Inlägg från: Anonym (Tips från coachen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tips från coachen)

Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt

Om hon överäter vanlig mat är det självklart att hon inte går ner utan snarare upp.

Du kan kolla den här killen: www.instagram.com/thefitnesschef_/ Han visar med bilder på ett väldigt tydligt sätt hur mycket viss mat motsvarar, och även frukt/grönsaker ska man tänka lite kring, bananer t ex innehåller massor med kalorier.

Och den här killen är också bra, lite färre bilder men fortfarande bra: www.instagram.com/maxlugavere/

Då kan du pedagogiskt visa för henne hur mycket det blir, samt ta fram online hur många kalorier en kvinna i hennes ålder borde äta för normalvikt och hur många kalorier för att gå ner i vikt. Hon måste lägga om sina vanor!

Och visa hur en normalportion ser ut! Viktväktarna berättar på sin hemsida att folk äter sjukt mycket numera, en normalportion potatis är 150-175 g och kyckling/kött/fisk är 150 g, och det måste man nästan väga upp innan man lagar maten så det blir rätt. www.viktvaktarna.se/se/artikle/mat/vaxande-portionsstorlekar

Vidare från Viktväktarna: En normal portion ris, pasta, quinoa (torr vikt) är 50-70 gram... Skaffa en digital hushållsvåg!

Anonym (Norm) skrev 2021-11-16 12:04:53 följande:

Egentligen behöver man inte ens köpa måttsats. Gå efter din egen knytnäve så vet du på ett ungefär kolhydrater, protein och grönsaker.

Precis, det har jag fått till mig från vårdpersonal också. En knuten näve kolhydrater (ris, pasta mm), två knutna nävar grönsaker och en handflata kött/protein. Det känns lite när man tänker på det men det kanske räcker?
    Anonym (D) skrev 2021-11-16 12:52:49 följande:
    Jag jämförde med mina mått och tyckte det ser mycket mer ut med näven. Och då har jag en liten hand. Men för de som har självdiciplin funkar det ju. Jag själv använder måtten för det går snabbt och lättare att motivera sig själv att man inte får ta mer. Hade nog fuskat lite med ögonmåttet mom jag hade använt knytnäven haha.
    Ja det är iaf ett väldigt lätt system att använda! :)
Svar på tråden Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt