• Anonym (duh)

Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt

Min mamma har alltid varit överviktig. Eller i alla fall så länge jag levt. På senaste 2-3 åren har hon gått upp ytterligare lite. Skilsmässan från min pappa fick henne tydligen att leva upp, inklusive mer vin och mer godis. Även om hon alltid vägt runt 95-100 har hon nu krupit upp till ca 105, enligt henne själv.

På senaste året ungefär har hon klagat på att hon inte längre kommer i sina jeans och måste gå ner i vikt, men det verkar vara mycket snack och lite action. Men på senaste 4-5 månaderna har hon klagat på att hennes försök till viktnedgång inte gör något. Hon har ju bytt ut coca colan mot cola zero, saften mot fun light och hon äter ju mindre potioner.

Nu är vi inne på vecka nummer två som jag och mina två barn bor hemma hos henne då vår lägenhet blir stambytt och jag fattar verkligen varför hon inte går ner nämnvärt i vikt. Hon gör verkligen mat för åtta och räknar det för fyra. Minst. Hon tar två gigantiska jätteportioner, och blir förvånad över att det blir mat över när jag och barnen bara äter en normalportion var. Den här helgen hade hon kommit över en bit oxfilé billigt, lite dryga kilot. Hon åt säkert halva på en gång. Hon verkar inte ha någon hejd, och då har hon tydligen dragit ner

Vi pratade om det igen, hon är alltid den som tar upp det, och hpn frågar uppgivet varför hon inte går ner i vikt. Jag svarar att jag märkt att hon äter mycket. Ja, säger hon då, men det är ju mat och inte godis och skit, och så fasligt mycket mat äter hon ju inte. Enligt mig så äter hon som minst två tonårskillar.

Jag vill så gärna hjälpa henne att förstå eftersom hon så gärna vill gå ner i vikt, komma i sina jeans och ha mindre ont i sin höft och sitt knä, som hon har ont i, men det är lite svårt när hon inte verkar förstå att felet är att hon äter som en häst,  men hur gör man? Hon har nämnt någon gång att hon borde lära sig det där med kalorier och en vän till henne hjälpte henne att ladda ner någon app men hon är en äkta luddit som har en iphone 6s under stora protester och kan knappt skicka ett sms. Ska jag helt enkelt fsätta mig med penna och papper med henne? Om hon vill så klart.

• Svar på tråden Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt
  • Zaxika

Kan du uppmuntra att hon söker hjälp hos dietist? Om inte, kanske det finns bra böcker som man kan låna från biblioteket? Har hon en köksvåg?

Kan vara bra att hon för en matdagbok i en vecka. Så kan du och hon kanske lägga in allting i en app tillsammans, eller använda tabeller och räkna ut på ett ungefär vad det blir. Antagligen blir hon lite chockad och kanske inte tror på siffrorna... därför det kan vara bättre med en dietist... så kan du bara peppa och uppmuntra..

• Fjäril kär

Det första du kan göra är väl att sätta dig ner med henne och bara prata om sunt förnuft och tex via Youtube och nån av alla dietister där visa upp vad som är en normal portion. Få henne att visuellt jämföra och förstå storlekar på portioner.

Tallriksmodellen är en bra riktlinje för den som inte räknar kalorier. Samt att använda sig av vardagsmotion som tex promenader. Gympa med Sofia i Svt blev ju viralt under pandemin och finns att hitta på SVT play att se ikapp på. 5-10 min enkla övningar att börja med.

• Anonym (duh)
    Zaxika skrev 2021-11-15 22:28:10 följande:

Kan du uppmuntra att hon söker hjälp hos dietist? Om inte, kanske det finns bra böcker som man kan låna från biblioteket? Har hon en köksvåg?

Kan vara bra att hon för en matdagbok i en vecka. Så kan du och hon kanske lägga in allting i en app tillsammans, eller använda tabeller och räkna ut på ett ungefär vad det blir. Antagligen blir hon lite chockad och kanske inte tror på siffrorna... därför det kan vara bättre med en dietist... så kan du bara peppa och uppmuntra..

Jag kan ju alltid påmin a henne om att dietister finns, och se vad hon säger.
  • Anonym (D)

Finns matmått som heter mealsizer i storlek smal, medium & large. Ett för grönsaker, ett för protein och ett för kolhydrater. Har sett andra med även såsmått. Man slipper räkna och bara fyller måtten. Tror hon kommer bli chockad när hon faktiskt ser skillnaden på mängden.

Jag använder dem för att det är lättare att stoppa, känna efter att man inte är hungrig längre och inte bara äta för det är gott. Även bara äta på en assiett istället för en normalstor tallrik då man gärna fyller på för mycket. Jag är en latmask som vill kunna äta allt och tycker räkna kalorier och kolhydrater är tråkigt och tidsödande.

Kanske är något för din mamma?

