• flygrl

Konstig smakkombination

Nu är jag ändå lite av en foodie som gillar prova nya grejer men det där lät både udda och rätt äckligt. Har svårt att tro det där är en särskilt vanlig variant. Men samtidigt om hon tycker det är gott så får hon väl köra på det. Who cares?!

• flygrl

Kan det förresten möjligen va så att det är en vanlig variant i trollskogen? :P

• flygrl
    madame8790 skrev 2021-11-20 07:46:49 följande:

Och jag som tyckte ost + marmelad var en konstig kombo när jag flyttade ner till skåne och upptäckte att alla gamla här äter mackor med den kombon..

Anonym (Näää) skrev 2021-11-20 08:06:40 följande:

Haha va! Jag är 35 och äter så, är uppvuxen i Norrland och det åt vi alla som små. :D

Och jag är 24 och bor i en förort söder om Sthlm och käkar ost & apelsinmarmelad-mackor ibland. Har invandrade föräldrar men vi lärde oss det av äldre svenska vänner till familjen.

Gott men egentligen inte så konstigt mtp det inte är ovanligt med olika marmelader eller vindruvor på ostbrickan.
    Anonym (C) skrev 2021-11-20 08:05:55 följande:

Så länge som en TS inte är ute efter att bråka och provocera så anser jag att TS kan få komma från vilken skog eller o-skog som helst. Jag menar, man ska inte behöva skicka med personbevis vid varje trådstart så att andra kan avgöra om frågan är seriös eller inte.

Människor måste helt enkelt lära sig förstå vad trollning är och framförallt vad det INTE är.

Det låter lite udda men mer udda är gurka+banan som pålägg. Het tips: testa inte det. Det smakar sk*t.

Förvånansvärt eftersom var och en smakar gott för sig men tillsammans blir det en sensorisk katastrof.

Fast mitt tillägg om det kanske är vanligt i trollskogen skrevs inte med anklagande ton utan snarare glimten i ögat. Men visst jag håller med dig i princip.

Sen att två ingredienser smakar gott var för sig men illa tillsammans är väl inget konstigt egentligen. Sushi är gott och Nutella likaså men knappast i kombo, samma med mycket annat medans annat passar fantastiskt ihop som kaffe och choklad eller rödvinssås till stekt oxfilé. Fast självklart är det sen upp till var och en va man gillar och inte och ibland blir ju helt galna kombos nya favoriter.
  • flygrl
    Anonym (Näää) skrev 2021-11-20 13:50:30 följande:

Precis! Verkligen inte nåt typiskt skånskt. :)

Exakt, fast jag vet inte var man började med det. Kanske i Skåne? Eller Norrland?
    Occam skrev 2021-11-20 13:51:30 följande:

Det finns två läger kring kaffe + choklad. Ditt som gillar den kombinationen, och mitt som tycker att det mest blir bittert på bittert! Om jag nödvändigtvis vill ha dryck till choklad(efterrätter) så föredrar jag porter (trots att det också är lite bittert+bittert) eller sött rött vin (typ Banyuls).

Jovisst och det finns säkert fler åsikter om kaffe och choklad än så men jag tog helt enkelt två exempel på nåt många tycker passar ihop. Själv tycker jag också ett sött dessertvin kan passa till choklad medans porter inte är min grej. Smaken är olika och upp till var och en helt enkelt.
    Anonym (C) skrev 2021-11-21 09:37:28 följande:

Har du smakat sushi+nutella?

Jo, det är faktiskt rätt konstigt att det tillsammans smakar illa. Jag pratar alltså om något helt annat än vad du gör.

Nej, jag har inte provat kombon sushi och Nutella och har ärligt talat ingen lust heller. Jag har aldrig påstått man inte får tycka det är gott ihop men för mig är det exempel på sånt som är gott var för sig men knappast ihop. Utifrån min smak alltså. Va sen du tycker är din sak.
Svar på tråden Konstig smakkombination