Inlägg från: Anonym (Rakt på sak) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rakt på sak)

Sambon väljer bort mig

Anonym relationskris skrev 2021-11-18 12:42:38 följande:

Känner mig utebliven och övergiven, det är inte alls kul att gå från att vara första prio till att det känns som att jag kommer sist.

Vet inte vad jag ska ta mig till eller gå tillväga, vad ska jag göra?

Skaffa dig egna vänner!

Jag håller med honom om att det skulle vara konstigt att ha med sin partner som inte har någon koppling alls till de där människorna, men du har garanterat helt rätt i att ni inte umgås på samma sätt alls längre.

Låt honom prioritera sitt liv som han vill, och så lever du ditt liv som du vill, så får vi se om han inser vad han saknar eller om ni växer isär som människor.

Jag tycker också att du kan föreslå att ni har minst en kväll i veckan som bara är er kväll, lite som en date night, när ni antingen myser hemma eller gör något ute tillsammans.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym relationskris skrev 2021-11-18 13:59:59 följande:
    Jag har ett eget liv och mina egna kompisar, men umgås inte lika flitigt med dom som han gör med sina. Då jag är van vid att vi båda prioriterar varandra, vilket vi gjorde fram tills för några månader sen.
    Ah, ja då är det så att om du inte vill umgås mer med dina vänner än du redan gör så får du hitta på saker på egen hand. Men poängen är ändå: lev ditt liv.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym relationskris skrev 2021-11-18 14:27:38 följande:
    Jag har egna vänner, men eftersom jag är van vid att vi båda brukar prioritera tiden med varandra umgås jag inte lika flitigt med dom.

Förut hade vi mer gemensamma vänner och det brukade inte vara ett problem att den ena eller den andre ibland följde med till den andres vänner. Sen han började umgås med sitt nya kompisgäng från jobbet så har han blivit mer passiv med att jag ska få träffa dom. Jag har kopplingar till vissa av dom, men han drar hellre några av sina gamla polare.
    Man kan tyvärr inte hänga upp sitt liv på sin partner, du måste ändå göra saker på egen hand eller med vänner.

Förstår att du hamnar utanför, han har kanske en sån period nu, men det enda man kan vara säker på är att du inte kan tvinga honom att vilja ha med dig, eller sluta umgås med dem.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (L) skrev 2021-11-18 14:57:16 följande:
    Förstår inte ditt förslag. Ts och sambon ska alltså leva två separata liv och fortsätta i samma spår? Det är väl bättre att ställa hårt mot hårt och få sambon att inse att han måste dra ner på umgänget med vännerna om han inte vill bli singel.
    Nej men ts liv kan inte stå still för att han inte vill umgås. Ska hon sitta hemma och tråna efter honom medan han är ute och roar sig....?

Hårt emot hårt är alltid en effektiv metod att förstöra en relation däremot. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (L) skrev 2021-11-18 22:30:20 följande:
    Ts har redan berättat att hon har vänner. Att ts har vänner innebär dock inte att hon måste umgås med dem 24/7 bara för att sambon gör det med sina vänner.

Ibland är det nödvändigt eller är det bättre att sambon får fortsätta förstöra förhållandet?
    Nej, och det sa jag inte heller men hon kan ju inte sitta och tycka synd om sig för att han vill umgås med sina vänner. Det finns inget vettigt alternativ annat än att göra saker på egen hand om han inte är där, med eller utan hennes vänner Förstår inte att det ska vara en så konstig tanke.

Ts kan inte tvinga honom att vilja umgås, eller stå som en morsa och tala om för honom vad han ska göra.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (L) skrev 2021-11-18 23:58:44 följande:
    Hon behöver inte sitta och vänta på honom överhuvudtaget, med eller utan egna vänner. Istället kan hon välja att prata med honom om detta igen och klargöra att det är ett problem för henne och så får han själv välja hur han vill göra. Blir det ingen förändring så är det bäst att lämna förhållandet, då har han visat att vännerna är viktigare och sådan person är det få som orkar leva med.
    TS har redan pratat med honom och han fattar inte att det är ett problem.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (L) skrev 2021-11-19 12:14:34 följande:
    Då får hon prata med honom igen och klargöra att hon inte mår bra i förhållandet, försöka få honom att inse att det är på gränsen att hon lämnar. Då kanske han fattar.
    Ja, vi tänker olika där helt enkelt :) Du är mer för en aktiv approach och jag för en passiv. Målet är iaf detsamma.
Svar på tråden Sambon väljer bort mig