• Anonym (ööö)
    Anonym (D) skrev 2021-11-15 23:20:29 följande:

Finns matmått som heter mealsizer i storlek smal, medium & large. Ett för grönsaker, ett för protein och ett för kolhydrater. Har sett andra med även såsmått. Man slipper räkna och bara fyller måtten. Tror hon kommer bli chockad när hon faktiskt ser skillnaden på mängden.

Jag använder dem för att det är lättare att stoppa, känna efter att man inte är hungrig längre och inte bara äta för det är gott. Även bara äta på en assiett istället för en normalstor tallrik då man gärna fyller på för mycket. Jag är en latmask som vill kunna äta allt och tycker räkna kalorier och kolhydrater är tråkigt och tidsödande.

Kanske är något för din mamma?

Vilken bra idé! Det ska nog jag testa. 
  • Anonym (Tips från coachen)

Om hon överäter vanlig mat är det självklart att hon inte går ner utan snarare upp.

Du kan kolla den här killen: www.instagram.com/thefitnesschef_/ Han visar med bilder på ett väldigt tydligt sätt hur mycket viss mat motsvarar, och även frukt/grönsaker ska man tänka lite kring, bananer t ex innehåller massor med kalorier.

Och den här killen är också bra, lite färre bilder men fortfarande bra: www.instagram.com/maxlugavere/

Då kan du pedagogiskt visa för henne hur mycket det blir, samt ta fram online hur många kalorier en kvinna i hennes ålder borde äta för normalvikt och hur många kalorier för att gå ner i vikt. Hon måste lägga om sina vanor!

Och visa hur en normalportion ser ut! Viktväktarna berättar på sin hemsida att folk äter sjukt mycket numera, en normalportion potatis är 150-175 g och kyckling/kött/fisk är 150 g, och det måste man nästan väga upp innan man lagar maten så det blir rätt. www.viktvaktarna.se/se/artikle/mat/vaxande-portionsstorlekar

• Anonym (Tips från coachen)

Vidare från Viktväktarna: En normal portion ris, pasta, quinoa (torr vikt) är 50-70 gram... Skaffa en digital hushållsvåg!

• Anonym (Norm)

Det som idag anses normstor tallrik är ju egentligen för stora. En assiett är närmare och bättre att hålla sig till ifall man har dessa stora tallrikar på 27 i diameter. Finns att köpa de mindre normala tallrikarna på 23 men undrar hur många som egentligen gör det?

På Ikea tex så ligger tallrikarna på 25-28 cm. Assiett 20-22. Så en assiett på 22 cm är betydligt normalare än tallrikarna.

• Anonym (Maggan)

Om hon är som jag och använder sig av mat som belöning, tröst, sysselsättning och något man tar till när man vill unna sig något så behöver hon börja med att hitta nya vanor som inte innehåller mat/fika/godis/alkohol.

Hon behöver ett system för belöning och motivation. Klarar hon två veckor utan alkohol så får hon unna sig att gå på salong och noppa ögonbryn tex. Det finns väl en hel del födelsedagar, bemärkelsedagar, aktiviteter och åtaganden som hon kan använda sig av som motivation till viktminskning. Typ att använda som delmål.

Jag lovar att hon har full koll på hur man går ner i vikt men hon ser nog viktminskning som straff och panik över att inte kunna unna sig något lyxigt.

• Anonym (Gränser)

Jag tänker att man gör klokt i att vara ärlig ang. hur man upplever situationen, men att personen själv faktiskt behöver ha ansvar för exakt lösning.

Att gå från att äta 2 portioner till att äta 1 dessutom lite mindre portion är att göra en tämligen stor förändring. Den gör man ju liksom inte om man inte förstår vad som är problemet är. För du har väl ändå svarat din mor att man också kan överäta av vanlig mat och att man då inte kommer få ner i vikt.

Sen tycker jag att man ska passa sig för att stötta med viktminskning om man faktiskt själv har "dålig koll". Risken är att man faktiskt inte alls har tillräckligt med kunskap för att stötta en anhörig i att göra bra val. Det som fungerar för någon kan vara sämre för andra.

Personligen hade jag börjat med kostregistrering och sen fört in det i någon app typ, lifesum hur några dagar ser ut. Och sen tillsammans kolla på hur många kalorier din mamma egentligen äter.

Sen tänker jag att det faktiskt är en fråga om att försöka göra smarta förändringar. Det kan ju vara så att det räcker att "bara" äta en portion. Eller lägga till mer nyttig mat som ersättning för de värsta kallori-rika sakerna.

Vissa blir ju smala på att äta mer LCHF, medan andra blir smalare på mindre fett och mindre kalorier.

Oavsett hur man gör är det ju smart att göra på ett sätt så att man står ut. Och då är det smart att faktiskt prata med någon som har massa strategier.

Svar på tråden Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt