• Thu 18 Nov 2021 22:41
    1544 visningar
    5 svar
    -1
    5
    1544

    Få en upplevelse från "Min stora Dag?" Vad kan man förvänta sig?

    Min 7-åring är kvalificerad för att få en upplevelse från Min Stora Dag, exempelvis ett upplevelsepaket med hotell eller ett läger eller upplevelse i grupp. Vår sons läkare föreslog att vi skulle ansöka nästa år och det hade ju varit roligt förstås.


    Är det någon här som har erfarenhet av Min stora Dag? Vad kan man förvänta sig? Hur mycket kan man vara med och styra?


    Eftersom vår son har mycket svår luftburen och kontaktburen allergi, så finns det mycket som han inte kan göra. Att sitta i restaurangen eller i lobbyn på hotell ger alltid svår allergi, liksom besök på caféer och restauranger, så det går helt bort. Ibland kan det vara något så enkelt som att vi var på en konsert, men när vi kom ut därifrån så satt 200 barn och åt pannkakslunch precis där vi var tvungna att gå igenom, så det var bara att springa snabbt igenom och trycka i ungen tabletter, vara beredd med adrenalinsprutan och hålla tummarna för att allergin lade sig tillräckligt så att vi skulle slippa använda den, så just det konserthuset kan vi inte besöka mer (liksom mycket annat.)

    Om man får en upplevelse från min stora dag, kan de då anpassa det efter exempelvis vår sons fall? Det är inte många som har den typen av svåra allergi som han har, så det går nog inte att få en aktivitet tillsammans med en grupp barn med samma problem. Jag är livrädd att vi ska få åka på något roligt, men behöva avbryta aktiviteten (som vanligt) på grund av vår sons allergi.

  • Svar på tråden Få en upplevelse från "Min stora Dag?" Vad kan man förvänta sig?
  • Thu 18 Nov 2021 23:27
    #3

    Vi vet inte om de kommer att godkänna en helt skräddarsydd upplevelse åt vår son (i så fall hade ju renar, norrsken och snöskoter varit coolt! Vi bor i södraste Sverige så vi har ju haft 13 grader här idag och det är ju inte ens säkert att det kommer någon snö i vinter.)


    Min Stora Dag har lite olika upplevelser som de erbjuder. En är en helt skräddarsydd önskan, men det är inte säkert att det blir beviljat, trots att läkaren skulle försöka. Däremot vet vi att han kommer att få en upplevelse tillsammans med familjen beviljad, eller ett läger eller en gruppresa. Vi känner en annan familj som fick en sådan upplevelse och de fick en hotellnatt och inträde på ett sommarland för hela familjen. Vi har dock problemet att det är svårt att bo på hotell. Över huvud taget är det svårt att äta ute. Vi kan exempelvis inte gå på Burger King, men vi kan gå och äta på Max Hamburgare, men det finns ju inte överallt. Säg att vi skulle få en upplevelsedag på Skara sommarland. Det hade funkat fint, men vi kan inte köpa någonting att äta där. Frågan är då om man exempelvis kan påverka den delen av resan, så att man inte får ett besök på Skara sommarland, utan till något ställe där det faktiskt finns möjlighet att äta?

Svar på tråden Få en upplevelse från "Min stora Dag?" Vad kan man förvänta sig?