• Elist95

Covidvaccination

Jag och min sambo planerar att börja skaffa barn efter årsskiftet (första barnet för oss båda). Jag har sedan några veckor tillbaka fått veta att jag har en kronisk reumatisk sjukdom (Takayasus arterit) och kommer snart börja behandlas med kortison. Har även högt blodtryck pga detta sedan snart tre år tillbaka och anses därför vara i riskgrupp för Corona. Har ännu inte vaccinerat mig pga rädsla av diverse, men min reumatolog tvingar i stort sett mig nu att vaccinera mig då mitt immunförsvar kommer försämras med kortisonet. Hur många här inne har vaccinerat sig och planerar barn? Är det någon här som är vaccinerad mot covid och som blivit gravida efteråt? Min största rädsla är att inte kunna bli gravid efter vaccinet då jag vet att jag kan det (varit det tidigare men som slutade i abort). Behöver era inputs!!

• Svar på tråden Covidvaccination
  • Misscaswell

Jag vaccinerade mig i somras och blev gravid strax efter. Är i v 18 nu, och än så länge verkar allt normalt. Fick de vanliga bieffekterna efter båda sprutorna - feber och sjukdomskänsla i några timmar. Inget annat.

• Ebo88

Vaccinerade mig i våras, är gravid i v14. Blev gravid på 1a försöket (har blivit det med mina andra barn också)

• Orangebeans

Du är inte tvingad att vaccinera dig. Det 100% ditt beslut, ingen kan eller får tvinga dig. Vill du inte så är det bara att låta bli.

• Emala

Jag vaccinerade mig i våras och blev gravid strax efteråt. Är i vecka 27 nu.

• svansmamman

Jag blev spontant gravid innan jag hann vaccinera mig, däremot kommer jag ta båda doserna vaccin och även vaccinera mig mot säsongsinfluensa så fort jag får. Jag vill i så stor utsträckning som möjligt säkerställa att jag inte blir allvarligt sjuk under tiden jag är gravid och med tanke på den nu ökande smittspridningen känner jag mig inte trygg att gå ovaccinerad. 

Eftersom du har andra bakomliggande sjukdomar som redan gör att du faller in i kategorin riskgrupp är skälen att vaccinera sig starkare än att inte göra det, så resonerar iallafall jag. 

I min omgivning har det blivit en rejäl baby-boom nu i höst och samtliga har blivit gravida efter att ha vaccinerat sig, många till och med efter en tredje dos. Jag har inte sett några grundade studier på att vaccinet skulle försvåra möjligheterna för att bli gravid och jag tror inte det är något man ska oroa sig över heller. 

• malva90

Jag har både haft covid själv och dessutom fått en spruta Astravaccin och en spruta Pfizer. Blev gravid på andra försöket nu när vi började försöka. Det här med att vaccin skulle orsaka infertilitet är bara en myt, så oroa dig inte för det! Lyssna på din läkare istället för anonyma människor på nätet :)

• Nyfiken999

Jag är gravid, vaccinerade mig efter vecka 12 och har tagit två doser. Fick inga biverkningar förutom lite muskelvärk där man satte in sprutan - både jag och bebis mår bra :).

Jag förstår din oro för vaccinet, men är du inte oroad över Corona? Det är lätt att tänka att det är en vanlig förkylning och att "det händer inte mig" men även vi unga och friska löper en större risk att bli allvarligt sjuka av corona än av vaccinet. För din del med nedsatt immunförsvar finns det en ännu större risk för att du faktiskt inte överlever, eller får leva resten av ditt liv med handikapp från sjukdomen... :(

Det är helt ditt val - men rent matematiskt tjänar du på att vaccinera dig så snabbt du kan :)

• Värphönan

Min cykel blev lite oregelbunden första månaden efter första dosen men sen blev den som vanligt igen. Hann bli gravid innan jag fick dos 2. Är i v 16 nu och varit fullvaccinerad i snart 6 veckor.

Hade känt mig mer orolig för att bli hårt drabbad av covid när jag är gravid och riskera att mina barn blir utan mamma pga det.

• nernu

Det finns ingenting som tyder på att vaccinet påverkar möjligheten att bli gravid. Jag tog själv första sprutan precis innan jag blev det. Och massor av vaccinerade kvinnor världen över blir gravida på löpande band. Det man däremot vet och har sett är hur sjuka gravida kvinnor kan bli av covid. Särskilt med dina riskfaktorer.

• moaguuun

Alltså är detta ett skämt?
    Vaccinet har används ett år och innan dess kontrollerats noga på både djur och människor. Du tror ej de hade märkt om kvinnor inte längre kunde bli gravida efter? Suck.

