde efter pågående renovering. Lönemässigt har det (tyvärr) inte hänt så mycket. Vet liksom inte vad man ska lägga fram för skäl till sänkt ränta.... 

• Svar på tråden Omförhandla räntor på bolån
  • Anonym (Lån)
    Anonym (nixk) skrev 2021-11-15 16:46:39 följande:

En kollega på jobbet pratade om att man borde göra allt man kan för att ex förhandla ner sina räntor på bolånet då och då. Vi har ju haft bolån sedan drygt 2 år, och måste nog erkänna att vi inte tänkt så mycket på vad räntan rör sig kring. Är både rörligt och fast lån.

Är det bara en myt att man kan förhandla ner sina låneräntor eller hur gör man? Huset har ju stigit något i värde sen köpet och kommer klart stiga i värde efter pågående renovering. Lönemässigt har det (tyvärr) inte hänt så mycket. Vet liksom inte vad man ska lägga fram för skäl till sänkt ränta.... 

Det fasta blir svårt innan löptiden gott ut.

Det rörliga brukar vara enklast. Bästa metoden brukar vara att jämföra med andra banker och vara beredd att byta.
  • Anonym (Nja)

Då och då, det kan man bara glömma. Har man redan gått med på en viss procent är det den som gäller. Det är först när avtalet ska omförhandlas med några år emellan som man har möjlighet att påverka egentligen.

• Anonym (Boka besök)

Har ni de rörliga lånen på er vanliga bank? För oss har det räckt med att vi bokat ett besök hos banken så har de sänkt den rörliga räntan ganska mycket jämfört med den räntan som de officiellt anger. Tror man behöver göra det en gång per år, men så duktiga ha vi tyvärr inte varit.

Vi är inga förhandlare så vi skulle säkert kunna få ner räntan ännu mer, men vi nöjer oss så här. Vi har Handelsbanken och vår rörliga ränta ligger nu på 1,38 vilket är nästan en procent bättre än den ränta de anger på hemsidan. Så jämför er ränta med den som anges på hemsidan och se hur stor skillnaden är.

• Jemp

Vi kollade upp vad vi blev erbjudna för ränta på annan bank (via webben) och meddelade vår bank det när det var dags att binda om lånen. Fick ner månadskostnaden med 600/mån ca.

• Anonym (Beata)

Du letar upp en jämförsajt, vanliga dagstidningar har ofta tabeller på vad gemene man betalar. Eller så kan du lyssna på en podcast för att lära dig mer. Skandia har en som heter En påse pengar där man pratade bolån för inte så länge sen.
    Sen ringer du din befintliga bank, talar om att du är på jakt efter ett bra bolån, frågar vad de kan ge. Skriv ner svaret och säg att du återkommer.
    Och sen börjar du leta alternativ.
    Avanza och andra liknande erbjuder bolån, man behöver inte välja en klassisk storbank.
    Sen köpslår du. Ska du bo kvar länge såvitt du vet och har ett önskemål om att få veta vad det kommer kosta varje månad kan du låsa räntan på 1-2-3 år. Men inget måste. En fin överenskommelse kan vara att få en fast rabatt jämfört med den rörliga räntan. Så om du har 0,3 i rabatt och den rörliga räntan (3 mån) ligger på 1,42 så betalar du 1,12. Till exempel.

Det är bara att köra igång, du har inget "mervärde" genom att du betalar mer än du behöver,det är bara dumt. Och bankerna vet att folk är lite trögrörliga så du har trumf på hand.

• Anonym (nixk)

Är min andra hälft som skött ekonomin men sen elpriset gått upp och många andra (enligt mig onödiga) inköp skett började jag bli nyfiken på hur mykcet pengar som går åt. Tyvärr verkar sambon inte speciellt insatt i ekonomin som jag trodde....

Något jag inte fattat är varför vi har två hypotekslån som bara står och kostar ränta (de var bundna på olika intervall) och ett banklån som tydligen betalas av på ca 5 år om jag räknat rätt.

