Omförhandla räntor på bolån
Är min andra hälft som skött ekonomin men sen elpriset gått upp och många andra (enligt mig onödiga) inköp skett började jag bli nyfiken på hur mykcet pengar som går åt. Tyvärr verkar sambon inte speciellt insatt i ekonomin som jag trodde....
Något jag inte fattat är varför vi har två hypotekslån som bara står och kostar ränta (de var bundna på olika intervall) och ett banklån som tydligen betalas av på ca 5 år om jag räknat rätt.
Räntan på det låg på 3,70 %, bundet om jag förstått rätt i banken, så det lär väl inte gå att förhandla om eller flytta till annan bank utan risk att man får betala nån straffavgift? Vet inte om det är högt i jämförelse. Men kan ju kolla på jämförelsesidor som ni sa.
Om det är ett vanligt bolån ligger ni ?minst? 2% för högt, iallafall om ni har finansierat via en riktig bank och har normal kreditvärdighet. Räntan reflekterar risken banken tar på ditt lån. Ju högre risk, ju högre ränta. More or less.
De andra lånen är resten av bostaden, men inte amorteringsgrundande så ni betalar bara ränta tills det andra lånet ni har är klart (för där antar jag ni amorterar om det är klart på 5år).
Vilken bank har ni?