• Nyfiken999
    Elist95 skrev 2021-11-16 11:04:08 följande:

Jag och min sambo planerar att börja skaffa barn efter årsskiftet (första barnet för oss båda). Jag har sedan några veckor tillbaka fått veta att jag har en kronisk reumatisk sjukdom (Takayasus arterit) och kommer snart börja behandlas med kortison. Har även högt blodtryck pga detta sedan snart tre år tillbaka och anses därför vara i riskgrupp för Corona. Har ännu inte vaccinerat mig pga rädsla av diverse, men min reumatolog tvingar i stort sett mig nu att vaccinera mig då mitt immunförsvar kommer försämras med kortisonet. Hur många här inne har vaccinerat sig och planerar barn? Är det någon här som är vaccinerad mot covid och som blivit gravida efteråt? Min största rädsla är att inte kunna bli gravid efter vaccinet då jag vet att jag kan det (varit det tidigare men som slutade i abort). Behöver era inputs!!

Oroa dig inte! :) Bara gör det! Du vågar! :)
  • ttcjuliaa
    moaguuun skrev 2021-11-18 12:43:25 följande:

Alltså är detta ett skämt?

Vaccinet har används ett år och innan dess kontrollerats noga på både djur och människor. Du tror ej de hade märkt om kvinnor inte längre kunde bli gravida efter? Suck.

Ingen anledning att vara så offensiv.

Neurosedyn var också "säkert" tills det visade sig att det orsakade både missfall, fosterdöd och över 10 000 nyfödda barn med diverse missbildningar. Och det föds 50 år senare FORTFARANDE barn med skador relaterat till Neurosedyn.

Likaså Pandemrix, som var ett influensavaccin, visade sig heller inte vara så säkert som man hoppats på. Allting visar sig i efterhand där man kan utreda orsaker och samband mellan ett läkemedel och effekterna av det.

MRNA-teknologin är en relativt ny teknik och godkännandeproceduren för ett läkemedel tar normalt 10-15 år. Så man kan OMÖJLIGT veta vilka bieffekter det ger innan alla kliniska studier är genomförda.

Jag vaccinerar mig mer än gärna, men efter att vaccinet jag ska ta har blivit helt godkänt. Nu har jag genomgått en infektion med covid 19, jag har fortfarande antikroppar mer än ett år senare och en t-cellsarsenal som för sarsvirus kvarstår i 10 år om man inte reexponeras inom den perioden, då hänger den kvar ännu längre. Jag hade förmodligen tänkt annorlunda om jag aldrig varit sjuk i covid-19 men just för den sakens skull så har jag inte bråttom nu.

Men det är anledningen till att jag är tveksam till att vaccinera mig just nu iallafall. Jag tror inte vaccinet ska vara farligt men vill heller inte riskera mina möjligheter att få friska barn i framtiden.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Neurosedynskandalen

www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi

ki.se/forskning/vaccinutveckling-i-raketfart
  • AndreaBD
    ttcjuliaa skrev 2021-11-18 13:57:23 följande:
    Ingen anledning att vara så offensiv.

Neurosedyn var också "säkert" tills det visade sig att det orsakade både missfall, fosterdöd och över 10 000 nyfödda barn med diverse missbildningar. Och det föds 50 år senare FORTFARANDE barn med skador relaterat till Neurosedyn.

Likaså Pandemrix, som var ett influensavaccin, visade sig heller inte vara så säkert som man hoppats på. Allting visar sig i efterhand där man kan utreda orsaker och samband mellan ett läkemedel och effekterna av det.

MRNA-teknologin är en relativt ny teknik och godkännandeproceduren för ett läkemedel tar normalt 10-15 år. Så man kan OMÖJLIGT veta vilka bieffekter det ger innan alla kliniska studier är genomförda.

Jag vaccinerar mig mer än gärna, men efter att vaccinet jag ska ta har blivit helt godkänt. Nu har jag genomgått en infektion med covid 19, jag har fortfarande antikroppar mer än ett år senare och en t-cellsarsenal som för sarsvirus kvarstår i 10 år om man inte reexponeras inom den perioden, då hänger den kvar ännu längre. Jag hade förmodligen tänkt annorlunda om jag aldrig varit sjuk i covid-19 men just för den sakens skull så har jag inte bråttom nu.

Men det är anledningen till att jag är tveksam till att vaccinera mig just nu iallafall. Jag tror inte vaccinet ska vara farligt men vill heller inte riskera mina möjligheter att få friska barn i framtiden.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Neurosedynskandalen

www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi

ki.se/forskning/vaccinutveckling-i-raketfart
    Neurosedyn kan du verkligen glömma där. På den tiden fanns det inga som helst läkemedelslagar, man kunde verkligen slänga ut vilken medicin som helst på marknaden, i Tyskland där det skapades. 

Och att det används fortfarande beror på att det gör väldigt mycket nytta, mot annars dödliga sjukdomar. Tyvärr så har det förekommit enskilda gånger då att folk inte har tagit det på allvar att man inte bör bli gravid så. 
Svar på tråden Covidvaccination