Räntan på det låg på 3,70 %, bundet om jag förstått rätt i banken, så det lär väl inte gå att förhandla om eller flytta till annan bank utan risk att man får betala nån straffavgift? Vet inte om det är högt i jämförelse. Men kan ju kolla på jämförelsesidor som ni sa.

• Shalke04
    Anonym (nixk) skrev 2021-11-15 19:46:40 följande:

Är min andra hälft som skött ekonomin men sen elpriset gått upp och många andra (enligt mig onödiga) inköp skett började jag bli nyfiken på hur mykcet pengar som går åt. Tyvärr verkar sambon inte speciellt insatt i ekonomin som jag trodde....

Något jag inte fattat är varför vi har två hypotekslån som bara står och kostar ränta (de var bundna på olika intervall) och ett banklån som tydligen betalas av på ca 5 år om jag räknat rätt.

Räntan på det låg på 3,70 %, bundet om jag förstått rätt i banken, så det lär väl inte gå att förhandla om eller flytta till annan bank utan risk att man får betala nån straffavgift? Vet inte om det är högt i jämförelse. Men kan ju kolla på jämförelsesidor som ni sa.

Hur har ni finanserat huset? Lånet på 3,70% ränta är väldigt högt och låter som lån till kontantinsats eller privatlån. Vanliga bolån har man ofta löptider på 30-50 år också, inte 5 (beror såklart på storlek osv).

Om det är ett vanligt bolån ligger ni ?minst? 2% för högt, iallafall om ni har finansierat via en riktig bank och har normal kreditvärdighet. Räntan reflekterar risken banken tar på ditt lån. Ju högre risk, ju högre ränta. More or less.

De andra lånen är resten av bostaden, men inte amorteringsgrundande så ni betalar bara ränta tills det andra lånet ni har är klart (för där antar jag ni amorterar om det är klart på 5år).

Vilken bank har ni?
  • Anonym (Myran)
    Anonym (nixk) skrev 2021-11-15 19:46:40 följande:

Hypotekslån brukar oftast vara kopplad till en bostad. Så om ni köpt en bostad är det nog till det. Då kan man välja att ha lånet i flera delar för att kunna binda dom på olika tider för att sprida risken tex vi har också två sånna lån på vårat hus. Ett som är bundet på 10år och ett som är rörligt. På det rörliga lånet amortera vi varje månad. På det bundna lånet betalar vi bara räntan. Amortera ni inget på nåt av hypotekslpnen, utan bara betalar ränta?

Det andra banklånen låter som ett lån utan någon säkerhet. Dvs hypotekslånet har de bostaden som säkerhet. Kan ni inte betala så tar de och säljer eran bostad och tar pengarna till att lösa lånen. Om det blir pengar över får ni givetvis dom. Banklånen låter som ett blankolån (tex till en kontantinsats eller shopping/renovering). Detta lån har inte banken någon säkerhet för. De kan inte veta att det finns något som de kan sälja för att få igen pengarna. Banken tar där med en högre risk med att låna ut dessa pengar till er. Eftersom de tar denna högre risk vill de därför ha in mera pengar("ränta") för risken de tar och räntan är därmed högre på de lånet mot ett lån där de har en bostad som säkerhet.

Är lånen bundna så går det inte att omförhandla dom förens bindningstider har löpt ut. Är det däremot obundet kan de gå att omförhandla räntan och de kan sänka räntan om man har tur.
  • Anonym (nixk)
    Anonym (Myran) skrev 2021-11-15 20:50:23 följande:
    Hypotekslån brukar oftast vara kopplad till en bostad. Så om ni köpt en bostad är det nog till det. Då kan man välja att ha lånet i flera delar för att kunna binda dom på olika tider för att sprida risken tex vi har också två sånna lån på vårat hus. Ett som är bundet på 10år och ett som är rörligt. På det rörliga lånet amortera vi varje månad. På det bundna lånet betalar vi bara räntan. Amortera ni inget på nåt av hypotekslpnen, utan bara betalar ränta?

