• Anonym (Ciao)

Konstig smakkombination

Jag var hemma hos en väninna tidigare idag och åt lite mackor. Hon hade enligt mig en väldigt udda kombination på sin smörgås, men blev väldigt upprörd när jag bara i förbifarten påtalade att det var ett litet ovanligt val av pålägg. Hon anser att alla dessa pålägg passar ypperligt ihop och tror att många fler äter detta. Så nu vänder jag mig till er för att kolla om ni också brukar äta mackor med detta på, allt tillsammans alltså, eller om ni är på min sida och tycker att det blir lite overkill.

Först bredde hon messmör på sin limpmacka. Därefter hade hon ut massa kaviar. På detta tog hon leverpastej, majonnäs och slutligen ketchup. Det vänder sig i magen bara jag tänker på den där mackan. Hur kan man äta det där ihop!?

• Svar på tråden Konstig smakkombination
  • Tow2Mater

Ketchup låter ju lite lustigt. Senap ska det vara.

Men det blandas ju ändå i magen, som mammor brukade säga.

• flygrl

Nu är jag ändå lite av en foodie som gillar prova nya grejer men det där lät både udda och rätt äckligt. Har svårt att tro det där är en särskilt vanlig variant. Men samtidigt om hon tycker det är gott så får hon väl köra på det. Who cares?!

• flygrl

Kan det förresten möjligen va så att det är en vanlig variant i trollskogen? :P

• madame8790

Och jag som tyckte ost + marmelad var en konstig kombo när jag flyttade ner till skåne och upptäckte att alla gamla här äter mackor med den kombon..

• Anonym (C)

Så länge som en TS inte är ute efter att bråka och provocera så anser jag att TS kan få komma från vilken skog eller o-skog som helst. Jag menar, man ska inte behöva skicka med personbevis vid varje trådstart så att andra kan avgöra om frågan är seriös eller inte.
    Människor måste helt enkelt lära sig förstå vad trollning är och framförallt vad det INTE är.

Det låter lite udda men mer udda är gurka+banan som pålägg. Het tips: testa inte det. Det smakar sk*t.
    Förvånansvärt eftersom var och en smakar gott för sig men tillsammans blir det en sensorisk katastrof.

• Anonym (Näää)
    madame8790 skrev 2021-11-20 07:46:49 följande:

Och jag som tyckte ost + marmelad var en konstig kombo när jag flyttade ner till skåne och upptäckte att alla gamla här äter mackor med den kombon..

Haha va! Jag är 35 och äter så, är uppvuxen i Norrland och det åt vi alla som små. :D
  • Mortiscia80

Ts, du borde ha smakat först innan du säger att det är äckligt. Själv tycker jag om en del ovanliga kombinationer också. Kaviar och hallonsylt, mjukmacka med messmör och leverpastej, en mjukmacka med smör och Slotts senap, eller en hårdbrödmacka med gurkskivor (färsk). Rostad macka med ost och marmelad är ju en klassiker! :D Det trodde jag alla kände till.

• flygrl
    madame8790 skrev 2021-11-20 07:46:49 följande:

Anonym (Näää) skrev 2021-11-20 08:06:40 följande:

Haha va! Jag är 35 och äter så, är uppvuxen i Norrland och det åt vi alla som små. :D

Och jag är 24 och bor i en förort söder om Sthlm och käkar ost & apelsinmarmelad-mackor ibland. Har invandrade föräldrar men vi lärde oss det av äldre svenska vänner till familjen.

Gott men egentligen inte så konstigt mtp det inte är ovanligt med olika marmelader eller vindruvor på ostbrickan.
    Anonym (C) skrev 2021-11-20 08:05:55 följande:

Så länge som en TS inte är ute efter att bråka och provocera så anser jag att TS kan få komma från vilken skog eller o-skog som helst. Jag menar, man ska inte behöva skicka med personbevis vid varje trådstart så att andra kan avgöra om frågan är seriös eller inte.

Människor måste helt enkelt lära sig förstå vad trollning är och framförallt vad det INTE är.

Det låter lite udda men mer udda är gurka+banan som pålägg. Het tips: testa inte det. Det smakar sk*t.

Förvånansvärt eftersom var och en smakar gott för sig men tillsammans blir det en sensorisk katastrof.

Fast mitt tillägg om det kanske är vanligt i trollskogen skrevs inte med anklagande ton utan snarare glimten i ögat. Men visst jag håller med dig i princip.

Sen att två ingredienser smakar gott var för sig men illa tillsammans är väl inget konstigt egentligen. Sushi är gott och Nutella likaså men knappast i kombo, samma med mycket annat medans annat passar fantastiskt ihop som kaffe och choklad eller rödvinssås till stekt oxfilé. Fast självklart är det sen upp till var och en va man gillar och inte och ibland blir ju helt galna kombos nya favoriter.
  • Occam

Jag är själv lite svag för Kalles kaviar + ost (typ Kvibille cheddarost), och makrill i tomatsås + lök (och om jag verkligen vill överdriva även majonnäs). Och kött (rostbiff, köttbullar, fläskkarré osv) med lök, tomat och allkrydda.

Var och en blir salig på sin fason. Men den kombination som beskrivs av TS är i alla fall inte vanligt förekommande till min kunskap, har aldrig hört talas om den förut.

• Anonym (Näää)
    flygrl skrev 2021-11-20 13:27:16 följande:

Och jag är 24 och bor i en förort söder om Sthlm och käkar ost & apelsinmarmelad-mackor ibland. Har invandrade föräldrar men vi lärde oss det av äldre svenska vänner till familjen.

Precis! Verkligen inte nåt typiskt skånskt. :)
Svar på tråden Konstig smakkombination