moaguuun skrev 2021-11-18 12:43:25 följande:
Alltså är detta ett skämt?
Vaccinet har används ett år och innan dess kontrollerats noga på både djur och människor. Du tror ej de hade märkt om kvinnor inte längre kunde bli gravida efter? Suck.
Ingen anledning att vara så offensiv.
Neurosedyn var också "säkert" tills det visade sig att det orsakade både missfall, fosterdöd och över 10 000 nyfödda barn med diverse missbildningar. Och det föds 50 år senare FORTFARANDE barn med skador relaterat till Neurosedyn.
Likaså Pandemrix, som var ett influensavaccin, visade sig heller inte vara så säkert som man hoppats på. Allting visar sig i efterhand där man kan utreda orsaker och samband mellan ett läkemedel och effekterna av det.
MRNA-teknologin är en relativt ny teknik och godkännandeproceduren för ett läkemedel tar normalt 10-15 år. Så man kan OMÖJLIGT veta vilka bieffekter det ger innan alla kliniska studier är genomförda.
Jag vaccinerar mig mer än gärna, men efter att vaccinet jag ska ta har blivit helt godkänt. Nu har jag genomgått en infektion med covid 19, jag har fortfarande antikroppar mer än ett år senare och en t-cellsarsenal som för sarsvirus kvarstår i 10 år om man inte reexponeras inom den perioden, då hänger den kvar ännu längre. Jag hade förmodligen tänkt annorlunda om jag aldrig varit sjuk i covid-19 men just för den sakens skull så har jag inte bråttom nu.
Men det är anledningen till att jag är tveksam till att vaccinera mig just nu iallafall. Jag tror inte vaccinet ska vara farligt men vill heller inte riskera mina möjligheter att få friska barn i framtiden.
sv.m.wikipedia.org/wiki/Neurosedynskandalen
www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi
ki.se/forskning/vaccinutveckling-i-raketfart