• Millie11

    Hunden bet mig ordentligt i handen

    Har en hund på 1,5 år ca som idag bet mig i handen. Den har visat en del resursförsvar tidigare o häromveckan när vi var i skogen hittade den ett ben (kanske nån jägare som lämnat jag vet inte) och när jag gick fram till honom morrade han och attackerade mig. Han bet mig i skon då så ingen skada skedd men det kändes rätt obehagligt att han blev så aggressiv. Förstår han försvarade sin skatt men är det normalt beteende ändå?

    Så idag blev han illamående o började kräkas på vardagsrummet. Jag gick dit och höll honom runt bringan liksom o då vänder han sig om morrar och hugger i mitt finger. Han biter länge flera sekunder o jag skriker högt. Sen släppte han och har flera sår på fingret nu. Det är en liten hund på ca 5 kg. Jag förstår han mådde illa men samtidigt känns hans beteende obehagligt. Det här är min fjärde hund o har aldrig varit med om att dom betett sig så här. Har en 12årig dotter o två små barnbarn på 1,5 o 3 år. Vet inte om jag kan/bör ha kvar honom? Går han lita på?

    Min dotter är helt förtvivlad nu, jag säger jag vet inte om vi kan ha kvar honom. Vad gör jag??

  • Svar på tråden Hunden bet mig ordentligt i handen
  • Millie11
    EpicF skrev 2021-11-20 17:24:10 följande:

    Aldrig säga ifrån? Hur tror du en hund som biter lär sig att inte bitas om man inte säger ifrån?


    Uppenbarligen gör den inte det... men har du läst all modern hunduppfostran? Vad alla experter o hundkunniga är överens om? Då ska man bara avleda med leksak, aldrig säga ifrån för då skadar man relationen o valpen tappar förtroende för dig. Enda man kN göra för att freda sig är gå därifrån. Bitande ska gå över av sig själv när den byter tänder.
  • Blomma5

    Det är aldrig okej för en hund att bita men tänk lite såhär. Jag lärde mig på min hundinstruktörsutbildning att om du ska ta något från hunden så får du köra byteshandel och ge något godare tillbaka. På så vis lär du hunden att det är okej för dig att ta något ifrån den eftersom den uppenbart inte har lärt sig detta. Sitter jag och käkar min favoritdessert och sedan kommer en jävel och bara rycker den ifrån mig, såklart jag blir pissed. Hundar gör saker för egen vinning, precis som oss människor. Lycka till! Det kommer att gå super för er. Hör annars av dig till en certifierad instruktör som kör med snälla metoder, annars kommer eran relation bli sämre och problemet kan trappas upp

  • EpicF
    Millie11 skrev 2021-11-21 09:49:30 följande:

    Uppenbarligen gör den inte det... men har du läst all modern hunduppfostran? Vad alla experter o hundkunniga är överens om? Då ska man bara avleda med leksak, aldrig säga ifrån för då skadar man relationen o valpen tappar förtroende för dig. Enda man kN göra för att freda sig är gå därifrån. Bitande ska gå över av sig själv när den byter tänder.


    Om inte bitande går över så måste man som ägare lära hunden vad som är rätt och fel. Och det gör man inte genom att avleda utan att säga ifrån och visa tydligt vad som är fel. Ge beröm när hunden gör rätt och är duktig.
  • Millie11
    EpicF skrev 2021-11-21 11:30:55 följande:

    Om inte bitande går över så måste man som ägare lära hunden vad som är rätt och fel. Och det gör man inte genom att avleda utan att säga ifrån och visa tydligt vad som är fel. Ge beröm när hunden gör rätt och är duktig.


    Jag håller med!
  • EpicF
    Millie11 skrev 2021-11-21 11:33:55 följande:

    Jag håller med!


    Så varför gör du totalt motsatsen då? Ska du ens ha hund, är min fråga... Den hund du har nu som bits ska iallafall avlivas.
  • Millie11
    Blomma5 skrev 2021-11-21 10:53:24 följande:

    Det är aldrig okej för en hund att bita men tänk lite såhär. Jag lärde mig på min hundinstruktörsutbildning att om du ska ta något från hunden så får du köra byteshandel och ge något godare tillbaka. På så vis lär du hunden att det är okej för dig att ta något ifrån den eftersom den uppenbart inte har lärt sig detta. Sitter jag och käkar min favoritdessert och sedan kommer en jävel och bara rycker den ifrån mig, såklart jag blir pissed. Hundar gör saker för egen vinning, precis som oss människor. Lycka till! Det kommer att gå super för er. Hör annars av dig till en certifierad instruktör som kör med snälla metoder, annars kommer eran relation bli sämre och problemet kan trappas upp


    Problemet kan inte trappas upp för det är redan väldigt illa. Jag tycker inte man bara kan säga det inte är okej för en hund att bitas. Det är för det första skillnad på bett o bett finns en skala som graderad nivån av bitande. Han bet ohämmat o nu är han så lite att skadan inte blev så stor. Men tillräckligt för att läkaren skrev ut antibiotika. Säg han var en schäfer, eller pitbull... Han hade skadat handen ordentligt då....
  • Mortiscia80
    Millie11 skrev 2021-11-21 11:39:38 följande:
    Problemet kan inte trappas upp för det är redan väldigt illa. Jag tycker inte man bara kan säga det inte är okej för en hund att bitas. Det är för det första skillnad på bett o bett finns en skala som graderad nivån av bitande. Han bet ohämmat o nu är han så lite att skadan inte blev så stor. Men tillräckligt för att läkaren skrev ut antibiotika. Säg han var en schäfer, eller pitbull... Han hade skadat handen ordentligt då....
    Klart det kan trappas upp. Hunden kan börja bitas i alla möjliga situationer, och den kanske inte släpper greppet heller, eller bara en sån sak som att den kan bita någon av er riktigt illa. En hund som biter rakt över ett barns ansikte blir ingen vacker syn.... Och den risken utsätter du dina barn för nu. Du vet inte när hunden bits nästa gång eller hur illa. Hunden är kort sagt en vandrande fara.

    Din hund är inte liten, den är redan ett och ett halv år! Och bitande är aldrig ok.
  • Millie11
    EpicF skrev 2021-11-21 11:39:15 följande:

    Så varför gör du totalt motsatsen då? Ska du ens ha hund, är min fråga... Den hund du har nu som bits ska iallafall avlivas.


    För jag har lyssnat på alla experter...

    Sen är det intressant, en del tycker han måste avlivas andra det nästan inte gör något.

    Nu är min hund bara aggressiv när det gäller resursförsvar OCH bara mot mig. Min dotter kan t ex gräva ut ett pyttelitet ben ur munnen utan att han protesterar men det kan inte jag göra. Har pratat med veterinär o hundetolog. Ingen rekommenderade avlivning.... men får jag inte bukt med problemet så måste jag väl kanske det till slut. Han är en pytteliten hund, han är ju inte direkt farlig som en stor hund
  • Millie11
    Mortiscia80 skrev 2021-11-21 11:50:38 följande:

    Klart det kan trappas upp. Hunden kan börja bitas i alla möjliga situationer, och den kanske inte släpper greppet heller, eller bara en sån sak som att den kan bita någon av er riktigt illa. En hund som biter rakt över ett barns ansikte blir ingen vacker syn.... Och den risken utsätter du dina barn för nu. Du vet inte när hunden bits nästa gång eller hur illa. Hunden är kort sagt en vandrande fara.

    Din hund är inte liten, den är redan ett och ett halv år! Och bitande är aldrig ok.


    Jag menade liten som i storleken på rasen...
Svar på tråden Hunden bet mig ordentligt i handen