• Anonym relationskris

Sambon väljer bort mig

Hej!

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 4 år och det har varit ett förhållande där vi båda prioriterat varandra och där båda velat vara med den andre före sina kompisar. Vi har såklart umgåtts mycket med andra utöver varandra, helt enkelt haft en bra dynamik i våra liv.

I våras förändrades det dock, i samband med att han bytte jobb. Han lärde känna många nya människor och blev nära några. Jättekul för honom att han kom in i gruppen så bra tyckte jag. Nu till problemet?

Sen han började på sitt nya arbetsplats så har han börjat prioritera sina nya vänner framför mig. De går ut på krogen varje helg och på vardagarna hänger de nästan alltid. Jag ser honom oftast bara sent på kvällarna när han kommer hem? Han har slutat planera sin vecka efter oss, utan planerar sin vecka för att umgås med sina kollegor.

När jag tagit upp det med honom att jag vill spendera mer tid med honom så blir han passiv och tycker visst att vi spenderar mycket tid med varandra, även fast fallet inte är så.

Jag har även frågat lite försiktigt om jag kan få hänga med någon gång, då det är blandat tjejer och killar i hans gäng. Då fått suckningar som svar, eller att det skulle vara konstigt om jag skulle umgås med dom. Han bjuder dock med utomstående från jobbet många gånger att hänga med, som även jag känner. Då för att de har gemensamma kontakter från hans jobb.

Känner mig utebliven och övergiven, det är inte alls kul att gå från att vara första prio till att det känns som att jag kommer sist.

Vet inte vad jag ska ta mig till eller gå tillväga, vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sambon väljer bort mig
  • Anonym (Lgflf)
    Anonym relationskris skrev 2021-11-18 12:42:38 följande:

Hej!

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 4 år och det har varit ett förhållande där vi båda prioriterat varandra och där båda velat vara med den andre före sina kompisar. Vi har såklart umgåtts mycket med andra utöver varandra, helt enkelt haft en bra dynamik i våra liv.

I våras förändrades det dock, i samband med att han bytte jobb. Han lärde känna många nya människor och blev nära några. Jättekul för honom att han kom in i gruppen så bra tyckte jag. Nu till problemet?

Sen han började på sitt nya arbetsplats så har han börjat prioritera sina nya vänner framför mig. De går ut på krogen varje helg och på vardagarna hänger de nästan alltid. Jag ser honom oftast bara sent på kvällarna när han kommer hem? Han har slutat planera sin vecka efter oss, utan planerar sin vecka för att umgås med sina kollegor.

När jag tagit upp det med honom att jag vill spendera mer tid med honom så blir han passiv och tycker visst att vi spenderar mycket tid med varandra, även fast fallet inte är så.

Jag har även frågat lite försiktigt om jag kan få hänga med någon gång, då det är blandat tjejer och killar i hans gäng. Då fått suckningar som svar, eller att det skulle vara konstigt om jag skulle umgås med dom. Han bjuder dock med utomstående från jobbet många gånger att hänga med, som även jag känner. Då för att de har gemensamma kontakter från hans jobb.

Känner mig utebliven och övergiven, det är inte alls kul att gå från att vara första prio till att det känns som att jag kommer sist.

Om du inte får följa med är något skumt. Säkert nån brud han springer efter. Men hoppas inte?
  • Anonym (Lgflf)
    Anonym relationskris skrev 2021-11-18 12:42:38 följande:

Hej!

Det skulle bara inte förvåna mig alls. Om någon helt plötsligt ändras så så är det konstigt?
  • Anonym (L)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-18 15:57:31 följande:

Nej men ts liv kan inte stå still för att han inte vill umgås. Ska hon sitta hemma och tråna efter honom medan han är ute och roar sig....?

Hårt emot hårt är alltid en effektiv metod att förstöra en relation däremot. 

Ts har redan berättat att hon har vänner. Att ts har vänner innebär dock inte att hon måste umgås med dem 24/7 bara för att sambon gör det med sina vänner.

Ibland är det nödvändigt eller är det bättre att sambon får fortsätta förstöra förhållandet?
  • Anonym (L)
    Friger skrev 2021-11-18 16:11:55 följande:

Jobbade som häxdoktor i mitt förra liv och kan läsa tankar och dansa naken i regnet.

Han är förtjust i någon av dom där kompisarna. Därför är intresset för att du ska följa med inte på topp. Betyder däremot inte att han har en affär. Intresset behöver nämligen inte vara ömsesidigt.