Det andra banklånen låter som ett lån utan någon säkerhet. Dvs hypotekslånet har de bostaden som säkerhet. Kan ni inte betala så tar de och säljer eran bostad och tar pengarna till att lösa lånen. Om det blir pengar över får ni givetvis dom. Banklånen låter som ett blankolån (tex till en kontantinsats eller shopping/renovering). Detta lån har inte banken någon säkerhet för. De kan inte veta att det finns något som de kan sälja för att få igen pengarna. Banken tar där med en högre risk med att låna ut dessa pengar till er. Eftersom de tar denna högre risk vill de därför ha in mera pengar("ränta") för risken de tar och räntan är därmed högre på de lånet mot ett lån där de har en bostad som säkerhet.

Är lånen bundna så går det inte att omförhandla dom förens bindningstider har löpt ut. Är det däremot obundet kan de gå att omförhandla räntan och de kan sänka räntan om man har tur.

Skulle tro att det är lån till kontantinsats eller liknande (topplån?). (Vi gick in med en rätt stor kontantinsats ändå vid köpet). 

Är inte allt som framgår av internetbanken heller där lånen finns angivna. En tanke om du menar att räntan är hög vore att flytta lånet till en annan bank, men det kanske inte är helt lätt om lånen är låsta på tid.

Vet inte om det är någon möjlighet att amortera av även något av de andra lånen samtidigt istället för att bara tugga ränta. Sen vet man ju inte om banken formulerar sig så att man inte ska vilja bli av med lånen hur fort som helst (de lär väl tjäna mer på att jag fortsätter bara stå och betala ränta...)

• Shalke04
    Anonym (nixk) skrev 2021-11-23 23:09:13 följande:

Skulle tro att det är lån till kontantinsats eller liknande (topplån?). (Vi gick in med en rätt stor kontantinsats ändå vid köpet). 

Är inte allt som framgår av internetbanken heller där lånen finns angivna. En tanke om du menar att räntan är hög vore att flytta lånet till en annan bank, men det kanske inte är helt lätt om lånen är låsta på tid.

Vet inte om det är någon möjlighet att amortera av även något av de andra lånen samtidigt istället för att bara tugga ränta. Sen vet man ju inte om banken formulerar sig så att man inte ska vilja bli av med lånen hur fort som helst (de lär väl tjäna mer på att jag fortsätter bara stå och betala ränta...)

Gick ni in med mycket kontantinsats så hade ni ju inte behövt låna till den? Som jag skriver ovan så är den räntan ni har alltför hög för ett bolån i en seriös bank och ok kreditvärdighet. Ta reda på vad det är för lån! Ring till dem om du inte förstår! 

Du har en laglig rätt att amortera hur mycket du vill och kan återbetala hela lånet direkt om du kan ergo, har du pengar att stänga de dyra lånen så gör det. 

Har du låsta lån (räntor) så får du vänta tills de skrivs om innan du flyttar.
  • Anonym (nixk)
    Shalke04 skrev 2021-11-26 15:31:17 följande:
    Gick ni in med mycket kontantinsats så hade ni ju inte behövt låna till den? Som jag skriver ovan så är den räntan ni har alltför hög för ett bolån i en seriös bank och ok kreditvärdighet. Ta reda på vad det är för lån! Ring till dem om du inte förstår! 

Du har en laglig rätt att amortera hur mycket du vill och kan återbetala hela lånet direkt om du kan ergo, har du pengar att stänga de dyra lånen så gör det. 

Har du låsta lån (räntor) så får du vänta tills de skrivs om innan du flyttar.

Det dyraste lånet var tydligen ett topplån. Jag vet faktiskt inte varför vi fick det lånet, det var (dumt nog) sambon som hade mest koll på läget. Vi gick in med rätt stor kontantinsats ändå i förhållandevis.

Tror det brukar ligga på 15 % av priset nu mer. 

Men jag ska prata med banken igen.  Det var dock okej att lösa lånet tidigare,men är tveksamt om det går att lösa nu då vi fått en ganska omfattande vattenskada i huset som lär kosta...

Tror räntan betalas med i snitt 3-400 i månaden. 

Svar på tråden Omförhandla räntor på bolån