• Anonym (L)

Sambon väljer bort mig

Jag förstår dig, helt klart. Hans beteende är inte okej. Absolut att man måste få umgås med sina vänner men det ska inte bli så att vännerna kommer före partnern och förhållandet blir lidande. Att springa på krogen varenda helg är väldigt konstigt om man är i ett förhållande. Att du aldrig får följa med är också väldigt konstigt. Vet du om de andra tar med sina partners någon gång? Det är ju som att han skäms eller vill ha sina vänner för sig själv.

Tyvärr är det så att han hellre umgås med dem än med dig. Det har han visat tydligt. Kanske är han less på dig och har tappat känslor eller så tycker han att vännerna är roligare att umgås med. Kanske känner han att ni umgås tillräckligt mycket, även fast du inte håller med honom om det. Har du frågat honom vad han känner för dig?

Mitt tips är att prata med honom igen. Försök att inte bråka, berätta bara vad du känner och att du inte mår bra i förhållandet. Om han verkligen älskar dig så lyssnar han på dig och förstår. Kanske kan du visa honom denna tråd och svaren du får? Kanske inser han då att det faktiskt är ett märkligt beteende som gör dig ledsen.

Om ingen förändring sker så hade jag lämnat honom, även fast det är jobbigt. Då har han bestämt att vännerna är viktigare än förhållandet och en sådan man hade jag inte velat vara med. Du måste tänka på dig själv och vad du accepterar/inte accepterar i ett förhållande. Man ska inte behöva må dåligt i förhållandet. Då är det bättre att hitta någon som faktiskt vill spendera tid med dig också och inte bara med andra.

• Anonym (L)
    sextiotalist skrev 2021-11-18 13:12:46 följande:

Ta ett snack med honom och fråga om han anser att relationen med dig är viktig, och anser han att den är det, så får han även visa det med handling. 

Skaffa dig även ett eget liv, inte för att hämnas eller för att markera, utan för din skull. 

Vem säger att ts inte har ett eget liv?
  • Anonym (L)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-18 14:04:57 följande:

Skaffa dig egna vänner!

Jag håller med honom om att det skulle vara konstigt att ha med sin partner som inte har någon koppling alls till de där människorna, men du har garanterat helt rätt i att ni inte umgås på samma sätt alls längre.

Låt honom prioritera sitt liv som han vill, och så lever du ditt liv som du vill, så får vi se om han inser vad han saknar eller om ni växer isär som människor.

Jag tycker också att du kan föreslå att ni har minst en kväll i veckan som bara är er kväll, lite som en date night, när ni antingen myser hemma eller gör något ute tillsammans.

Ts har egna vänner. Varför skulle hon inte ha det, menar du? Lösningen är inte att ts också ska börja umgås med sina vänner 24/7 och strunta i sambon.

Det är inte alls konstigt att ta med sin partner till sina vänner. Det är rätt vanligt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-18 14:06:40 följande:

Ah, ja då är det så att om du inte vill umgås mer med dina vänner än du redan gör så får du hitta på saker på egen hand. Men poängen är ändå: lev ditt liv.

Förstår inte ditt förslag. Ts och sambon ska alltså leva två separata liv och fortsätta i samma spår? Det är väl bättre att ställa hårt mot hårt och få sambon att inse att han måste dra ner på umgänget med vännerna om han inte vill bli singel.
  • Anonym (L)
    Anonym relationskris skrev 2021-11-18 14:10:55 följande:

Alla i hans kompisgäng är tyvärr singlar, vilket troligen spelar in stort i varför han kan tycka det är jobbigt om jag skulle följa med. Ibland verkar det som på honom att han kanske känner sig utanför eftersom de andra inte har någon partner och att han känner sig låst. Det har dock aldrig varit ett problem förut, innan han började hänga med sina kollegor.

Samtidigt så säger han att han älskar mig, visar mig kärlek och säger att han vill vara med mig, så att han tappat känslor tror jag inte.

Hans kompisar är väldigt påstridiga med att ses ofta och han har svårt att säga nej, sen vill han ju självklart umgås med dom. Nästan så att han glömmer bort mig när det hör av sig. Så att de är roligare än mig kan jag också tänka mig att han kanske tänker. Det är bara jobbigt att mycket av de vi brukade göra tillsammans, gör han med dom nu istället.

Ja, det kan ju vara därför. Hur gamla är ni? Jag tycker att det låter som ett varningstecken att han springer på krogen med sina singelvänner varenda helg och vägrar ta med dig. Kanske är det så att han och dessa vänner gör saker som han inte vill att du ska se.

Ord betyder inte så mycket om man inte visar det i handling. Man kan säga vad som helst. Det är handling man ska gå efter. Visar han att han älskar dig och i sådana fall hur? Att han inte avsätter tid för dig tyder ju inte på att han älskar dig.

Är han konflikträdd? En vuxen man måste klara av att säga nej, annars kommer han få det väldigt jobbigt i livet. Annars är det nog bara en dålig ursäkt.

Så vad tänker du göra nu? Ska du ta tag i situationen eller fortsätta vara missnöjd?
  • Anonym (L)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-18 15:57:31 följande:

Nej men ts liv kan inte stå still för att han inte vill umgås. Ska hon sitta hemma och tråna efter honom medan han är ute och roar sig....?

Hårt emot hårt är alltid en effektiv metod att förstöra en relation däremot. 

Ts har redan berättat att hon har vänner. Att ts har vänner innebär dock inte att hon måste umgås med dem 24/7 bara för att sambon gör det med sina vänner.

Ibland är det nödvändigt eller är det bättre att sambon får fortsätta förstöra förhållandet?
  • Anonym (L)
    Friger skrev 2021-11-18 16:11:55 följande:

Jobbade som häxdoktor i mitt förra liv och kan läsa tankar och dansa naken i regnet.

Han är förtjust i någon av dom där kompisarna. Därför är intresset för att du ska följa med inte på topp. Betyder däremot inte att han har en affär. Intresset behöver nämligen inte vara ömsesidigt.

Tror också det eller att han vill ragga på andra när han är ute på krogen.
  • Anonym (L)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-18 22:40:05 följande:

Nej, och det sa jag inte heller men hon kan ju inte sitta och tycka synd om sig för att han vill umgås med sina vänner. Det finns inget vettigt alternativ annat än att göra saker på egen hand om han inte är där, med eller utan hennes vänner Förstår inte att det ska vara en så konstig tanke.

Ts kan inte tvinga honom att vilja umgås, eller stå som en morsa och tala om för honom vad han ska göra.

Hon behöver inte sitta och vänta på honom överhuvudtaget, med eller utan egna vänner. Istället kan hon välja att prata med honom om detta igen och klargöra att det är ett problem för henne och så får han själv välja hur han vill göra. Blir det ingen förändring så är det bäst att lämna förhållandet, då har han visat att vännerna är viktigare och sådan person är det få som orkar leva med.
  • Anonym (L)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-19 06:50:41 följande:

TS har redan pratat med honom och han fattar inte att det är ett problem.

Då får hon prata med honom igen och klargöra att hon inte mår bra i förhållandet, försöka få honom att inse att det är på gränsen att hon lämnar. Då kanske han fattar.
Svar på tråden Sambon väljer bort mig