Tror också det eller att han vill ragga på andra när han är ute på krogen.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (L) skrev 2021-11-18 22:30:20 följande:
    Ts har redan berättat att hon har vänner. Att ts har vänner innebär dock inte att hon måste umgås med dem 24/7 bara för att sambon gör det med sina vänner.

Ibland är det nödvändigt eller är det bättre att sambon får fortsätta förstöra förhållandet?
    Nej, och det sa jag inte heller men hon kan ju inte sitta och tycka synd om sig för att han vill umgås med sina vänner. Det finns inget vettigt alternativ annat än att göra saker på egen hand om han inte är där, med eller utan hennes vänner Förstår inte att det ska vara en så konstig tanke.

Ts kan inte tvinga honom att vilja umgås, eller stå som en morsa och tala om för honom vad han ska göra.
  • Anonym (L)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-18 22:40:05 följande:

Nej, och det sa jag inte heller men hon kan ju inte sitta och tycka synd om sig för att han vill umgås med sina vänner. Det finns inget vettigt alternativ annat än att göra saker på egen hand om han inte är där, med eller utan hennes vänner Förstår inte att det ska vara en så konstig tanke.

Ts kan inte tvinga honom att vilja umgås, eller stå som en morsa och tala om för honom vad han ska göra.

Hon behöver inte sitta och vänta på honom överhuvudtaget, med eller utan egna vänner. Istället kan hon välja att prata med honom om detta igen och klargöra att det är ett problem för henne och så får han själv välja hur han vill göra. Blir det ingen förändring så är det bäst att lämna förhållandet, då har han visat att vännerna är viktigare och sådan person är det få som orkar leva med.
  • Bagar Bengtsson

Att dra ut med singelvänner varje helg utan att du får följa med är skumt. Även om man är ung så ska man inte behöva gå ut på krogen varje fredag och lördag om man har sambo som dessutom inte får följa med.

På den tiden man själv var ung så kunde man dock förfesta på olika ställen för att sen mötas upp på utestället. Då får ni lite både och.

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (L) skrev 2021-11-18 23:58:44 följande:
    Hon behöver inte sitta och vänta på honom överhuvudtaget, med eller utan egna vänner. Istället kan hon välja att prata med honom om detta igen och klargöra att det är ett problem för henne och så får han själv välja hur han vill göra. Blir det ingen förändring så är det bäst att lämna förhållandet, då har han visat att vännerna är viktigare och sådan person är det få som orkar leva med.
    TS har redan pratat med honom och han fattar inte att det är ett problem.
  • Anonym (Kvinna)

Du måste prata med din man, det förhållande ni har nu kommer inte hålla om han prioriterar vännerna före dig. Jag hade varit väldigt ledsen, men det kan ordnas med kommunikation mellan er.

• Miss Skywalker

Han vill inte att du ska följa med för att han är intresserad av en kvinnlig kollega..

• Miss Skywalker

Fattar inte varför så många skriver att ts måste prata med honom. Det har hon ju redan gjort och han duckar.
    Ts kolla in hans sociala medier så får du snart svar på vem det är han är intresserad av..

• Anonym (L)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-19 06:50:41 följande:

TS har redan pratat med honom och han fattar inte att det är ett problem.

Då får hon prata med honom igen och klargöra att hon inte mår bra i förhållandet, försöka få honom att inse att det är på gränsen att hon lämnar. Då kanske han fattar.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (L) skrev 2021-11-19 12:14:34 följande:
    Då får hon prata med honom igen och klargöra att hon inte mår bra i förhållandet, försöka få honom att inse att det är på gränsen att hon lämnar. Då kanske han fattar.
    Ja, vi tänker olika där helt enkelt :) Du är mer för en aktiv approach och jag för en passiv. Målet är iaf detsamma.
  • Anonym (Ugglan)

Det du skriver ger en känsla att han har börjat ett nytt liv där han trivs Att vara så frånvarande i relationen som han är nu visar att han tar dig för givet eller inte har så mycket känslor längre.

Den enda medicinen mot detta att du planerar saker på egen hand. Har du inga vänner går du ut själv. Matcha hans schema och visa att du har ett eget liv. Antingen kommer ni närmare varandra eller så tar det slut.

• Ess

Jag tror att han är på väg bort från dig. 
    Har sett samma med tjejer som börjar umgås med singel väninnor, och vips så är förhållandet tråkigt och singellivet hägrar.

Svar på tråden Sambon väljer bort mig