Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt
Min mamma har alltid varit överviktig. Eller i alla fall så länge jag levt. På senaste 2-3 åren har hon gått upp ytterligare lite. Skilsmässan från min pappa fick henne tydligen att leva upp, inklusive mer vin och mer godis. Även om hon alltid vägt runt 95-100 har hon nu krupit upp till ca 105, enligt henne själv.
På senaste året ungefär har hon klagat på att hon inte längre kommer i sina jeans och måste gå ner i vikt, men det verkar vara mycket snack och lite action. Men på senaste 4-5 månaderna har hon klagat på att hennes försök till viktnedgång inte gör något. Hon har ju bytt ut coca colan mot cola zero, saften mot fun light och hon äter ju mindre potioner.
Nu är vi inne på vecka nummer två som jag och mina två barn bor hemma hos henne då vår lägenhet blir stambytt och jag fattar verkligen varför hon inte går ner nämnvärt i vikt. Hon gör verkligen mat för åtta och räknar det för fyra. Minst. Hon tar två gigantiska jätteportioner, och blir förvånad över att det blir mat över när jag och barnen bara äter en normalportion var. Den här helgen hade hon kommit över en bit oxfilé billigt, lite dryga kilot. Hon åt säkert halva på en gång. Hon verkar inte ha någon hejd, och då har hon tydligen dragit ner.
Vi pratade om det igen, hon är alltid den som tar upp det, och hpn frågar uppgivet varför hon inte går ner i vikt. Jag svarar att jag märkt att hon äter mycket. Ja, säger hon då, men det är ju mat och inte godis och skit, och så fasligt mycket mat äter hon ju inte. Enligt mig så äter hon som minst två tonårskillar.
Jag vill så gärna hjälpa henne att förstå eftersom hon så gärna vill gå ner i vikt, komma i sina jeans och ha mindre ont i sin höft och sitt knä, som hon har ont i, men det är lite svårt när hon inte verkar förstå att felet är att hon äter som en häst, men hur gör man? Hon har nämnt någon gång att hon borde lära sig det där med kalorier och en vän till henne hjälpte henne att ladda ner någon app men hon är en äkta luddit som har en iphone 6s under stora protester och kan knappt skicka ett sms. Ska jag helt enkelt fsätta mig med penna och papper med henne? Om hon vill så klart.