Inlägg från: Anonym (Gränser) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gränser)

Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt

Jag tänker att man gör klokt i att vara ärlig ang. hur man upplever situationen, men att personen själv faktiskt behöver ha ansvar för exakt lösning.

Att gå från att äta 2 portioner till att äta 1 dessutom lite mindre portion är att göra en tämligen stor förändring. Den gör man ju liksom inte om man inte förstår vad som är problemet är. För du har väl ändå svarat din mor att man också kan överäta av vanlig mat och att man då inte kommer få ner i vikt.

Sen tycker jag att man ska passa sig för att stötta med viktminskning om man faktiskt själv har "dålig koll". Risken är att man faktiskt inte alls har tillräckligt med kunskap för att stötta en anhörig i att göra bra val. Det som fungerar för någon kan vara sämre för andra.

Personligen hade jag börjat med kostregistrering och sen fört in det i någon app typ, lifesum hur några dagar ser ut. Och sen tillsammans kolla på hur många kalorier din mamma egentligen äter.

Sen tänker jag att det faktiskt är en fråga om att försöka göra smarta förändringar. Det kan ju vara så att det räcker att "bara" äta en portion. Eller lägga till mer nyttig mat som ersättning för de värsta kallori-rika sakerna.

Vissa blir ju smala på att äta mer LCHF, medan andra blir smalare på mindre fett och mindre kalorier.

Oavsett hur man gör är det ju smart att göra på ett sätt så att man står ut. Och då är det smart att faktiskt prata med någon som har massa strategier.

Svar på tråden Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt