Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt

Det första du kan göra är väl att sätta dig ner med henne och bara prata om sunt förnuft och tex via Youtube och nån av alla dietister där visa upp vad som är en normal portion. Få henne att visuellt jämföra och förstå storlekar på portioner.

Tallriksmodellen är en bra riktlinje för den som inte räknar kalorier. Samt att använda sig av vardagsmotion som tex promenader. Gympa med Sofia i Svt blev ju viralt under pandemin och finns att hitta på SVT play att se ikapp på. 5-10 min enkla övningar att börja med.

• Fjäril kär

Är hon överhuvudtaget motiverad till att ta tag i vikten? För annars spelar det ju ingen roll om du så kommer med en lista full av tips om hon verkar oengagerad och ovillig att anstränga sig.

Att hon byter till lightsaft men fortsätter att pimpla vin i tid och otid så känns det ju mest som att hon mest bara gnäller om vikten utåt men är ganska ointresserad av förändringar.

• Fjäril kär
    Anonym (duh) skrev 2021-11-16 17:05:05 följande:

Hon pratar om det hela tiden i alla fall. Pimplar vin är väl lite överdrivet, hon har gått från att aldrig dricka vin förutom ett glas på fest till att dricka 2 glas vin i veckan, vilket förvisso är mer än jag dricker men så är det nuförtiden jag som har småbarn och inte hon.

Hon har gjort vissa ansträngningar förutom att byta colan och saften mot sockerfritt. Hon äter väldigt mycket mer grönsaker nu. När jag bodde hemma åt hon typ aldrig en grönsak. Men hon verkar ha laggt till utan att dra ifrån vad det låter på henne-

Ja det är lite det jag är ute efter. Att lägga till nyttiga saker gör ju ingen skillnad om hon inte är beredd på att ta bort något. Då hjälper inte grönsaker och mindre portioner om hon fortfarande ändå stoppar i sig samma antal kalorier på annat håll. Det är väl kanske precis där fokuset bör vara om du pratar med henne. Vad är hon egentligen beredd på att offra för viktens skull?
Svar på tråden Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt