• Anonym (TS)

HUR ska jag berätta??

Hej!

Vad fan gör jag nu??!!

Jag har lyckats blivit gravid IGEN oplanerat.

Min man och jag har flera barn och de två sista har varit riktiga hoppsan.

Nu är det alltså en tredje gång!

JA, jag vet såklart hur barn blir till men det har blivit ändå, trots skydd.

Det här kommer bli världens kris.

Jag kan inte tänka mig abort och han vill verkligen verkligen inte ha fler.

Jag har försökt ignorera det här, men är typ i v.7 och snart kommer jag nog inte kunna dölja det.

Vad fan gör jag??

• Svar på tråden HUR ska jag berätta??
  • Anonym (Abort)

Abort såklart om du inte vill förstöra hans liv, era barns liv och leva ensamstående.

• Anonym (Stina)

Men han har väl varit med om att göra barnet? Han måste väl rimligen inse att hans ansvar i detta är lika stort som ditt?

Graviditeten sker i kvinnans kropp men det betyder ju inte att hon är ensamt ansvarig.

Borde inte han sterilisera sig om han inte vill ha fler barn?

• Anonym (Rakt på sak)

Vad har ni använt för skydd då...?

Hur man berättar? Man säger som det är. Det är ju inte ditt fel så du behöver inte må dåligt för det. Men räkna med abort.

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-18 10:10:51 följande:

Vad har ni använt för skydd då...?

Hur man berättar? Man säger som det är. Det är ju inte ditt fel så du behöver inte må dåligt för det. Men räkna med abort.

Ang. det sista där... Det gäller så klart om du vill ha kvar honom i ditt liv. Men ett barn kanske är viktigare för dig, så du måste ta ställning till det först. Kan vara bra att ha det uttänkt innan du berättar, för då vet du också vad ni kommer att prata om.
  • LFF
    Anonym (TS) skrev 2021-11-18 09:47:02 följande:

Hej!

Vad fan gör jag nu??!!

Jag har försökt ignorera det här, men är typ i v.7 och snart kommer jag nog inte kunna dölja det.

Vad fan gör jag??

Om han inte vill ha fler och ni redan har ett par "oj hoppsan" där preventivmedel inte fungerat så är det läge att han klipper sina sädesledare. Då slipper ni oron över att preventivmedel inte fungerar och oron över en ny "oj hoppsan". 

Gällande befintlig "oj hoppsan" så är det bara att säga rakt ut hur läget är och att abort känns omöjligt för dig. Och sen diskuterar ni hur ni ska göra för att undivka ytterligare en "oj hoppsan". 
  • Anonym (3-barnsmamma)

Förstår din situation till viss del, väntar själv en hoppsan just nu är i v 27. Vi har tre planerade barn sedan innan yngsta kommer vara 2 år exakt när fyran är beräknad. Min sambo var dock den som var mest positiv i början och sa att beslutet var mitt eftersom det är min kropp. Men han var även noga med att tala om att han gärna behåller om jag väljer det.

Är väll bara att säga som det är, ni är båda ansvariga men kan ju tycka det är lite konstigt att det blivit hoppsan tre gånger eller har ni inte skyddat er de andra två gångerna. Har du bytt till något annat p-medel? Om han är färdig och ni har två hoppsan borde han ta sitt ansvar och klippa som övriga säger..

• Anonym (Knipsa)

Jag har en bekant med 5 oplanerade barn. Eftersom abort aldrig var aktuellt gjorde hon det bästa av situationen. Det är ju som det är och det man ställs inför här i livet tar man itu med. Och det gick bra. Dock steriliserade hon sig efter 5:e barnet trots att hon bara var 31 år gammal. Ett tips kanske?

• svansmamman
    Anonym (TS) skrev 2021-11-18 09:47:02 följande:

Hej!

Vad fan gör jag nu??!!

Vad fan gör jag??

Du har ju själv svarat på din fråga. Du säger att du inte kan tänka dig abort, så då innebär ju det att det blir ett till barn. Du får ju dock vara medveten om risken att du blir ensam med barnet, om din man nu skulle lämna om ett till barn kommer till världen. 

Att säga att han får skylla sig själv (som några verkar resonera) tycker jag är hårt eftersom även han tycks ha levt i tron om att ni har skydd. Vidare låter det otroligt märkligt att lyckas bli gravid tre gånger trots att man använt preventivmedel på det sätt man ska. Och om man nu använt preventivmedel enligt konstens alla regler borde ni ha funderat över ett annat alternativ när skyddet misslyckats två gånger tidigare. Så kanske var detta ändå en kalkylerad risk ni tagit med tanke på tidigare erfarenheter. 

Om jag var du skulle jag omgående berätta för honom. Han har rätt att veta och ju längre du väntar med att berätta desto värre blir det. 
  • Jemp

Det första du måste göra är givetvis att berätta.

Svar på tråden HUR ska jag berätta??